تبیان، دستیار زندگی
شوالیه تاریکی بر می خیزد این نام جدیدترین فیلمی است در گونه ابرقهرمانی در سال ۲۰۱۱ ساخته شد و اکنون در ژوئیه ۲۰۱۲ اکران می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به بهانه تولد چندمین باره بت من


"شوالیه تاریکی بر می خیزد" این  نام جدیدترین فیلمی است در گونه ابرقهرمانی  در سال 2011 ساخته شد و اکنون در ژوئیه 2012 اکران می‌شود. به گزارش شبکه بی بی سی، فیلم سینمایی شوالیه تاریکی بر می خیزد، یا به تعبیر مردم، همان بتمن 3 در تاریخ  28تیرماه برای اکران، بر روی پرده سینما قرار می گیرد.

بت من

بتمن 3 آخرین قسمت از سه گانه بتمن و ادامه‌ای بر«شوالیه تاریكی» و «بتمن آغاز می کند» است، که توسط دو شركت فیلمسازی به نام برادران وارنر و دی سی اینترتینمنت، تهیه و تولید شده است. این سومین فیلم از سری فیلم‌های بتمن است که کریستوفر نولان آن را کارگردانی کرده‌ و داستان آن بر اساس کمیک‌بوک‌های بتمن خواهد بود.

ساخت و اکران سومین بخش از فیلم‌های «بتمن» در دوره فعلی، حال و هوایی متفاوت با بتمن‌های مربوط به دوره كلاسیك سینما خواهد داشت. به نظر می رسد که این فیلم با فروش بالایی روبرو خواهد شد. شوالیه تاریکی، محصول 2008 با فروش بیش از 158میلیون دلاری خود، رکورد بیش‌ترین فروش یک فیلم در سه روز نخست آغاز اکران را که در اختیار مرد عنکبوتی 3 بود، به دست آورد. علاوه بر این در 18روز نخست اکران خود، توانست بار دیگر رکوردی به نام خود ثبت کند.

این فیلم در مدت یاد شده بیش از 400 میلیون دلار فروش داشته است. کمپانی فیلم‌سازی «برادران وارنر» در بیانیه‌ای اعلام کرد، مجموع فروش داخلی و جهانی فیلم «شوالیه تاریکی» به کارگردانی «کریستوفر نولان» از مرز یک میلیارد دلار گذشته است. این فیلم با فروش 533 میلیون دلار در آمریکا و 567 میلیون دلار در دیگر کشورهای جهان، چهارمین فیلم تاریخ سینمای جهان نام گرفت که حجم فروش کلی آن از مرز یک میلیارد دلار گذشته است.

بنا بر این گزارش، پیش از این، فیلم‌های آواتار، «تایتانیک» ، «ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه» به‌همراه «دزدان دریایی کارائیب؛ گنجینه مرد مرده» فروشی بیشتر از یک میلیارد دلار داشتند.

تمامی این اخبار و آمارها نشان می دهند که قدرت رسانه در دنیای پیچیده ارتباطات به چه صورت است. در واقع به نظر می رسد در دنیای امروز همه چیز در ارتباطاتی خلاصه می شود که به واسطه رسانه برقرار می شود. ارتباطی که موجب می شود تا سینما، شخصیتی به نام بتمن را به تمامی دنیا معرفی کند و مدت زمانی به سرگرم سازی مردم جهان بپردازد. بتمن یک شخصیت ساده و معمولی نیست. بتمن، معرف یک ایدئولوژی مهم است و واسطه ای برای انتقال پیام به مخاطبانی که از سرتاسر دنیا به تماشای او می نشینند و در انتظار تولد دوباره او بوده اند.

موج اخیر فیلم های «بتمن»، «سوپرمن»، «اسپایدرمن» و «افراد ایکس» ثابت کرد که بازار فیلم هایی با حضور بدنسازانی که هر یک لباس های خاصی به تن دارند و دائما حال همدیگر را می گیرند، حسابی داغ است

اما به راستی، بتمن کیست؟ بتمن یک ابرقهرمان امریکایی است که در سال 1939 توسط باب کین و بیل فینگر خلق شد. از او همچنین با القاب «جنگجوی شنل پوش»، «بزرگ ترین کارآگاه دنیا» و «شوالیه سیاه» نیز یاد می شود. در نسخه اصلی داستان و بیشتر بازنویسی ها، شخصیت مخفی بتمن، «بروس وِین» است. یک میلیونر آمریکایی،  صنعتگر و نیکوکار. هنگامی که در کودکی به جرم قتل پدر و مادرش مورد اتهام قرار گرفت، سوگند خورد که از بزهکاران انتقام خواهد گرفت. سوگندی که بعدها به شکلی آرمانی از عدالت بدل شد. وین، خود را  به صورت جسمانی و روانی تربیت می کند و لباسی با شمایل خفاش به تن کرده و به نبرد با تبهکاران می پردازد.

