تبیان، دستیار زندگی
وهابیون زیارت را حتی در مورد پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلّم) حرام میدانند اما اهل‌سنت بر خلاف نظر این کوردلان به زیارت مرقد پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلّم) و فرزندان پاک او گرایش داشته و هر سال جمعی کثیر از آنان در ایران به زیارت مرقد علی بن
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم جعفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در اسلام مذهبی بنام وهابیت یا سلفیت وجود ندارد!

صد سۆال از وهابیان(10)

وهابیت

94- چرا انحراف شما از اسلام به قدری آشکار است که شیخ علی جمعه، مفتی مصر می‌گوید:

«در اسلام مذهبی تحت عنوان وهابیت یا سلفیت وجود ندارد؛ و باطن این نامهای فریبنده چیزی جز افراط و خشونت نیست».

95- اگر رفتار و اعمال شما مشابه خوارج نیست، چرا در تشابه شما با خوارج نظر احمد طیب شیخ الازهر به صراحت بیان شده است، آنجا که می‌گوید: "وهابیون خوارج زمان هستند و تلاش می کنند تا اسلام معتدل را مخدوش سازند."؟ آیا بهتر نیست از بدعتهای محمد بن عبدالوهاب دست بردارید؟

96- چرا از دیکتاتورهای منطقه حمایت می‌کنید و به آن صبغه دینی نیز می‌دهید؟

بیشتر بدانیم

محمود عامر، چهره وهابی مصر ادعا کرده است که: "مبارك از مبارزان و قهرمانان ملی كشورمان در جنگ اكتبر به شمار می‌رود. او سلطان مصر بوده لذا توهین به وی یا محاكمه كردنش جایز نیست. اصلا سقوط وی از طریق غیر شرعی و غیر قانونی انجام گرفت." او همچنین گفته است: " دین مبین اسلام قیام علیه امام و سلطان بلاد اسلامی را جایز نمی‌داند." عجیب است که او فراموش کرده  که محمد بن عبدالوهاب نیز علیه سلاطین زمان خود قیام کرد و آل سعود نیز این رویه را ادامه دادند تا به کمک دولت انگلیس به قدرت رسیدند.

از سوی دیگر 'السید الهاشمی' رهبر طریقت هاشمیه شاذلیه در مصر با محكوم كردن تخریب زیارتگاه‌های اهل‌بیت گفت: 'ما جان خود را فدای اهل‌بیت می‌كنیم و تا زمانی كه سلفی های وهابی تندرو از اقدامات خود دست برندارند، ساكت نخواهیم نشست. ما همراه با شیعیان در راهپیمایی میلیونی روز جمعه شركت كردیم

97- چگونه شما نزول آیه شریفه تطهیر در شأن اهل بیت پیامبر (ص) را انکار می‌کنید در حالی که احادیث بسیاری از اهل سنت عبارت "انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا"  در این آیه را در شأن پنج تن آل عبا می‌دانند و حتی ابن تیمیة نیز در منهاج السنة همین عقیده را ابراز می‌کند.

98- آیا زیارت مرقد مطهر علی بن موسی الرضا(ع) در ایران از سوی اهل سنت، بیانگر بی اثر بودن تبلیغات شما در نفی زیارت انبیا و اولیا، نیست؟ و آیا می‌خواهید اهل سنت را نیز به این دلیل، تکفیر کنید؟

بیشتر بدانیم

زیارت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) از سوی اهل‌سنت

مخالفت با زیارت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) از اصول تفکر سلفی و وهابی است. اما برای آنکه نمونه‌ای از ارادت اهل‌سنت به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) ارائه شود، توضیح مختصری در مورد زیارت مرقد مطهر علی‌بن موسی‌الرضا از سوی اهل‌سنت ایران ارائه می‌گردد. گرچه موارد ذکر شده در مورد هم‌وطنان ترکمن است – که حنفی هستند - اما سایر اهل‌سنت ایران مانند هموطنان کرد – که پیرو مذهب شافعی هستند – نیز به زیارت مرقد علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) می‌روند و علاقه فراوانی به آن دارند.

