تبیان، دستیار زندگی
متخصصان بهتر از هر کس دیگری می‌توانند راجع به تغذیه نظر بدهند و باید و نبایدهای غذایی را تعیین کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 ماده‌ی غذایی که در آشپزخانه‌ی متخصصان جایی ندارد


متخصصان بهتر از هر کس دیگری می‌توانند راجع به تغذیه نظر بدهند و باید و نبایدهای غذایی را تعیین کنند.

در این مطلب می‌خواهیم سری به آشپزخانه‌ی متخصصان بزنیم و ببینیم آنجا چه خبر است؟ چه نوع خوراکی‌هایی در آشپزخانه‌ی این خانم‌ها و آقایان دکتر جایی ندارد؟ با ما همراه باشید تا بگوییم آن‌ها از چه چیزهایی پرهیز می‌کنند.
هات داگ

فرآورده های گوشتی صنعتی

سوسیس و کالباس و هات‌داگ و غیره جایی در برنامه‌ی غذایی متخصصان ندارد. این فرآورده‌های گوشتی حاوی نیترات‌ها و مواد نگه‌دارنده هستند. نتایج پژوهش جدیدی که در دانشگاه هاروارد انجام شده نشان می‌دهد مصرف فرآورده‌های گوشتی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد. برای تأمین پروتئین بدن لازم نیست که به این قبیل مواد غذایی روی بیاورید. می‌توانید نیازهای روزانه‌تان را با مصرف دانه‌ها و مغزها و همچنین مصرف زیاد سبزیجات تأمین کنید. سعی کنید یک کتاب آشپزی مربوط به گیاه‌خواران تهیه کنید و تنوعی در نوع آشپزیتان ایجاد نمایید. توجه داشته باشید که مصرف سبزیجات زیاد به معنی دریافت پروتئین بیشتر است. برای افرادی که میانه‌ی خوبی با گیاه‌خواری ندارند و تمایل دارند که حتماً پروتئین مورد نیازشان را از منابع حیوانی تأمین کنند توصیه می‌کنیم که ماست، تخم مرغ ( 4 عدد در هفته)، ماهی تن و ماهی‌های دیگر و همچنین مرغ میل کنند. از منابع گیاهی پروتئین می‌توان به حبوبات و شیر بادام اشاره کرد.

مارگارین

مارگارین

به عقیده‌ی متخصصان حوزه‌ی تغذیه مارگارین می‌تواند از کره مضرتر باشد به خاطر اینکه روند هیدروژنه کردن این مواد غذایی باعث تشکیل اسیدهای ترانس می‌شود. پزشکان مارگارین نمی‌خورند و به جای آن از کره استفاده می‌کنند البته در مصرف آن نیز زیاده‌روی نمی‌کنند. برای پخت و پز نیز به جای مارگارین از روغن زیتون، کانولا و یا روغن دانه‌ی انگور استفاده می‌کنند.

توصیه می‌کنیم از مصرف روغن‌های حاوی اسیدهای ترانس خودداری کنید. چربی‌ها را به طور کامل از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف نکنید اما سعی کنید از روغن زیتون و روغن کلزای بیشتری استفاده کنید.

کیک، کلوچه و شیرینی‌جات بسته بندی شده

منظورمان این نیست که پزشکان به دسر و کیک لب نمی‌زنند. این متخصصان باهوش کاری با کیک‌ها و شیرینی‌جات بسته بندی شده و صنعتی ندارند. مصرف کیک‌ها یا دسرهای خانگی اشکالی ندارد به شرطی که زیاده‌روی نکنید. شیرینی‌جات بسته بندی شده سرشار از قند، روغن و ترکیبات شیمیایی هستند. می‌توانید خودتان در منزل کیک و کلوچه تهیه کنید و بدانید چه مقدار قند و روغن استفاده می‌کنید. در این صورت هم لذت یک دسر یا عصرانه را به خود هدیه کرده‌اید و هم بیش از 40 نوع ترکیب شیمیایی مختلف وارد بدنتان نشده است.

