تبیان، دستیار زندگی
تابلویی است كه روی آن نوشته شده «رعایت حجاب اسلامی در این مكان الزامی است»، اما با این وجود دخترانی را می‌بینم كه صورتشان دیگر جایی برای رنگ‌آمیزی ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینجا حیا و عفت به یغما می‌رود


تابلویی است كه روی آن نوشته شده «رعایت حجاب اسلامی در این مكان الزامی است»، اما با این وجود دخترانی را می‌بینم كه صورتشان دیگر جایی برای رنگ‌آمیزی ندارد.

رئیس پلیس امنیت تهران از پلمپ 53 کافی شاپ تهران به علت رعایت نکردن شئونات اسلامی خبر داد!!!

خبری که شاید جای بحث دارد؟!!

کافی شاپ

امروزه کافی‌شاپ‌ها به پاتوقی برای دختران و پسران جوان تبدیل شده‌اند که گاه مشاهده صحنه‌های خارج از عرفی در آن‌ها کام هر بیننده‌ای را تلخ می‌کند. این پاتوق‌های دنج و خلوت كه مكانی برای جوانان نسل امروز شده، به گفته‌ خیلی از آن‌ها محلی است كه به دور از هیجان و سرو صدا و حتی شرم از نگاه‌های كنجكاو دیگران می‌توانند ساعتی را به گفتگو با هم بنشینند. این مشخصه همه كافی‌شاپ‌هاست كه وقتی در ورودی را باز می‌كنی، بوی دود سیگار و گاهی هم قلیان بینی‌ات را آزار می‌دهد. متأسفانه فضای کافی‌شاپ‌‌ها به گونه‌ای است که نمی‌توان از آن به عنوان محلی برای گذراندن لحظاتی خوش با خانواده استفاده کرد!

الزامی كه در كافی‌شاپ‌ها نادیده گرفته می‌شود

به یكی از معروف‌ترین كافی‌شاپ‌های شهر می‌روم كه هر روز پاتوق خیلی از جوانان است. وقتی وارد می‌شوم دختران و پسران زیادی را می‌بینم كه هر كدام گوشه دنجی را پیدا كرده‌اند و در دنیای حبابی عاشقانه خود غرق شده‌اند. البته یكی دو گروه هم دوستانه كمی دورتر پشت میز نشسته‌اند و مشغول سیگار كشیدن هستند. بوی تند قهوه فضا را پر کرده. حالا دیگر دود سفید سیگارها هم با نور آبی كافی‌شاپ ادغام شده و هیچ دمی بدون استنشاق این دودها میسر نیست...

چیزی كه بیشتر از همه توجهم را جلب می‌كند، تابلویی است كه روی آن نوشته شده «رعایت حجاب اسلامی در این مكان الزامی است»، اما با این وجود دخترانی را می‌بینم كه صورتشان دیگر جایی برای رنگ‌آمیزی ندارد و بودن و نبودن آن تكه پارچه‌ كه نمی‌توان اسمش را روسری گذاشت، هم برایشان فرقی ندارد! قیمت‌ها هم سرسام‌آور است. صاحبان كافی‌شاپ‌ها معمولا آبمیوه‌های معمولی را در منوی‌های خود با اضافه كردن كلماتی خارجی و پسوندهای ایتالیایی و یا فرانسوی پیش روی مشتریان خود می‌گذارند و جیب آن‌ها را خالی می‌كنند.

چیزی كه بیشتر از همه توجهم را جلب می‌كند، تابلویی است كه روی آن نوشته شده «رعایت حجاب اسلامی در این مكان الزامی است»، اما با این وجود دخترانی را می‌بینم كه صورتشان دیگر جایی برای رنگ‌آمیزی ندارد و بودن و نبودن آن تكه پارچه‌ كه نمی‌توان اسمش را روسری گذاشت، هم برایشان فرقی ندارد!

صدای موسیقی آرامی از بلندگوها به گوش می‌رسد كه فضا را به قول یكی از دختران عاشقانه می‌كند. رسولی کارمند یكی از ادارات مشهد است و درخصوص حضورش در این مكان می‌گوید: درست است كه اینجا مكان خوبی برای وقت‌گذرانی نیست، اما ما جوانان واقعا جای دیگری برای وقت‌گذرانی نداریم. به نظر من همیشه هم كافی‌شاپ‌ مكان بدی برای گردهمایی‌های دوستانه نیست.

