تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران نوجوان راهنمایی روشنگر 1 به مدیریت سرکار خانم تقوی و راهنمایی سرکار خانم بافنده در سه بخش غرفه، مسابقه و سمینارهای هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی روشنگر 1

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

(بخش غرفه‌های دانش آموزی)

پژوهشگران نوجوان راهنمایی روشنگر 1 به مدیریت سرکار خانم تقوی و راهنمایی سرکار خانم بافنده در سه بخش غرفه، مسابقه و سمینارهای هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

غرفه

«بررسی چرخه زندگی و ساختار پروانه‌ها و بیدها» عنوان پژوهش خانم‌ها سنا املح، زهرا حامی ابوالفتح محدثه مخملی و ملیکا میرکاظمی است.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی روشنگر 1

به گفته این پژوهشگران : «از نظر علمی پولک بالان را به دو دسته پروانه‌ها و بیدها یا به عبارتی پروانه‌های روز پرواز و شب پرواز تقسیم می‌کنند. برای تشخیص این دو گروه از یکدیگر باید به نحوه قرار گرفتن بال‌های آن ها در هنگام پرواز و خواب نگاه کرد. علاوه بر این بال‌های پروانگان در هنگام پرواز مستقل می‌باشد، در صورتی که بیدها بال‌های عقبشان به بال‌های جلویی متصل است. در پروانه‌ها که بال‌ها آزاد بوده، پرواز نامنظم و زیگزاگ بوده در حالی که بیدها که بال‌هایشان به هم متصل است، پروازی سریع و مستقیم دارند.

پروانه‌ها و بیدها فواید و مضراتی دارند. برای مثال می‌توان بیدقالی را مثال زد که فرش‌ها و قالی‌ها را از بین می‌برد و برای فواید آن ها نیز می‌توان بید پلنگی را مثال زد که می‌تواند امواج منتشر شده از خفاش برای شکار را از بین ببرد.»

«سم شناسی جانوری» از دیگر پژوهش‌های ارائه شده در این غرفه بود که به همت خانم‌ها یگانه قمری، مریم سیدحسینی، کوثر واقفی، دنیا رنگ و بوی و مبینا بختیاری مقدم به راهنمایی سرکار خانم بافنده و سرکار خانم بردبار به انجام رسیده است.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی روشنگر 1

در خلاصه‌ای از این پژوهش آمده است : «ما درباره سم جانوران تحقیق کردیم و دریافتیم که از سم‌ها در کنار مسمومیت‌ها و بیماری‌ها، در داروسازی و درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. جانوران سمی‌ای که ما درباره‌شان تحقیق کردیم شامل : جانوران دریایی (عروس دریایی، شقایق دریایی و ماهی‌ها)، مارها، عقرب‌ها، قورباغه‌ها، عنکبوت بیوه سیاه و بزمجه‌ها هستند. همچنین درباره پادتن‌ها و پادزهرها هم اطلاعاتی به دست آوردیم.»

خانم‌ها سارا شعاری نژاد، ریحانه پویا، صبا جهانی، مهتاب ضیائی، ملیکا میرکاظمی و فاطمه حسن آبادی به راهنمایی سرکار خانم بافنده و سرکار خانم بردبار در زمینه «شناخت کم خونی» پژوهشی انجام داده‌اند که نتایج پژوهش خود را در این غرفه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی روشنگر 1

به گفته این پژوهشگران : «ابتدا درباره کم خونی تحقیق کردیم، کم خونی به کاهش گلبول‌های قرمز گفته می‌شود که در نتیجه هموگلوبین هم برای حمل اکسیژن، کافی نخواهد بود. کم خونی انواع متفاوتی دارد، مانند کم خونی فاکروسنیت، میکروسیت، تالاسمی، داسی شکل و آپلاستیک.

بعضی از این کم‌خونی‌ها خود انواع متفاوتی دارند مانند تالاسمی که دو نوع آلفا و بتا دارد. تالاسمی بیماری ژنتیکی است که در آن به دلیل کمبود پروتئین آلفا و بتا هموگلوبین‌ها معیوب خواهند شد و نمی‌توانند اکسیژن را به سلول‌ها برسانند. در کم خونی داسی شکل نیز سلول‌ها به دلایلی مانند کوچک شدن رگ‌ها حالت داس شکل پیدا می‌کنند و اجازه عبور سلول‌ها را از رگ‌ها نمی‌دهند. در میکروسیت نیز به دلایلی کوچک و کمرنگ می‌شوند و در ماکروسیت نیز سلول‌ها بزرگ و کمرنگ می‌شوند.

در نتیجه توانستیم سریعاً از داشتن کم خونی آگاه شده و آن را درمان کنیم و به اطرافیانمان نیز در این زمینه کمک نمائیم و همچنین توانستیم اطلاعات خود را با این پژوهش بالا ببریم.»