بر خلاف سایر ابرقهرمان ها، بتمن هیچ قدرت خارق العاده ای ندارد. او از هوشیاری، دانش و فناوری، قدرت های کارآگاهی، قدرت های بدنی، هنر های رزمی، اراده ای محکم، قدرت مالی، ترساندن و غافلگیری در جنگ خود علیه جرم، ادامه می دهد.

بت من

شخصیت بتمن برای اولین بار در سریال تلویزیونی با همین نام به تصویر کشیده شد. این سریال 15 فصلی در سال 1943 توسط کمپانی کلمبیا پیکچرز ساخته شد. سری بعدی سریال بتمن با نام بتمن و رابین در سال 1949 پخش شد. اولین فیلم بتمن نیز در سال 1966 با بودجه تنها 1.5 میلیون دلار ساخته شد.

اما سالها گذشت و خبری از شخصیت بتمن در فیلم ها و سریال ها نبود تا اینکه در سال 1989 تیم برتون نسخه جدیدی از این فیلم را کارگردانی کرد. خیلی ها معتقدند که 5 فیلمی که بعد از این فیلم ساخته شدند دنباله این فیلم هستند. هرچند که سری فیلم های کریستفر نولان که از 2005 به بعد ساخته شدند کمی این عقیده را نقض میکنند. فیلم بتمن مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

موج اخیر فیلم های «بتمن»، «سوپرمن»، «اسپایدرمن» و «افراد ایکس» ثابت کرد که بازار فیلم هایی با حضور بدنسازانی که هر یک لباس های خاصی به تن دارند و دائما حال همدیگر را می گیرند، حسابی داغ است، اما هالیوود با ساخت دنباله ها، بازسازی ها و مجموعه های از نو تعریف شده که شباهت زیادی به کلیشه ها دارند، با این مسئله برخورد می کند که عملا به سختی می توانیم تفاوتی میان این فیلم ها قائل شویم.

بتمن یک شخصیت ساده و معمولی نیست. بتمن، معرف یک ایدئولوژی مهم است و واسطه ای برای انتقال پیام به مخاطبانی که از سرتاسر دنیا به تماشای او می نشینند و در انتظار تولد دوباره او بوده اند

البته مثلا در بتمن همانطور که ذکر شد شخصیتی را مشاهده می کنیم که با نیروهای خارق العاده زندگی نمی کند بلکه انسانی است معمولی اما خلاق و با هوش است و  از تکنولوژی استفاده می کند.

نکته قابل توجه این است که صنعت رسانه و سینما، به چه علت بر چنین شخصیتهایی تکیه دارد و به تکرار دوباره آنها علاقه مند است؟چرا همیشه همان داستان های قدیمی را می شنویم و می بینیم و دوباره لذت می بریم؟

بت من

می توان اینطور بیان کرد که هنر سینما در ایجاد ارتباطاتی وسیع و گسترده و جهانی سازی شخصیتهایی است که حامل پیام ها و معانی خاصی هستند. این شخصیتها با قرارگیری در کنار شخصیتهای مکمل و با بهره گیری از صنعت نوین فیلم سازی، موفق می شوند تا علاقه عده بیشماری را به سمت خود جلب کنند و از این طریق به کسب منافع مادی و معنوی قابل توجهی، بپردازند.

آنچه مسلم است و بر همگان واضح و روشن است چیزی نیست جز احساس نیاز بشر به داشتن یک منجی.

پاسخ به این سوال را باید در فطرت عدالت جوی انسانها، برای مبارزه در برابر شر دانست و همانطور که گقته شد، در نیاز فطری انسانها به این که کسی باید بیاید و آنها را از این دنیا و بلاهای آن، نجات دهد. اما نکته مهم این است که در هالیوود، دغدغه جدی بر سر نیاز به منجی در اخرالزمان نیست که ساخت اغلب فیلمهای هالیوود، با این موضوع نشان دهنده این واقعیت است. هالیوود قصد دارد تا به معرفی یک منجی خاص بپردازد با همان خصلتها و ویژگیهایی که مد نظر اوست و نه مطابق با واقعیتهای موجود در رابطه با خصوصیات منجی آخرالزمان.

...و جالب اینجاست که تجمیع ثروت و تفکر در هالیوود موجب شده تا در زمینه معرفی منجی خود به جهانیان به توفیق قابل توجهی دست یابند. آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده اید که ما برای معرفی منجی خود به جهانیان چه کرده ایم؟

فاطمه ناظم زاده

بخش ارتباطات تبیان