تبیان، دستیار زندگی
مناقشه بر سر افزایش یافتن و نیافتن کرایه‌های اتوبوس، تاکسی و مترو ظاهرا در حالی به ایستگاه آخر رسیده است که رئیس شورای شهر بهانه‌ای را برای تن دادن دولتی‌ها به توافق مطرح می‌کند‌ که ماههاست موجود بوده؛ مانده‌ایم که اگر این توجیه مورد پذیرش طرفین بود، چرا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرانجام جریان کرایه‌ها فیصله یافت


مناقشه بر سر افزایش یافتن و نیافتن کرایه‌های اتوبوس، تاکسی و مترو ظاهرا در حالی به ایستگاه آخر رسیده است که رئیس شورای شهر بهانه‌ای را برای تن دادن دولتی‌ها به توافق مطرح می‌کند‌ که ماههاست موجود بوده؛ مانده‌ایم که اگر این توجیه مورد پذیرش طرفین بود، چرا هیچ مسئولی افزایش کرایه‌ها را اعلام نکرد؟

کرایه -حمل و نقل

اواسط ماه جاری بود که رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای كشور در ارتباط با بحث افزایش کرایه ها گفت: «مصوبه افزایش نرخ کرایه تاکسی پس از اعلام مخالفت فرمانداری تهران برای بررسی و اتخاذ تصمیم به هیئت حل به اختلاف ارسال شده است.» اما نمی دانیم چرا خوشحالی ما دیری نپایید و به ناگهان نرخ جدید بدون مخالفتی رسمیت یافت؟!

به گزارش «تابناک»، در حالی که به نظر می رسید مناقشه چند ماهه بین شورای شهر و فرمانداری تهران به هیات حل اختلاف برسد، به ناگاه افزایش کرایه های حمل و نقل عمومی به اجرا گذاشته شد تا هم مسافران را شوک زده کند و هم رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی دچار سرگردانی شوند.

بدین ترتیب، طی یک شب گرم تابستانی، افزایش نرخ کرایه مترو، تاکسی و اتوبوس، از طریق تلویزیون به اطلاع عموم رسید تا مصوبه نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی شورای شهر تهران، علی رغم مخالفت فرمانداری و دولت از فردای آن به اجرا رسیده و به جز مبلغ بلیت مترو، سایر کرایه ها برای بار دوم در سال جاری تکانی بخورد و بستر افزایش احتمالی آنها برای بار سوم –در صورت افزایش یافتن نرخ حامل‌های سوخت- مهیا شود!

این افزایش نرخ ها در حالی رخ داد که پیشتر مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران از رایزنی‌ برای حل مشکل افزایش کرایه‌ تاکسیها سخن گفته بود، اما هیچکدام از مقامات مسئول زمانی برای اجرایی شدن این مصوبه اعلام نکرده بودند و البته فرمانداری تهران هم -که به عنوان مخالف این مصوبه، بارها اعلام موضع کرده بود،- فعلا در سکوتی عجیب به سر می برد.

برخی از رانندگان کرایه مسیر را با نوعی فرمول ذهنی در 15 درصد افزایش ضرب کرده اند و عددی رند به دست آورده اند که به نسبت آخرین روز سال گذشته بسیار متفاوت شده است؛ بدین ترتیب کرایه تاکسی برای دومین بار در سال جاری افزایش یافته و به جایی رسیده است که هیچ ضریبی نخواهد توانست نرخ مصوب سال 90 را به نرخ فعلی کرایه شان تبدیل کند!

البته واکنش ها در سطح جامعه متفاوت بود تا جایی که ظاهرا برای رانندگان اتوبوس فرقی نداشت که کرایه دویست تومانی (قبل از افزایش) را از مسافران دریافت یا مبلغ 225 تومانی جدید را؛  چرا که بسیاری از مسافران از کارت برای پرداخت کرایه بهره می برند و معنایش این است که نرخ جدید کرایه را پرداخت می کنند و شاید همین افزایش در آمد تا جا افتادن نرخ رسمی کفایت کند!

اوضاع در تاکسی ها کمی متفاوت تر شده است؛ برخی از رانندگان کرایه مسیر را با نوعی فرمول ذهنی در 15 درصد افزایش ضرب کرده اند و عددی رند به دست آورده اند که به نسبت آخرین روز سال گذشته بسیار متفاوت شده است؛ بدین ترتیب کرایه تاکسی برای دومین بار در سال جاری افزایش یافته و به جایی رسیده است که هیچ ضریبی نخواهد توانست نرخ مصوب سال 90 را به نرخ فعلی کرایه شان تبدیل کند!

