تبیان، دستیار زندگی
یک پروتکل پشته ای ، شامل مجموعه ای از پروتکل ها است که با یکدیگر فعالیت نموده تا امکان انجام یک عملیات خاص را برای سخت افزار و یا نرم افزار فراهم نمایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروتکل پشته‌ای چیست ؟


یک پروتکل پشته ای ، شامل مجموعه ای از پروتکل ها است که با یکدیگر فعالیت نموده تا امکان انجام یک عملیات خاص را برای سخت افزار و یا نرم افزار فراهم نمایند. پروتکل TCP/IP نمونه ای از پروتکل های پشته ای است . پروتکل پشته ای از چهار لایه استفاده می نماید.

پروتکل پشته‌ای چیست؟

لایه یک  Network Interface:  این لایه ، لایه های Physical و Data را ترکیب و داده های مربوط به دستگاه های موجود در یک شبکه را روت خواهد کرد.

لایه دو  Internet: این لایه متناظر لایه ی Network در مدل OSI است . پروتکل اینترنت (IP) ، با استفاده از آدرس IP شامل یک مشخصه شبکه و یک مشخصه میزبان، آدرس دستگاه مورد نظر برای ارتباط را مشخص می نماید.

یک پروتکل پشته ای ، شامل مجموعه ای از پروتکل ها است که با یکدیگر فعالیت نموده تا امکان انجام یک عملیات خاص را برای سخت افزار و یا نرم افزار فراهم نمایند

لایه سه  Transport: این لایه متناظر با لایه Transport در مدل OSI است . پروتکل TCP یا Trnsport control protocol در لایه فوق ایفای وظیفه می نماید.

لایه چهار Application: این لایه متناظر با لایه های Session,Presentation و Application در مدل OSI است. پروتکل هائی نظیر FTP و SMTP در لایه فوق ایفای وظیفه می نمایند.

مقایسه مدل های OSI و TCP/IP:

مدل مرجع OSI و مدل مرجع TCP/IP نقاط مشترک زیادی دارند. هر دوی آنها مبتنی بر مجموعه‌ای از پروتکل‌های مستقل هستند، و عملکرد لایه‌ها نیز تا حدی شبیه یکدیگر است. مدل OSI ثابت کرده که بهترین ابزار برای توصیف شبکه‌های کامپیوتری است. اما پروتکل‌های TCP/IP در مقیاس وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو مدل تفاوت هایی با هم دارند  که در مدل TCP/IP تفاوت سرویس ها، واسط‌ها و پروتکل‌ها واضح و مشخص نمی‌باشد. پروتکلهای OSI بهتر از TCP/IP مخفی شده است. قبل از ایجاد مدل OSI پروتکلهای آن طراحی و ابداع شد. در نتیجه این مدل وابستگی و تعامل خاصی با هیچ مجموعه پروتکلی ندارد.

پروتکل پشته‌ای چیست؟

اما در TCP/IP مسئله برعکس بود و این خود باعث شده که مدل TCP/IP تنها برای شبکه‌های تحت خود مناسب باشد. مدل OSI دارای هفت لایه است اما مدل TCP/IP ، چهار لایه دارد و از لایه ارائه و لایه نشست خبری نیست. لایه شبکه در مدل OSI اتصال گرا و غیر مستقیم است و لایه انتقال آن تنها اتصال گرا است اما در TCP/IP لایه شبکه الزاما غیر متصل و لایه انتقال آن اتصال گرا TCP یا غیر متصل UDP  است.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع : p-electric