تبیان، دستیار زندگی
از عبادت های مهمی که انسان را در خودسازی و تزکیه و تهذیب نفس یاری می دهد، «روزه» است. در مکتب تربیتی روزه، برای کاملتر شدن و تأثیر افزونتر آن در نظام روحی- روانی شخص، توصیه اکید بر امساک و روزه داری اندیشه و فکر، تمام حواس پنجگانه و اعضا و جوارح بدن از آل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باید دوباره تربیت شویم


فکر میکنم تا به حال چه چیزهایی تو تربیت من اثر داشته، به نکته های جالبی میرسم، حتی به حرف های و فکرهای ممنوعه هم سرکی میکشم ، به تلاشهای اطرافیانم فکر میکنم که هر کدام به نوبه خودشان می خواستند در این مسأله سهیم باشند و صد البته خیلی مسائل دیگر هم هست که به چشم ظاهر بینم نیامد اما با نگاهی که به تقویم می اندازم بیاد میاورم که تا ورودم به یک مهمانی بزرگ چیزی باقی نمانده .

روزه

مهمانی که از او ل تا آخر هدفش تربیت و بازسازی و محاظفت از من است و میزبان به نحو احسن آنرا اداره میکند ، درست است ماه رمضان را میگم ماهی که در ظاهر برای هر کس یه طعمی داره برای برخی شیرینه و برخی تلخ و زجر آور ولی در باطنش برای جانهای ما چون ماده ای حیات بخش عمل میکنه به اینجا که میرسم جرقه فکری من را وادار میکنه تا به روزه با نگاهی عمیقتر بنگرم و او را در تربیتی خودم بررسی کنم که آیا روزه هم برای من مربی خوبی هست یا نه و اینکه آیا می تونم روزه را در تربیت خودم موثر بدانم.

این مطلبی است که الان می خواهم با شما مطرح کنم و نتیجه آنچه پیدا کردم را مختصراً براتون بگم :

«تقوا و پرهیزکاری» مهمترین فایده و اثر روزه در تربیت ماست که قرآن کریم به آن تصریح دارد،

چنانکه میفرماید: « یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا کتِبَ عَلَیکمُ الصِّیامُ کما کتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُون » (ای کسانی که ایمان آورده اید، روزه بر شما واجب شد، همانگونه که بر آنها که پیش از شما بودند واجب شد، باشد که تقوا پیشه کنید) .(بقره / 183)

تقوا پلکان بزرگ تکامل است؛ و هدف از انجام همه عبادات- همچون روزه- صعود به قله بلند واستوار این ارزش بزرگ الهی می باشد. این گوهر کمیاب چیزی نیست که به راحتی به دست آید، بلکه باید برای کسب آن رنج کشید؛ ازگناهان خویشتن داری کرد؛ دائم با تمایلات نفسانی نبرد نمود؛ و یک لحظه از وسوسه های شیطانی غفلت ننمود.

روزه بهترین وسیله تقویت اراده و افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس است. شخص روزه داری که یک ماه بر گرسنگی و تشنگی فایق آمده و تمایلات شهوانی خود را تحت کنترل درمی آورد، در واقع نیرویی به دست می آورد که در سایر ایام نیز بر مشکلات و فشارهای درونی و بیرونی غلبه کرده و می تواند با اراده ای پولادین رو به سوی پیشرفت و تکامل گام برداشته و قله های خوشبختی و سعادت را فتح کند

تهذیب نفس و پالایش درون

از عبادت های مهمی که انسان را در خودسازی و تزکیه و تهذیب نفس یاری می دهد، «روزه» است. در مکتب تربیتی روزه، برای کاملتر شدن و تأثیر افزونتر آن در نظام روحی- روانی شخص، توصیه اکید بر امساک و روزه داری اندیشه و فکر، تمام حواس پنجگانه و اعضا و جوارح بدن از آلودگی های اخلاقی و گناهان شده است. امام علی (علیه السلام) می فرماید :روزه جسم، خودداری ازغذا و روزه روح، خودداری حواس پنج گانه ازگناهان، و خالی بودن قلب از همه عوامل بدی است.