بنابراین به رغم تلاشهای وهابیون، اهل‌سنت ایران همچون سایر کشورها، علاقه بسیاری به اهل‌بیت عصمت و طهارت داشته و به زیارت مرقد اهل‌بیت می روند.

وهابیت

وهابیون زیارت را حتی در مورد پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله و سلّم) حرام میدانند اما اهل‌سنت بر خلاف نظر این کوردلان به زیارت مرقد پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلّم) و فرزندان پاک او گرایش داشته و هر سال جمعی کثیر از آنان در ایران به زیارت مرقد علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) می‌شتابند. به عنوان نمونه توضیحاتی در مورد زیارت اهل‌سنت ترکمن ارائه می‌گردد:

قزل امام، امام طلایی مردم ترکمن

عشق و ارادات ترکمن‌ها به امام طلایی، شهره آفاق بوده و مثال زدنی است و عشق به این امام در دل و جان مردمان ایران زمین و قوم ترکمن ریشه و رخنه کرده است.

ترکمن‌ها و گلستانی‌ها همانند دیگر عاشقان به امامت و ولایت در مناسبتهای مختلف سال از جمله سالروز ولادت و شهادت علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) با سفر به مشهد مقدس و حضور در بارگاه ملکوتی آن حضرت، گوشه‌ای از ارادت دیرینه‌شان را به خاندان نبوت و رسالت، نمایان می‌سازند.

علاوه برآن هم‌زمان با سالروز ولادت این امام همام، در گوشه و کنار گلستان و دشت ترکمن صحرا، آئین‌های خاصی برپاست که ریشه در عشق‌ورزی این قوم اصیل و پرپیشینه به خاندان کرامت دارد.

از سوی دیگر، ترکمن‌ها در نام‌گذاری کودکان و نوزادان، علاقه فراوانی به استفاده از نام مبارک "رضا " دارند و تاکنون نوزادان زیادی در بین ترکمن‌ها به این اسم مزین شده اند.

وهابیون زیارت را حتی در مورد پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلّم) حرام میدانند اما اهل‌سنت بر خلاف نظر این کوردلان به زیارت مرقد پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلّم) و فرزندان پاک او گرایش داشته و هر سال جمعی کثیر از آنان در ایران به زیارت مرقد علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام) می‌شتابند

مدیر حوزه علمیه اهل‌سنت گلستان با بیان اینکه ترکمن‌ها ارادت خاصی به حضرت امام رضا (علیه‌السلام) دارند، گفت: بیش از پنج میلیون ترکمن ساکن در کشور ترکمنستان و سایر مناطق از جمله ایران، عشق ویژه ای نسبت به قزل امام دارند.

مشهدالرضا اولین مقصد زیارتی ترکمن‌ها

مدیر حوزه علمیه اهل‌سنت گلستان اظهار داشت: ترکمن‌ها همواره به قزل امام، توسل می‌جویند و هر سال به زیارت ایشان می روند.

وی خاطرنشان کرد: ترکمن‌ها از هر فرصتی برای سفر به مشهد مقدس برای پابوسی امام رضا (علیه‌السلام) سفر می کنند که این امر نشان‌دهنده علاقه وافر به این امام همام است.

مدیر حوزه علمیه اهل‌سنت گلستان بیان داشت: همچنین بهترین مکانی که ترکمن‌ها پس از برگزاری آئین های خود به آن سفر می کنند، بارگاه امام رضا (علیه‌السلام) و پابوسی این حضرت است.

امام رضا

آخوند میرابی عنوان کرد: زوج های جوان ترکمن پس از جشن ازدواج برای ماه عسل به زیارت بارگاه قزل امام سفر می‌کنند.

وی عنوان کرد: حتی حجاج و زائران نیز قبل و بعد از مشرف شدن به مکه به مشهد می‌روند تا ارادتشان را نسبت به علی بن الموسی رضا (علیه‌السلام) نشان دهند.

هم‌زمان با دهه کرامت و سالروز ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولادت، در مناطق مختلف گلستان از جمله مناطق ترکمن‌نشین مراسم جشن و شادمانی برپاشده است.

