تبیان، دستیار زندگی
ناسا قصد دارد در مأموریت آتی به سیاره سرخ از مریخ‌نورد مجهز به چترهای بزرگ و ساعت اتمی استفاده كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسل جدید مریخ‌نورد ناسا مجهز به ساعت اتمی


ناسا قصد دارد در مأموریت آتی به سیاره سرخ از مریخ‌نورد مجهز به چترهای بزرگ و ساعت اتمی استفاده كند.

نسل جدید مریخ‌نورد ناسا مجهز به ساعت اتمی

ناسا بیش از 2.5 میلیارد دلار در پروژه مریخ‌نورد كنجكاوی (Curiosity) سرمایه‌گذاری كرده كه قرار است پنجم اوت (15 مرداد) بر سطح سیاره سرخ فرود بیاید.

«داگ مك‌كوئیسشن»، مدیر برنامه اكتشافات مریخ ناسا در كنفرانس مطبوعاتی نمایشگاه بین‌المللی هوایی فارنبورگ 2012 از مأموریت 800 میلیون دلاری دیگر این سازمان برای اكتشاف بر سطح سیاره سرخ خبر داد.

در مریخ‌نورد جدید ناسا از چترهای بزرگی استفاده می‌شود كه سرعت فرود مریخ‌نورد در جو سیاره سرخ را به طور چشمگیری كاهش می دهد. همچنین میزان دقت فرود فضاپیما با استفاده از چندین ساعت اتمی افزایش پیدا می‌كند.

در حال حاضر، ناسا برای مریخ نوردهای خود از چترهای طراحی شده در دهه 1970 میلادی برای فضاپیماهای Viking lander استفاده می‌كند اما عرض چتر جدید 9 متر افزایش یافته و به 30 متر رسیده است.

در مأموریت سال 2018 یا 2020 ناسا علاوه بر مریخ‌نورد جدید، احتمالا یك مدارگرد مجهز به سیستم ارتباطی لیزری جدید نیز استفاده خواهد شد.

كاهش چشمگیر بودجه مأموریت سال 2018 یا 2020 ناشی از كاهش بودجه فدرال است كه باعث كاهش 20 درصدی بودجه بخش فضایی شده و بیش از همه برنامه اكتشافی مریخ را تحت تأثیر قرار داده است.

در پی كاهش بودجه، ناسا به اجبار از برنامه اكتشافی ExoMars متعلق به آژانس فضایی اروپا خارج شد. در این مأموریت یك مدارگرد و مریخ‌نورد در سال های 2016 و 2018 راهی سیاره سرخ خواهند شد.

از دیگر برنامه‌های آتی ناسا به سیاره مریخ می توان به پروژه MAVEN‌ اشاره كرد كه شامل پرتاب یك مدارگرد برای بررسی جو این سیاره در سال 2015 میلادی است.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع : افکار نیوز