عنوان پژوهش خانم‌ها هانیه محمدی، ساحل جوانبخش، محیا حاجی احمدی، زهرا طالقانی و مرضیه ابوالقاسمی «تهیه چسب از لبنیات و مطالبی پیرامون آن» است.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی روشنگر 1

در چکیده این پژوهش آمده است : «این تحقیق به تاریخچه چسب، کاربردهای آن، اجزای تشکیل دهنده و ساخت آنان اشاره می‌کند. یکی از انواع چسب‌های غیرسنتزی که چسب حیوانی (پروتئینی) می‌باشد، مورد توجه قرار می‌گیرد و با استفاده از شیر، چسب سفید تهیه می‌شود. با استفاده از شیر با درصد کم و زیاد چربی و نیز کم و زیاد کردن اندازه مواد، موفق به ساخت چسب کازوئین شدیم.

با انجام این پژوهش به نتایج زیر دست یافتیم :

·        درصد چربی شیرها در موفقیت چسب مهم است.

·        باز، خنثی و یا اسیدی بودن چسب مهم است.

·        برای ساخت چسب کازوئین، پروتئین شیر باید از دیگر مواد آن جدا گردد.

·        هیچ چسبی برای همه اجسام قابل استفاده نیست.»

«رفلکسولوژی (بازتاب درمانی)» موضوع پژوهش خانم‌ها ریحانه فرجادی کیا، ریحانه نجفی و زهرا اقوامی است.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی روشنگر 1

در توضیحات این پژوهشگران آمده است : «این پژوهش به نام رفلکسولوژی است و درمان و تشخیص بیماری‌ها از طریق ماساژ دادن پاها و دست‌ها و لاله گوش صورت می‌گیرد. با ماساژ دادن مناطق در پاها و مناطق مشخص به نام رفلکس صورت می‌گیرد. تاریخچه این طب 5000 سال پیش در چین منشا گرفته و حتی سرخ پوستان و مصریان با این طب و این شیوه درمان که زیر مجموعه طب کل نگر است آشنایی داشته‌اند. در مقبره آهور هم کنده‌کاری‌هایی نشان دهنده انجام رفلکسولوژی پا و دست موجود است. همچنین رفلکسولوژی در کاهش اضطراب و بهبود بخشیدن کار سیستم عصبی و کار سیستم سمپاتیک است.

در این پژوهش ما برای رفلکسولوژی نتایجی به دست آوردیم :

·        از طریق طب کل نگر (رفلکسولوژی زیرمجموعه طب کل نگر است) درمان کمی طولانی اما قطعی و بدون عوارض بعدی می‌باشد.

·        بازتاب درمانی یا رفلکسولوژی ضمن اینکه یک روش درمان است یک نوع انرژی درمانی نیز محسوب می‌شود.

·        بازتاب درمانی ضمن درمان آن مشکل، راهی برای افزایش سطح تمرکز و به دست آوردن آرامش بدن می‌باشد. بازتاب درمانی زمانی اثر می‌کند که انجام این روش به صورت مستمر انجام شود.»

«تومورهای مغزی» از دیگر پژوهش‌های ارائه شده در این غرفه است، که به همت خانم‌ها صبا فامیلی، لیلا احسانی، فاطمه امینی و مریم طباطبایی به انجام رسیده است.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی روشنگر 1

«تومور مغزی عبارت است از رشد یک توده غیرطبیعی در مغز که امکان دارد خوش خیم و یا بدخیم باشد. توجه داشته باشید که یک تومور خوش خیم ممکن است به اندازه یک تومور بدخیم ناتوانی ایجاد کند. مگر این که به طور مناسب تحت درمان قرار گیرد. در صورتی که بیمار مبتلا به تومور مغزی به موقع تحت درمان قرار گیرد بهبود پیدا می‌کند و از ناتوانی و مرگ وی جلوگیری می‌شود. تومور مغزی می‌تواند در هر نقطه از مغز به وجود آید، اما بسته به این که کدام نقطه از مغز را درگیر کرده باشد، علائم خاص خود را ایجاد می‌کند. تومورهای مغزی را به دو دسته عمده یعنی تومورهای اولیه و ثانویه تقسیم کرده‌اند. تومورهای اولیه از بافت مغز و تومورهای ثانویه از بافت تازه دیگر سرطان‌ها نشات می‌گیرد.

در این تحقیق با ماهیت کلی تومور و ساختار مغز آشنا شده و علل و عوامل افزایش دهنده تومور مغزی را شناختیم. به این نتیجه رسیدیم که برای جلوگیری از ابتلا به تومور مغزی چه راه کارهایی وجود دارد و علاوه بر آن دانستیم که در صورت ابتلا به این بیماری چگونه درمان شویم و چه راهی برای درمان بهتر است و کدام راه خطر کمتری دارد.»

آخرین موضوع ارائه شده در این غرفه «ربات‌های عصر جدید» بود که توسط نماینده این گروه خانم زهرا اسدی توضیحاتی در این خصوص به بازدیدکنندگان ارائه شد. همچنین این پژوهشگران موفق به کسب رتبه برتر این دوره از جشنواره گردیدند.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی روشنگر 1

برای مشاهده عکس‌های بیشتر از این پژوهشگران می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دستاوردهای پژوهشی راهمایی روشنگر 1 (بخش سمینارها و مسابقات)

گالری عکس دستاوردهای پژوهشی راهنمایی روشنگر 1

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی