تبیان، دستیار زندگی
مواظب باشید از امتحان سربلند بیرون بیایید. راهش هم این است که تقوا را در خودتان ذخیره کنید. تقوا یعنی همین که مواظب رفتار خودتان باشید که خلاف امر و نهی خدا رفتار نکنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقوا ذخیره‌سازی کنید


مواظب باشید از امتحان سربلند بیرون بیایید. راهش هم این است که تقوا را در خودتان ذخیره کنید. تقوا یعنی همین که مواظب رفتار خودتان باشید که خلاف امر و نهی خدا رفتار نکنید.


تقوا

تقوا محصول بزرگ ماه رمضان

در این ماه انسان باید با دل و جان در مسیر ذات الهی قرار بگیرد.

این ماه طبق فرموده پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) سه خصوصیت دارد و آن‌ها وجود رحمت، بركت و مغفرت الهی است كه تمامی مسلمانان به رحمت و بركت الهی دعوت شده و گناهان آنان آمرزیده خواهد شد.

كسب معنویات از ویژگی‌های بارز ماه رمضان است و سرتاسر آن از رحمت و غفران الهی تشكیل شده است كه در پایان این ماه و با وجود شب‌های قدر، دعاهای مومنان برآورده خواهد شد.

رمضان فرصتی برای خودسازی بندگان

تقوا محصول بزرگی است كه می‌توان از این ماه كسب كرد و به آن معناست كه فرد به نفس خود مسلط شده و تمامی زمام امور خود را به وسیله عقل هدایت كند.

روزه دو نوع دارد

یك روزه، روزه عام است كه در آن باید از خوردن و آشامیدن از سحر تا افطار پرهیز كرد. دیگری روزه خاص است كه در آن تمامی اعضا و جوارح فرد باید روزه داشته باشد.

در روزه اخص، دل و جان انسان در مسیر ذات الهی قرار گیرد.

نیایش، تلاوت قرآن و صدقه دادن از جمله فعالیت‌های برتر در ضیافت الهی می باشد. هر عمل خیری در ماه مبارك رمضان، با ماه‌های دیگر متفاوت است و همانطور كه فضیلت مكان‌ها با یكدیگر تفاوت دارند، زمان‌ها نیز از فضیلت‌های مختلفی برخوردار هستند

فواید روزه

روزه باعث می‌شود كه شخص بتواند نفس خود را كنترل كند به طور مثال فردی كه مبتلا به شهوت زیاد خوردن است با نگه داشتن خود از خوردن می‌تواند نفس خود را تقویت كند و یا فردی كه مبتلا به انواع گناهان در گفتار و رفتار باشد می‌تواند با كنترل نفس خود این گناهان را كنار بگذارد.

نقش روزه در تطهیر روح

روزه گرفتن تصفیه نفس، برطرف كردن عیب‌ها، دور شدن قلب و روح انسان از پلیدی و تلفیق روح و اراده انسان كه باعث تعادل غرایز می‌شود، را به همراه دارد چراكه انسان از تمام خواسته‌ها و حتی نیازهای طبیعی خود چشم‌پوشی می‌كند بنابراین روزه قدرت دوری از حرام‌های الهی را در انسان تقویت می‌كند.

ماه رمضان، ماه پاك شدن از گناه و پذیرش توبه انسان

اگر انسان مومن بخواهد آثار این ماه در وجود او باقی بماند باید تمامی اعمال را با معرفت انجام دهد حتی اگر یك آیه از قرآن را می‌خواند همراه با تدبر باشد تا بر آنها اثر مثبت و پایدار بگذارد.

ماہ مبارک رمضان

تقوا عامل نگه داری

مواظب باشید از امتحان سربلند بیرون بیایید. راهش هم این است که تقوا را در خودتان ذخیره کنید. تقوا یعنی همین که مواظب رفتار خودتان باشید که خلاف امر و نهی خدا رفتار نکنید. این، معنای تقواست. یک وقت ممکن است سررشته از دست انسان خارج بشود و گناهی هم از او سر بزند. مهم این است که شما مراقب باشید و بنا داشته باشید که گناه نکنید. این، آن روحیه ی تقواست. این روحیه ی هوشیاری است، که وقتی شما خودت هوشیار خودت بودی، مراقب شیطان بیرونی هم خواهی بود. وقتی شیطان درون ما نتواند به ما آسیب برساند، شیطان بیرون هم به آسانی نخواهد توانست ما را محکوم کند و ضربه وارد سازد. این، آن پیام رمضان است: « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ». این مقدمه ی تقواست، و تقوا، غایت است.

یافتن حقایق از بین چیزهای تکراری

انسانى به کمال راه پیدا مى‌کند که از بین همین چیزهاى تکرارى، حقایق را پیدا کند .

عوامل استفاده از ضیافت

«دعیتم فیه الى ضیافت اللَّه.» از این باید استفاده کرد. استفاده از این به چیست؟ به همین چیزهایى که در اختیار ما گذاشته‌اند: همین روزه، همین نماز، همین نوافل، همین دعا، همین ذکر، همین توجّه، همین خشوع و همین تضرّع.

روح روزه و زکات

روزه، موجب تقوا و به وجود آورنده‌ى تقواست؛ اما روزه‌ى باتوجه… زکات، باید آن حرص و بخل درونى ما را بشکند و آن دلبستگى ما به مال و به زخارف دنیوى را از بین ببرد. این زکات، زکات خوبى است.

این ماه طبق فرموده پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) سه خصوصیت دارد و آن‌ها وجود رحمت، بركت و مغفرت الهی است كه تمامی مسلمانان به رحمت و بركت الهی دعوت شده و گناهان آنان آمرزیده خواهد شد

برترین اعمالی كه در ماه رمضان می‌توان انجام داد

نیایش، تلاوت قرآن و صدقه دادن از جمله فعالیت‌های برتر در ضیافت الهی می باشد. هر عمل خیری در ماه مبارك رمضان، با ماه‌های دیگر متفاوت است و همانطور كه فضیلت مكان‌ها با یكدیگر تفاوت دارند، زمان‌ها نیز از فضیلت‌های مختلفی برخوردار هستند.

مهم‌ترین كارها برای پاك شدن نفس

این ماه به دلیل عظمتی كه دارد پاك شدن نفس و تهذیب را برای انسان به همراه دارد، مهم‌ترین كارهایی كه می‌توان برای پاك شدن نفس در این ماه انجام داد عبارتند از: خواندن قرآن كه با تدبر باشد و نیز انواع و اقسام دعاهایی كه به طور غیرمستقیم انسان را به فكر گرسنگان، برهنگان، اسیران، فقیران و بیماران می‌اندازد و تمام مسایل امور مسلمین را بیان می‌كند، همچنین تمامی مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه را در برمی‌گیرد كه باعث توجه به قیامت می‌شود.

خواندن صحیفه سجادیه، همچنین دعای هنگام دیدن ماه كه در تمامی ماه‌ها به خصوص در این ماه تاكید بیشتری شده است به نوعی ما را به پدیده‌های طبیعی كه جزء آفریده‌های مطیع خداوند هستند توجه می‌دهد.

خواندن دعای افتتاح

نكته بارزی كه در این دعا وجود دارد و خواندن آن در هر شب ماه مبارك رمضان تاكید شده بحث یاد امام و توجه به امام زمان(عج) است؛ ما در روایات‌ داریم كه افضل اعمال انتظار فرج، یعنی انتظار برای گشایش در تمامی كارها است.

                                                                                                                                        فرآوری : زهرا اجلال

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع :

خبرگزاری فارس

خبرآنلاین

بیانات آیت الله قرهی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.