گلستان نیز همانند دیگر مناطق کشور در سالروز تولد این خورشید ولایت، غرق در سرور و شادی است و جشن‌های دهه کرامت در مناطق مختلف استان برگزار شده است.

99- آیا علاقه شدید همه مسلمانان در اقصی نقاط عالم به اهل بیت پیامبر(ص) نشانه بی‌توجهی آنها به تلاش شما از زمان ابن تیمیة تاکنون برای نفی فضائل اهل بیت(علیهم السلام) نیست؟

100- آیا مخالفت مردم مصر با شما در هتک حرمت اماکن متبرکه مصر، برای اثبات اینکه شما بدعت گزارانی گمراه هستید، کفایت نمی‌کند؟

بیشتر بدانیم

تظاهرات میلیونی مردم مصر در حمایت از اهل‌بیت علیهم السلام13/1/1390

معترضان مصری پس از اقامه نماز جمعه در شهر 'اسكندریه'، با برپایی تظاهرات، اقدام برخی وهابیون تندرو معروف به سلفی‌ را در تخریب ضریح اهل‌بیت علیهم‌السلام در برخی استان‌های مصر محكوم كردند و از شورای نظامی حاكم بر این كشور خواستند تا این اماكن را بازسازی و محافظت كند.

وهابیون تندرو كه از سوی عربستان حمایت می شوند، پس از انقلاب مصر به تكاپو افتادند و با اقداماتی از جمله بریدن گوش یك مسیحی، حمله به قبطی‌ها، پاشیدن اسید بر روی دختران، ضرب وشتم و تهدید آنها، دخالت وتقلب گسترده در نظرسنجی اخیر قانون اساسی در این كشور و تشویق رأی دهندگان به دادن رای منفی، نفرت شدید مردم مصر را برانگیختند

شركت كنندگان در این تظاهرات با تأكید بر لزوم توقف اقدامات سلفی‌ها خاطر نشان كردند كه این افراد در برخی شهرهای مصر از جمله "قلیوب" در شمال قاهره به تخریب زیارتگاههای اهل‌بیت علیهم‌السلام مبادرت كرده‌اند.

"محمد الدرینی" دبیر كل شورای عالی حمایت از اهل‌بیت در مصر تاكید كرد، راهپیمایی جمعه با هدف مخالفت با اقدامات سلفی‌ها و درخواست مقابله با آنها صورت گرفت و تا زمانی كه مراقد اهل‌بیت در معرض تخریب قرار داشته و از آنها حمایت نشود، اعتراضات ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر "السید الهاشمی" رهبر طریقت هاشمیه شاذلیه در مصر با محكوم كردن تخریب زیارتگاه‌های اهل‌بیت گفت: "ما جان خود را فدای اهل‌بیت می‌كنیم و تا زمانی كه سلفی های وهابی تندرو از اقدامات خود دست برندارند، ساكت نخواهیم نشست. ما همراه با شیعیان در راهپیمایی میلیونی روز جمعه شركت كردیم."

مجمع تحقیقات اسلامی مصر نیز در بیانیه پایان جلسه ماهانه این مجمع كه به ریاست 'احمد الطیب' شیخ الازهر ،'علی جمعه' مفتی و'عبد الله الحسینی' وزیر اوقاف مصر و كلیه اعضا برگزار شد، تجاوز به برخی ضرایح و قبور صالحان را محكوم كرد.

به گزارش ایرنا، تخریب زیارتگاه‌های اهل بیت در برخی شهرهای مصر خشم شیعیان و اهل‌سنت این كشور را برانگیخت.

وهابیون تندرو كه از سوی عربستان حمایت می شوند، پس از انقلاب مصر به تكاپو افتادند و با اقداماتی از جمله بریدن گوش یك مسیحی، حمله به قبطی‌ها، پاشیدن اسید بر روی دختران، ضرب و شتم و تهدید آنها، دخالت و تقلب گسترده در نظرسنجی اخیر قانون اساسی در این كشور و تشویق رأی دهندگان به دادن رای منفی، نفرت شدید مردم مصر را برانگیختند.

سید حسین حسینی    
بخش اعتقادات شیعه تبیان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.