رها یكی از دخترانی كه با وضع زننده‌ای به كافی‌شاپ آمده است، می‌گوید: من دوست دارم برای تفریح به اینجا بیایم. والدین من آدم‌های روشن فكری هستند و با این مسئله هیچ مشكلی ندارند. او پكی به سیگارش می‌زند و ادامه می‌دهد: من نمی‌توانم در خانه سیگار بكشم و در جامعه ما هم عرف نیست كه دختر در فضای باز سیگار بكشد. به همین دلیل هر چند روز یك‌بار به اینجا می‌آیم و سیگاری دود می‌كنم! او می‌افزاید: من سال گذشته تولدم را در این كافی‌شاپ جشن گرفتم و دوستانم «برفی» را به من هدیه دادند؛ (با دست به سگ پشمالوی سفیدی كه روی صندلی نشسته، اشاره می‌كند) پس آن‌قدرها هم بد نیست و با صدای بلند می‌خندد!

کافی شاپ

شب شعرهایی به افتخار دود سیگار

بیرون از كافی‌شاپ نظرات فرق می‌كند. مهدوی با اعلام نارضایتی از وضعیت کافی‌شاپ‌ها می‌گوید: قلیان و سیگار كشیدن دختر و پسر در کافی‌شاپ‌ها دیگر یك امر عادی است و هیچ‌كس هم نظارتی روی این موضوع ندارد. او كه خودش یكی از دانشجویان شاعر دانشگاه آزاد است ادامه می‌دهد: روزگاری با بعضی از بچه‌های دانشجو به كافی‌شاپ می‌رفتیم و دور از هیاهوی شهر در محلی آرام دور هم بودیم و گاهی چند بیت شعر می‌گفتیم و حتی شب شعر خود را در آنجا برگزار می‌كردیم اما الان اصلا نمی‌توان با این وضع به آنجا رفت.

این دانشجو با بیان اینکه هم‌اکنون دختران و پسران جوان از فضای کافی‌شاپ به عنوان محلی برای دوستی با جنس مخالف استفاده می‌کنند، ادامه می‌دهد: فضای تاریک برخی از کافی‌شاپ‌ها فرصت مناسبی برای پیش ‌رفتن برخی رابطه‌هاست و برخی از صحنه‌هایی که در کافی شاپ‌ها مشاهده می‌شود، حرمت شکنی است و به جرئت می‌توانم بگویم که کافی‌شاپ‌ها به پاتوقی برای دختران خیابانی تبدیل شده ‌است.

عفت‌ دختران ایرانی در كافی‌شاپ به یغما می‌رود

کافی شاپ‌ها تنها یکی از مکان‌هایی هستند که می‌توان در آن روابط ناسالم را مشاهده کرد. آنچه که در این گونه مكان‌ها به تاراج می‌رود حیا و عفت دختر ایرانی است. در حالی كه مادر و پدران زیادی در فكر فراهم كردن مایحتاج فرزندان خود هستند، غافل از آنند كه دختر و پسرشان در مكانی دنج روح پاك خود را به فروش می‌رساند. این درحالی است که وقت‌گذرانی درکافی شاپ‌ها به عنوان یک ژست، در قالب پزهای «بچه پول‌داری» و یا «روشنفکری» شناخته شده و جوانان از هرطبقه جامعه سعی می‌کنند تا خود را با حال و هوای این اماکن هماهنگ کنند تا به قول خودشان در بین همسن و سالان خود کم نیاورند.