به عقیده‌ی متخصصان حوزه‌ی تغذیه مارگارین می‌تواند از کره مضرتر باشد به خاطر اینکه روند هیدروژنه کردن این مواد غذایی باعث تشکیل اسیدهای ترانس می‌شود

محصولات غذایی بدون چربی

محصولات غذایی فاقد چربی در لیست قرمز پزشکان قرار دارد زیرا تولید کنندگان این قبیل خوردنی‌ها به جای چربی‌ها از میزان زیادی قند استفاده می‌کنند. باید بدانید برخی از ماست‌های بدون چربی حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی هستند. به عقیده‌ی پزشکان این قبیل مواد غذایی مانند سم می‌مانند. تغذیه‌ی سالم داشتن به این معنی نیست که باید تمام چربی‌ها را از برنامه‌ی غذایی حذف کرد. بلکه لازم است چربی‌هایی را مصرف کنید که برای سلامتی شما مفید است مثل روغن زیتون، آووکادو، آجیل‌ها، روغن گردو. توجه داشته باشید نباید روغن و چربی‌ها را به طور کامل از برنامه‌ی غذایی حذف کرد چون وجود چربی‌ها برای جذب رنگدانه ها و ترکیبات مفید مواد غذایی لازم و ضروری است.

شیرین‌کننده

شیرین کننده‌های مصنوعی

تصور این که حذف قندهای تصفیه شده یک پیروزی بزرگ برای سلامتی محسوب می‌شود اشتباه است. بعضی‌ها تصور می‌کنند مصرف مواد غذایی که روی آن درج شده "بدون قند" رژیمی بوده و برای سلامتی مفید است. غافل از اینکه این قبیل محصولات حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند. متخصصان حوزه‌ی تغذیه معتقدند مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی رشته‌های شما برای کاهش وزن و لاغری را پنبه می‌کند. توجه داشته باشید تمام خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی هستند برای سلامتی بسیار مضر هستند. پزشکان لب به مواد غذایی حاوی این ترکیبات مصنوعی نمی‌زنند. توصیه می‌کنیم شما نیز این قبیل مواد غذایی را از برنامه‌ی غذایی خود حذف کنید.

کمی فست‌فود اشکالی ندارد

باید بدانید حتی یک خانم یا آقای دکتر نیز گاهی هوس پیتزا می‌کند. البته توجه داشته باشید که گفتیم گاهی. توصیه می‌کنیم زمانی که پیتزا سفارش داده‌اید و مشغول هستید، تا جایی که می‌توانید آرام بخورید و حواستان به تعداد تکه‌هایی که میل می‌کنید باشد.

می‌توانید خودتان در منزل کیک و کلوچه تهیه کنید و بدانید چه مقدار قند و روغن استفاده می‌کنید. در این صورت هم لذت یک دسر یا عصرانه را به خود هدیه کرده‌اید

و هم بیش از 40 نوع ترکیب شیمیایی مختلف وارد بدنتان نشده است

حواستان باشد در کنار فست‌فودی که سفارش داده‌اید حتماً سالاد باشد و سعی کنید سالادتان را تا آخر میل کنید. مشتری دائم فست‌فود محله‌تان نباشید اما اگر خیلی به پیتزا علاقه دارید خود را از لذت خوردن آن محروم نکنید. اگر می‌توانید در منزل دست به کار شوید و خودتان پیتزا درست کنید. در این صورت به راحتی می‌توانید ترکیبات آن را تنظیم کنید.

 فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

 فست‌فودها؛ خوش‌مزه‌های مُضر و پُرطرفدار

10 اشتباه رایج درباره غذاها

به کودکانتان از این غذاها ندهید!

خطاهای هفت‌گانه در محوطه‌ی آشپزخانه

نخریدنی‌های غذایی!

برچسب موادغذایی را بیشتر بشناسیم

یک لیست خرید سالم

کنسروها را کم مصرف کنید

برای غذا خوردن وقت بگذارید

هله هوله نخورید

حلیم و سوپ آماده بخریم یا نه؟

خوراکی های کم ارزش اعتیاد آورند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.