تبیان، دستیار زندگی
شما هم مثل من وقتی به ابرها نگاه می کنید؛ سؤال های زیادی سراغتان می آید؟ حتما هم دقت کرده اید روزهایی که به روزهای ابری معروفند؛ ابرها تیره ترهستند، یا به اصطلاح ابرهای باران زا، سیاه هستند. تا حالا فکر کرده اید چرا؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا ابرها در روزهای بارانی اغلب تیره هستند؟
ابر

شما هم مثل من وقتی به ابرها نگاه می کنید؛ سۆال های زیادی سراغتان می آید؟ حتما هم دقت کرده اید روزهایی که به روزهای ابری معروفند؛ ابرها تیره ترهستند، یا به اصطلاح ابرهای باران زا، سیاه هستند. تا حالا فکر کرده اید چرا؟

حتما با خودتان می گویید، خب این نشانه ی این است که می خواهد باران ببارد. البته می تواند درست باشد، اما خیلی وقت ها هم که باران می بارد، هیچ ابر سیاهی در آسمان دیده نمی شود! اگر باران زا بودن ابر، دلیل تیره بودن آن است، پس ابر سفید نباید باران زا باشد!

اما واقعا به چه دلیل ابرها سیاه می شوند؟ در پاسخ به این سۆال هوشمندانه شما باید عرض کنم که هیچ ابر سیاه و تیره ای وجود ندارد!! حتما شگفت زده شدید !

بله واقعاً هیچ ابر سیاه و تیره ای وجود ندارد. این که بعضی از ابرها به رنگ تیره دیده می شوند، به دلیل ضخامت ابرهاست.

نور خورشید از یک ابر معمولی که ضخامت کمی دارد، به سادگی عبور می کند؛ ولی وقتی توده ی ابر ضخیم باشد و شامل چندین لایه ابر روی هم بشود، ابرهای بالاتر از نور خورشید، روی ابرهای پایین تر ایجاد سایه می کنند و به دلیل این که نور کم تری از این ابرها عبور می کند، ما سایه ابرهای بالاتر را بر روی ابرهای پایین تر مشاهده می کنیم. هرچه وسعت ابرها بیش تر باشد و فضای بیش تری را در آسمان گرفته باشند (مثل ابرهای طوفانی)، این تیرگی بیش تر خواهد بود.

در حقیقت می توانیم به زبان دیگری بگوییم که : ابرهای باران زا، ابرهایی هستند که به حالت اشباعی از قطره های آب رسیده اند و قطر بیش تری دارند. این قطر عظیم باعث می شود که ابر، همه ی نور خورشید را جذب کند و مانند یک جسم کدر، مانع عبور نور خورشید شود . وقتی جسمی همه ی نور خورشید را جذب می کند و جلوی عبور آن را می گیرد، تیره و کدر به نظر می رسد. به همین دلیل است که ابرهای باران زا، سیاه دیده می شود.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع :هدهد-پرستو حسینی

مطالب مرتبط:

سردترین جای دنیا

دانستنیهای علمی

گردباد چیست؟

کبدی

آیا میدانستی خورشید...

دانستنیهای کوتاه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.