تبیان، دستیار زندگی
فضایل و ویژگی‌ها، برکات، آداب ورود و اعمال مورد تاکید در ماه خدا از جمله مطالب کتاب «مراقبات ماه رمضان» است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقبات ماه رمضان

نگاهی به کتاب «مراقبات ماه رمضان»


فضایل و ویژگی‌ها، برکات، آداب ورود و اعمال مورد تاکید در ماه خدا از جمله مطالب کتاب «مراقبات ماه رمضان» است.


مراقبات ماه رمضان

کتاب «مراقبات ماه رمضان» نوشته محمد محمدی ری شهری با ترجمه جواد محدثی در 308 صفحه با قیمت 3600 تومان از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر گردیده است. این اثر، گزیده و تلخیصی از کتاب «شهر الله فی الکتاب و السنة» است که در پنج بخش به فضایل ماه خدا، آمادگی برای میهمانی خدا، آداب میهمانی خدا، شب قدر و آداب بیرون آمدن از میهمانی خدا می‌پردازد.

بر اساس این کتاب، خداوند در ماه رمضان میهمانى ویژه‏اى را براى تربیت روح ترتیب داده است که زمینه‌های تحول در حیات معنوى انسان و رساندن او به سعادت ابدى را پدید می‌آورد.

شرکت در این مهمانی نیازمند دانستن مقصد، چگونگی ورود به آن و چیستی مهمانی خداست. این مسایل در کتاب «شهر الله فی الکتاب و السنة» به طور مفصل شرح داده شده بودند، اما به دلیل زبان عربی و مفصل بودن آن، مطالعه‌اش برای همگان میسر نبود. به همین دلیل، ترجمه گزیده‌ای از آن در کتاب «مراقبات ماه رمضان» منتشر شد.

فضایل و خصایص ماه خدا، برکات ماه خدا، آداب ورود به ماه خدا، آداب ضیافت‌اللَّه، اعمال مورد تاکید در این ضیافت الهى، شب‏هاى قدر و آداب خروج از ماه رمضان موضوعات این کتاب‌اند. ترجمه این اثر را «جواد محدثی» انجام شده است.

روشن است که انسان ، بدون داشتن آمادگى هاى لازم و شرایط و زمینه هاى ضرورى براى ورود به این میهمانى ، نمى تواند به این ضیافت الهى وارد شود و از آن در جهت تجدید حیات معنوى ـ که اصلى ترین هدف خلقت انسان و نقطه اوج فلسفه وجودى اوست ـ بهره مند گردد .

در بخشی از کتاب میخوانیم :

آمادگى براى ورود به میهمانى خدا

روشن است که انسان ، بدون داشتن آمادگى هاى لازم و شرایط و زمینه هاى ضرورى براى ورود به این میهمانى ، نمى تواند به این ضیافت الهى وارد شود و از آن در جهت تجدید حیات معنوى ـ که اصلى ترین هدف خلقت انسان و نقطه اوج فلسفه وجودى اوست ـ بهره مند گردد . بررسى این آمادگى ها و شرایط و زمینه هاى لازم براى ورود به میهمانى الهى ، هدف اصلى در بخش دوم کتاب است . شناخت ، نخستین شرط اساسى براى ورود به محدوده ضیافت الهى است . این شناخت ، افق گسترده اى دارد که از شناخت معناى میهمانى خدا آغاز مى شود و تا شناختِ : فلسفه روزه ، ارزشى که روزه و روزه دار از آن برخوردارند ، نقش روزه در حیات مادّى و معنوى انسان ، و نیز مراتب این ضیافت ربّانى ، امتداد مى یابد . میهمانان خدا ، بدون شناخت و آگاهى از این مسائل ، نمى توانند براى بهره مندى از ضیافت الهى و برخوردارى از دستاوردهاى آن ، آماده شوند . اهمّیت این شناخت ، در محدوده اى گسترده و در بر دارنده تمام این مسائل ، فصل اوّل از بخش دوم کتاب را با عنوان «شناخت میهمانى خدا» ، به خود اختصاص داده است . نکته مهمّ دیگرى که اهمّیت بسیار دارد ، ضرورت برنامه ریزى براى آماده سازى مسلمانان جهت ورود به میهمان سراى رمضانى است . بررسى سیره اهل بیت علیهم السلام در این زمینه ، نشان مى دهد که آن بزرگواران به این موضوع ، توجّهى خاص داشته اند . براى اثبات این مدّعا و محتواى این اندیشه ، ملاحظه خطبه هاى پیامبر خدا و امام على علیه السلام که در آستانه ماه رمضان و با هدفِ آماده سازى و استقبال از آن بیان کرده اند ، کافى است . فصل سوم این بخش ، به این سخنان اختصاص دارد . مطالعه این خطبه ها ، مسئولیّت رهبران سیاسى ، دینى و فرهنگى را در کشورهاى اسلامى در مورد آماده ساختن مسلمانان براى ورود به میهمان سراى الهى و بهره گیرى از برکات و آثار آن ، دو چندان مى کند . افزون بر این ، براى آمادگى جهت ضیافت الهى ، تنها شناخت ، کافى نیست .

 بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی