تبیان، دستیار زندگی
١- به قید قرعه هر روز به یك نفر از كسانی كه جواب درست داده باشند كارت هدیه 20 هزار تومانی داده خواهد شد. ٢- جایزه ویژه: سه كمك هزینه سفر كربلای معلی و چهار كمك هزینه سفر مشهد مقدس به قید قرعه به كسانی كه به تمام مسابقات ماه مهر جواب درست داده باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسابقه ماه مهر

کادو

سلام به روی ماه تك تك شما كاربران تبیان و به ویژه بروبچه های گل باشگاه كاربران

بنا داریم توی ماه مهمانی خدا باشگاه هم به بضاعت خودش از شما پذیرایی كنه. بنابر این سعی می كنیم هر روز (البته به غیر از جمعه ها و بعضی روزا) با یه مسابقه بیایم پیشتون. قصدمون هم از این مسابقه اینكه شما با معارف مربوط به این ماه عزیز آشنا بشید. پس لطفا دل بدید و لینك هایی كه ارائه میشه رو ملاحظه كنید و به سوالها جواب بدید. سوالها از دعای اون روز، جزء مربوط به اون روز، احكام روزه و از یك قطعه سخنرانی كوتاه مرتبط خواهد بود.

١- به قید قرعه هر روز به یك نفر از كسانی كه جواب درست داده باشند كارت هدیه 20 هزار تومانی داده خواهد شد.

٢- جایزه ویژه: سه كمك هزینه سفر كربلای معلی و چهار كمك هزینه سفر مشهد مقدس به قید قرعه به كسانی كه به تمام مسابقات ماه مهر جواب درست داده باشند.

٣- باشگاه كاربران برای اهدای جایزه با برندگان تماس خواهد گرفت.

٤- برنده مسابقه قبل با سوالات مسابقه بعد اعلام خواهند شد.

برای شرکت در مسابقه اینجا کلیک کنید.

مسابقه شماره یك: روز سوم ماه رمضان 1391

دعای روز

در دعای روز سوم می‌خوانیم: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ خدایا در این روز مرا هوش و بیداری نصیب فرما

در شرح این دعای پرمعنا حضرت آیت الله مجتهدی ماجرایی را تعریف می‌کنند که روزی پیامبر اکرم دعایی برای تقویت حافظه به امیر مومنان یاد داده و زمانی برای آن مشخص کردند. حال شما پس از خواندن این مطلب کوتاه به این سۆال پاسخ دهید که:

سوال یك - وقت خواند دعایی که موجب تقویت حافظه می‌شود چه زمانی است؟

1- هر روز بین الطلوعین

2- هنگام مطالعه

3- بعد از هر نماز

صدای روز

آنچه برای امروز برای شما تدارک دیده‌ایم گفتگوی کوتاهی است با حجة الاسلام دکتر رفیعی درباره حق‌الناس.ایشان با تبیین دایره حق‌الناس بیان می‌کند این حق شامل حقوق طبیعی مثل حق نفس کشیدن، حقوق موضوعه مانند حق تقدم در عبور و مرور و حقوق دینی مانند زکات و خمس می‌شود. بنابراین کسی که سیگار می‌کشد حق تنفس هوای پاک را از دیگران سلب می‌کند، کسی که از چراغ قرمز رد می‌شود حق تقدم دیگران را پایمال می‌کند و کسی که خمس مالش را پرداخت نمی‌کند حق فقرا را ادا نمی‌کند. دکتر رفیعی با اشاره به نکته ای قرآنی بحث را پی می‌گیرد. حال شما بعد از شنیدن این گفتگوی چند دقیقه ای، به سۆال زیر پاسخ دهید.

سوال دو - در این گفتگو کدام آیه از قرآن که به حق‌الناس اشاره دارد معرفی شده است؟

1. کوتاه‌ترین آیه قرآن

2. زیباترین آیه قرآن

3. بلندترین آیه قرآن

جزء روز

امروز سومین روز ماه مبارک است و جزء سوم قرآن را باید ختم کنیم. جزء سوم قرآن از آیه 253 سوره بقره شروع و به آیه 92 سوره آل عمران ختم می‌شود. نام سوره بقره از ماجرای گاو بنی اسرائیل که در آیات 17 تا 73 این سوره به تفصیل داستان فرمان خدا به بنی اسرائیل، مبنی بر و ذبح کردن گاو، آمده، گرفته شده است.

