تبیان، دستیار زندگی
به گفته آقای کاستولو، توییت‌ های رانیا عبدالله ملکه ی اردن و همسر عبدالله دوم، پادشاه این کشور، بیشترین هوادار عرب را به خود اختصاص داده است. پس از وی، تعدادی از شخصیت ‌های سعودی، در مقام دوم تا پنجم این لیست قرار دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عربستان رکورد توییتر را چگونه شکست؟


 به گفته آقای کاستولو، توییت‌ های "رانیا عبدالله" ملکه ی اردن و همسر عبدالله دوم، پادشاه این کشور، بیشترین هوادار عرب را به خود اختصاص داده است. پس از وی، تعدادی از شخصیت ‌های سعودی، در مقام دوم تا پنجم این لیست قرار دارند.

توییتر

اخیرا و با قیام مردم کشورهای عربی شبکه های اجتماعی از اهمیتی بیش از پیش برخوردار گشته اند. در این راستا، دیک کاستولو، مدیر اجرایی "توییتر"، در یک گفت ‌وگوی طولانی با روزنامه ی آمریکایی لس‌آنجلس تایمز به ارائه آماری از سایت توییتر پرداخت. به گفته کاستولو هر روز 400 میلیون پیام در سایت توییتر ارسال می‌ شود. وی همچنین با اشاره به این که مردم عربستان بیشترین استفاده را از سایت توییتر می ‌کنند، اظهار داشت: "رشد کاربران عربستانی این سایت به سه هزار درصد می‌ رسد." کاستولو همچنین از استفاده ی گسترده از توییتر در دیگر کشورهای خاورمیانه خبر داد. بر پایه ی این گزارش، توییتر 140 میلیون کاربر فعال دارد که نیمی از آنها یعنی 70 میلیون نفر، هر روز به این سایت مراجعه می ‌کنند. حائز اهمیت آن که، یک چهارم این افراد، در آمریکا، انگلیس و ژاپن زندگی می ‌کنند.

آقای کاستولو برای توصیف رشد خیره‌ کننده ی "توییتر"، به موضوع جالبی اشاره کرد. وی گفت: "در ابتدای راه‌ اندازی سایت، برای رسیدن به رکورد یک میلیارد توییت، 38 ماه زمان لازم بود ولی اکنون و با توجه به 400 میلیون توییت روزانه، فقط دو روز و نیم زمان برای نیل به این رقم کافی است." وی همچنین به برخی از پربیننده‌ ترین حساب‌ های توییتر در کشورهای عربی اشاره کرد.

در ابتدای راه‌ اندازی سایت، برای رسیدن به رکورد یک میلیارد توییت، 38 ماه زمان لازم بود ولی اکنون و با توجه به 400 میلیون توییت روزانه، فقط دو روز و نیم زمان برای نیل به این رقم کافی است

بنا به گفته آقای کاستولو، توییت‌ های "رانیا عبدالله" ملکه ی اردن و همسر عبدالله دوم، پادشاه این کشور، بیشترین هوادار عرب را به خود اختصاص داده است. پس از وی، تعدادی از شخصیت ‌های سعودی، در مقام دوم تا پنجم این لیست قرار دارند که عبارتند از: "محمد العریفی" روحانی عربستانی که صفحه او بیش از یک میلیون بازدید کننده دارد، "عائض القرنی" مفتی سعودی، "احمد الشقیری" داعی اسلامی و "سلمان العوده" چهره سرشناس وهابی در عربستان.

توییتر

باید توجه داشت که جوانان عربستان سعودی در مقایسه با جوانان دیگر كشورهای عربی بیشترین استفاده را از تویتر دارند به گونه ای كه همه به آن به عنوان ابزاری كه نمی توان از آن بی نیاز بود، متوسل می شوند. تعدادی از فراخوان ها مانند رانندگی زنان و آزادی بازداشت شدگان از این پایگاه آغاز شده و بازتاب گسترده ای در میان افكار عمومی عربستان داشته است و تعدادی از شخصیت های دولتی و مذهبی در عربستان به طور روزمره از تویتر استفاده می كنند و برجسته ترین آنها "محمد العریفی" روحانی عربستانی می باشد كه صفحه ی او بیش از یک میلیون بازدید كننده دارد.

در واقع آل‌سعود با ایجاد انحصار در استفاده از امكانات عمومی و اختصاص دادن میلیاردها دلار درآمدهای نفتی به خاندان پادشاهی، وضعیت غیرقابل تحملی را در کشور به وجود آورده اند و علاوه بر این، نقض حقوق بشر در عربستان به صورتی گسترده ادامه دارد.

بر پایه ی این گزارش، توییتر 140 میلیون کاربر فعال دارد که نیمی از آنها یعنی 70 میلیون نفر، هر روز به این سایت مراجعه می ‌کنند. حائز اهمیت آن که، یک چهارم این افراد، در آمریکا، انگلیس و ژاپن زندگی می ‌کنند

نقض حقوق زنان، نقض حقوق مهاجران، نقض حقوق مردم در فرایند دادرسی ها، نبود آزادی بیان، نبود تشکل‌ های مدنی مستقل و ده ‌ها موضوع دیگر توجه عموم صلح طلبان و مدافعان حوق بشر را در سراسر جهان به خود جلب کرده است و این مسائل در حالی اتفاق می افتند که بزرگترین شبکه های تلویزیونی عربستان از بازتاب آن ها خودداری می کنند و مردم این کشور ناچارند تا از طریق شبکه های اجتماعی همچون "توییتر" صدای خود را به گوش جهانیان برسانند.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایتنا / انتخاب