فضای تاریک برخی از کافی‌شاپ‌ها فرصت مناسبی برای پیش ‌رفتن برخی رابطه‌هاست و برخی از صحنه‌هایی که در کافی شاپ‌ها مشاهده می‌شود، حرمت شکنی است و به جرئت می‌توانم بگویم که کافی‌شاپ‌ها به پاتوقی برای دختران خیابانی تبدیل شده ‌است

نکته قابل توجه زمانی مشخص می‌كند که در ماه‌های گذشته، بسیاری از کافی‌شاپ‌ها سیستم رایانه‌ای خود را به اینترنت پرسرعت مجهز کرده‌اند و جوانان به راحتی و به دور از خانواده می‌توانند هم سیگار خود را کشیده و هم سری به فیس‌بوك و سایت‌های منع شده بزنند، به طوری كه این این‌گونه خدمات كافی‌شاپ‌ها با استقبال جوانان روبرو شده است.یک جوان 20ساله می‏گوید: کافی‏شاپ بهترین‏ فضا برای گپ است. ضمن اینکه‏ فردی که کافی‏شاپ پاتوق او شده است، ترجیح می‏دهد که با افراد جدیدی آشنا شود. وقتی به اینجا می‌آیم همه غم و دردهایم را فراموش می‌كنم و برای لحظاتی احساس راحتی و آرامش‏ می‏کنم.

یكی دیگر از پسرها كه به زور سنش به 15 سال می‌رسد، ادامه می‌دهد: ما به دروغ به خانواده‌هایمان می‌گوییم كه برای نوشیدن ‏قهوه یا یك تکه کیک شکلاتی به كافی‌شاپ می‌رویم اما در واقع می‌خواهیم اینجا كمی آزاد باشیم و سر به سر دختران بگذاریم!

کافی شاپ

کافی شاپ یا مکانی برای نابودی ارزش‌های معنوی و اخلاقی

امان الله قرائی مقدم، ‌آسیب‌شناس اجتماعی، اظهار می‌کند: فضای کافی شاپ رنگ غرب زدگی شدید پیدا کرده است و به مکانی برای آسیب زایی میان دختران و پسران تبدیل شده است و باید کنترل و نظارت بیشتری بر این مکان‌ها از سوی پلیس و صاحبان کافی شاپ‌ها اعمال شود.

کافی شاپ‌ها مکانی برای دوستیابی و روابط نادرست دختران و پسران شده است و این دوستی‌ها موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی، ازدواج‌های نادرست و رشد طلاق می‌شود.

این آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه شاهد کمرنگ شدن معنویات و ارزش‌های اخلاقی در جامعه شده‌ایم، می‌گوید: جوانانی که به ارتباط‌های ناسالم روی می‌آورند سایر همسالان خود را به سوی روابط نادرست می‌کشانند و شاهد شیوع رفتارهای نادرست در میان جوانان معصوم جامعه خواهیم بود.

اما تا چه زمانی باید چشم خود را بر روی این صحنه‌ها بست و به‌گونه‌ای وانمود کرد که گویی همه چیز کاملاً طبیعی است آیا برخورد با بدحجابان فقط در سطح خیابان‌های شهر راه‌حل معضل بدحجابی و روابط ناسالم و آشکار دختران و پسران در این روزهاست؟

آیا مسئولان نگاهی به اماکن تفریحی سطح شهر و کافی شاپ‌ها انداخته‌اند آیا نمی‌دانند در کافی شاپ‌ها چه می‌گذرد و چه فضای مناسبی برای ارتباط ناسالم دختران و پسران در این مکان‌ها فراهم شده است؟

با بستن كافی‌شاپ‌ها مشكلی حل نمی‌شود

یك جامعه‌شناس درباره حضور جوانان و مشكلات آن‌ها در این‌گونه مكان‌ها معتقد است: با بستن كافی‌شاپ‌ها پاتوق افراد از جایی به جای دیگر منتقل می‌شود. چه بهتر است به جایی اینكه جوانان را بدون استدلال قوی از كاری منع كنیم، راه‌های جایگزین آن را فرهنگسازی كنیم.

روانشناسان معتقدند کافی شاپ‌ها می‌توانند مکانی برای ابراز وجود جوانان باشند. درست است که گروه‌های جوانان با انگیزه‌های متفاوتی در کافی‌شاپ‌ها رفت و آمد دارند اما می‌توان از این مکان‌ها استفاده‌های مثبت كرد و آنجا را تبدیل به مکانی امن نمود.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:مشرق نیوز/ سایت شهر آرار/ خبر گزاری مهر

شمارش سرانگشتی زنان خیابانی

جایی که هیچ چیز خصوصی نیست  

جای محبت درگشت ارشاد ما کجاست؟