به نرخ مصوب کرایه تاکسی تهران در سال 90 دقت کرده و سپس کرایه امروز را با آن قیاس کنید؛ اکنون معادله ای پیش رویتان قرار گرفته که اگر مسافر باشید، با میزان افزایش حقوق تان تناسب ندارد و اگر راننده باشید، هنوز به نرخ تورم نرسیده است!

اگر به درصدی از رانندگان تاکسی که هنوز کرایه های دریافتی شان را به نرخ اخیر نمی گیرند، اشاره کنیم، تنها جایی که مصوبه افزایش نرخ بی کم و کاست در آن به اجرا رسید، مترو خواهد بود که از قضا شاید بزرگترین محل مناقشه بین موافقین و مخالفین افزایش نرخ کرایه ها باشد؛ جایی که برخلاف روال گذشته، نرخهای جدید، بدون اعلان قبلی، از صبح شنبه گذشته به اجرا گذاشته شد تا مبادا شست کسی هوشیار شده و با خریدن بلیت به نرخ سابق (!)، ضرری متوجه شهرداری شود!

کرایه-حمل و نقل

اکنون یک هفته از رسمیت یافتن نرخ جدید گذشته است و در حالی که هنوز مقامات دولتی واکنشی نشان نداده اند، رئیس شورای شهر تهران بارها و بارها در دفاع از مصوبه شورای شهر سخن گفته و آن را قانونی خوانده است. چمران در این باره می گوید: ابتدای سال، لایحه افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی بررسی و برای فرمانداری ارسال شد و فرمانداری به دلیل ابلاغ وزیر کشور در خصوص اجرای این مصوبه در زمان اجرای مرحله دوم هدفمندی رایانه ها با این لایحه مخالفت کرد اما در حال حاضر مرحله دوم اجرا نمی شود و موضوعی برای اعتراض فرمانداری وجود ندارد.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه «افزایش کرایه ها براساس میزان تورم سالیانه بوده  و از افزایش برخی از نرخها مانند خدمات پزشکی بسیار کمتر است.»، می گوید: با رایزنی هایی که با وزیر کشور و معاون عمرانی او انجام شد برای اجرایی شدن این لایحه به توافق رسیدیم که بلافاصله اجرایی شد و منع قانونی برای آن وجود ندارد.

بدین ترتیب ظاهرا اجرا نشدن مرحله دوم هدفمندی رایانه ها عاملی است که منجر به اجرایی شدن مصوبه ای می شود که ماهها محل مناقشه بوده است و شاید همین پشتوانه استدلالی بوده که مسئولان دولتی را به سکوت وادار کرده وگرنه چه دلیلی دارد که یک هفته از اجرای یک مصوبه بگذرد اما مخافان پیشین آن اعتراضی نداشته باشند؟

به نرخ مصوب کرایه تاکسی تهران در سال 90 دقت کرده و سپس کرایه امروز را با ن قیاس کنید؛ اکنون معادله ای پیش رویتان قرار گرفته که اگر مسافر باشید، با میزان افزایش حقوق تان تناسب ندارد و اگر راننده باشید، هنوز به نرخ تورم نرسیده است!

اکنون کافی است این فرض را بپذیریم تا پرسش بزرگتری در ذهنمان شکل بگیرد: اگر اجرا نشدن مرحله دوم هدفمندی و افزایش نیافتن نرخ حامل های سوخت بهانه ای بود که هم منویات شورای شهر را به اجرا می گذاشت و هم نقطه ضعف اعتراض فرمانداری به حساب می آمد، این همه جار و جنجال برای چه به راه افتاد؟ آیا به تازگی متوجه اجرایی نشدن مرحله دوم هدفمندی شدید؟

آیا معنی مترادف این بهانه این نیست که هر زمانی مرحله دوم هدفمندی آغاز شود، کرایه ها افزایش خواهد یافت؟ حتی اگر چند ماه قبل از آن هم افزایش یافته باشد؟!

بخش اجتماعی تبیان


منبع : تابناک

مقالات مرتبط :

جای خالی بیمه در تصادفات

رکاب بزنید، دود نخورید  

دنیای زیر زمینی دستفروشی