این سوره کلاً در مورد مۆمنین و مشرکین و منافقین و خلقت آدم و بدعت‌های اهل کتاب و ماجراهای موسی و بنی اسرائیل و بنای کعبه توسط حضرت ابراهیم و نعمت‌های خداوند و مسائل قصاص و وصیت و قتال با مشرکین و نکاح و طلاق و ربا و مجادله ابراهیم با مشرکین بر سر اعتقاد به توحید و تغییر قبله و احکامی از حج و ارث و روزه و ... می‌باشد. آیة‌الکرسی، آیه 255 این سوره است که در جزء سه واقع شده است.

اما سوره آل عمران. عمران پدر حضرت مریم بود. خاندان یا آل عمران یعنی همسر آن حضرت و حضرت مریم و حضرت عیسی. این سوره که 200 آیه دارد، از توحید و مقاومت در برابر دشمنان و مردم شناسی و در رابطه با جنگ بدر و احد و زندگی مسلمین در آن فراز و نشیب‌ها، سخن می‌گوید و در کل، بشارتی برای اصحاب پیامبر است.

برای قرائت هر یک از این سور و به ویژه آیة‌الکرسی خواص فراوانی ذکر شده است که می‌توانید با کمی جستجو در تبیان به آن‌ها دست یابید.

با امید بهره‌مندی از برکات آیات این جزء، لطفاً بعد از خواند این نوشتار به سۆالات زیر پاسخ دهید:

سوال سه - منظور از «لا اکراه فی الدین، قد تبین الرشد من الغی: در گرایش مردم به  دین هیچ اجباری نیست چرا که راه درست از نادرست به روشنی مشخص شده است» چیست؟

a. یعنی هرچند انسان می‌تواند هر چه دوست دارد را انتخاب کند اما مجاز به این کار نیست چرا که انتخاب نادرست موجب گمراهی و هلاکت اوست.

b. یعنی انسان‌ها مختارند که هر قسمت از دین را که بخواهند انتخاب کنند چون اجباری در دین نیست.

c. یعنی آدمی در انتخاب اصل دین خود آزاد است و او با نیروی عقل خود راه راست راه به روشنی تبیین شده است را تشخیص می‌دهد.

سوال چهار - کمک به دیگران چگونه پایمال شده و بی ارزش می‌شود؟ (البته با توجه به آموزه های آیات این جزء)

a. منت گذاشتن و اذیت کردن کمک گیرنده

b. با ریا کاری و به چشم دیگران آوردن آن

c. هر دو گزینه

سوال پنج - کمکی مادی که به دیگران می‌شود باید چگونه باشد؟

a. باید به اندازه ای باشد که نیاز او را مرتفع کند

b. باید هم حلال باشد هم به اندازه

c. باید از مال حلال و شرعی باشد

سوال شش - خداوند تبارک در این جزء، ربا خوار را به کسی تشبیه می‌کند که :« یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسّ‌ِ». این به چه معناست؟

a. یعنی رباخوار هم دست شیطان است

b. یعنی رباخوار دچار آشفتگی و دیوانگی است

c. یعنی رباخوار شیطان را لمس کرده است

سوال هفت - کدام گزینه با آموزه های آیه 85 سوره آل عمران درباره دین مورد قبول خداوند متعال سازگار است؟

a. منظور از اسلام تنها دین پیامبر آخر زمان است و دین‌های دیگر نام‌ها خود را داشته‌اند.

b. منظور از دین تسیلم شدن به خداست.

c. منظور از اسلام دین خالص هر پیامبری در زمان خودش است.

احکام روزه

از این پیوند شما 10 مسئله درباره نیت روزه خواهید دید که با خواندن آن‌ها می‌توانید به سۆال زیر جواب دهید. لازم است بدانید ما سۆالات مسابقه را از رساله امام خمینی طرح می‌کنیم. اما شما از همان لینک می‌توانید رساله مرجع تقلید خود را ملاحظه کنید. پس بعد از خواند این ١٠ مساله به سوال زیر پاسخ دهید.

سوال هشت - اگر شما در شب سوم ماه رمضان حدود ساعت 2 بعد از نصف شب خوابتان ببرد و چنان خسته باشید که تا ساعت 2 بعد از ظهر روز سوم در خواب باشید، روزه شما چه حکمی دارد؟

1- چون تا بعد از اذان خواب بودیم و نتوانستیم پیش از ظهر نیت کنیم روزه آن روز صحیح نیست

2- اگر اول ماه رمضان برای کل ماه نیت کرده باشیم روزه این روز هم صحیح است

3- نیت مربوط به روزه های غیر از روزه ماه رمضان است بنابراین روزه این روز صحیح است


باشگاه كاربران تبیان