تبیان، دستیار زندگی
از سلسله نشست های بخش اعجاز قرآن کریم ، شست اعجاز انشای آیات سجده دار قرآن حکیم بود که در روز شنبه 31 تیر سال جاری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دومین نشست اعجاز

اعجاز انشای آیات سجده دار قرآن حکیم

نشست های اعجاز علمی قرآن

از سلسله نشست های بخش اعجاز قرآن کریم ، شست اعجاز انشای آیات سجده دار قرآن حکیم بود که در روز شنبه 31 تیر سال جاری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، بخش اعجاز قرآن کریم یکی از بخش های پر استقبال بیستمین نمایشگاه قرآن کریم به حساب می آید.

دومین نشست بخش اعجاز با عنوان ، اعجاز انشای آیات سجده دار قرآن حکیم توسط دکتر محمد امین احمدی فقیه در سالن شبستان جنب نشر مکتوب و بخش حوزوی در روز شنبه 31 تیر مصادف با اول رمضان برگزار شد.

در ادامه به خلاصه مطالب این نشست اشاره شده است:

نشست های اعجاز علمی قرآن

قرآن مجید ، با ظاهری زیبا و با شکوه و نهانی بی کران و ژرف، از آغاز نزول تا کنون ، همواره تجلی گاه ناب ترین و لطیف ترین معارف الهی بوده است. قرآن کریم، دارای معانی و معارفی است که در طول قرن ها، اندیش مندان و متفکران دین باور و حق پویان خدا محور را تا رفیع ترین قله های رستگاری پشتیبانی کرده و می کند. قرآن مبین، محتوایش فوق العاده و خارق العاده است و لوحی محفوظ و غیر مادی و معنوی بوده و نسخه ای از جهان هستی می باشد. قرآن عظیم، متعلق به تمام دوره هاو معجزه ای جاویدان بوده و وجوه مختلفی را در بر می گیرد که به فراخور زمان و دانش بشر، اعجاز و جنبه های گوناگون آن نمایان می شود. خداوند متعال در قرآن حکیم، علاوه بر معارف عمیق اخلاقی و انسانی ، با حروف واعداد و ترتیب آیات و سوره ها، حقایق و اعجاز بی کرانی را ثبت کرده است . ترتیب قرار گیری آیات و سوره ها بدون شک « توفیقی» است و از نظم شگفت انگیز و معجزه ی الهی برخوردار است و هر انسان اهل فکری را به تامل و تدبر دعوت می کند.

نشست های اعجاز علمی قرآن

اهل معرفت، «سجده» را اشاره به توحید ذات می دانند. در چهارده سوره ی قرآن مجید، پانزده آیه وجود دارد که به آن ها ، آیات سجده دار می گویند . چهار آیه از این آیات پانزده گانه، سجده ی مستحب است . شماره ی سوره و آیه و جای گاه قرار گیری این آیات در رابطه با اعجاز انشای هندسی و ساختمانی می باشد و شواهد و نشانه ها و روابط عددی بسیاری با هفده رکعت نمازهای واجب و سی و چهار رکعت نماز های نافله دارد.

گفتنی است نشست های تخصصی اعجاز قرآن کریم هر شب در این بخش برگزار می شود.

گزارش: مونا ناصرپور

تنظیم:  هومن بهلولی