آزادی از قید و بند شهوات و تعدیل غریزه جنسی

روزه ماه رمضان از برنامه هایی است که انسان را به خود باز می گرداند، و ضمیرش را آگاه و شعورش را بیدار می سازد. روزه دار سحر از میان بستر خواب برای خوردن سحری و راز و نیاز برمی خیزد، و از قید خواب و عادت به استراحت آزاد می شود. در تمام طول روزخود را از تسلط جسم و غرایز حیوانی و عادت به خوردن و آشامیدن بیرون می کشد، و طلسم هوا و هوس را می شکند. در میان شهوات، این شهوت شکم و شهوت جنسی است که خانمان سوزند. روزه یک وسیله بسیار مطمئن برای عفت و پاکدامنی است. از این رو، پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) توصیه می کند: «ای گروه جوانان، هرکس از شما که توانایی ازدواج را دارد، ازدواج کند؛ و هرکس که برایش مقدور نیست، بسیار روزه بگیرد، چرا که روزه از نیروی شهوت می کاهد.»

روزه ماه رمضان از برنامه هایی است که انسان را به خود باز می گرداند، و ضمیرش را آگاه و شعورش را بیدار می سازد. روزه دار سحر از میان بستر خواب برای خوردن سحری و راز و نیاز برمی خیزد، و از قید خواب و عادت به استراحت آزاد می شود. در تمام طول روزخود را از تسلط جسم و غرایز حیوانی و عادت به خوردن و آشامیدن بیرون می کشد، و طلسم هوا و هوس را می شکند

تقویت اراده، و نیرومندی و تلطیف روح

روزه بهترین وسیله تقویت اراده و افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس است. شخص روزه داری که یک ماه بر گرسنگی و تشنگی فایق آمده و تمایلات شهوانی خود را تحت کنترل درمی آورد، در واقع نیرویی به دست می آورد که در سایر ایام نیز بر مشکلات و فشارهای درونی و بیرونی غلبه کرده و می تواند با اراده ای پولادین رو به سوی پیشرفت و تکامل گام برداشته و قله های خوشبختی و سعادت را فتح کند.

افزایش صبر و تحمل

یکی دیگر از مشکلاتی که دامنگیر خیلی از افراد می باشد، پایین بود ظرفیت صبر و تحمل است.واقعیت این است که زندگی دنیوی پر از پستی ها و بلندی ها است. هیچ انسانی نیست که بی عیب و نقص باشد و با سختی ها و ناملایمات روبرو نشود.

خود خدا در قرآن می فرماید: « لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کبَد » (ما انسان را در رنج و سختی آفریدیم).(بلد / 20 ) روزه یک ورزش روحی است که انسان را به صبر و مقاومت و ترک لذتها تمرین می دهد، تا در کوره حوادث بتواند مقاوم باشد. از این رو، در آیات و روایات از روزه به صبر و از ماه رمضان به ماه صبر تعبیر شده است.

پرورش وجدان، تغییر در رفتار و کردار و بسیاری نکات دیگر نیز هست که روزه آنها را با خود به روح، روان و جسم ما تزریق کرده و به عنوان یک مربی همه فن حریف به وظیفه تذبیتی خود می پردازد.

و در آخر باید بگویم «روزه» برنامه ای تربیتی و تکامل دهنده انسان و ضامن سعادت دنیا و آخرت و سلامت جسم و روح آدمی است. روزه رمز تقوا و پرهیزکاری ؛ تهذیب نفس و پالایش درون؛ تمرین صبر، خودداری و ایستادگی در برابر تمایلات اهریمنی نفس سرکش؛ و مبارزه با شیطان است. از او غافل نشویم.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : وبلاگ گروهی رهپویان قرآن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.