تبیان، دستیار زندگی
در دوره ای به سر می بریم که هر روز شاهد بروز یک فناوری جدید هستیم. آنچه در این مقاله می بینید چند نمونه از این فناوری های جدید عصر حاضر هست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار فناوری


در دوره ای به سر می بریم که هر روز شاهد بروز یک فناوری جدید هستیم. آنچه در این مقاله می بینید چند نمونه از این فناوری های جدید عصر حاضر هست.

1. دستبند بیل‌گیتس برای سنجش علاقه‌مندی دانش‌آموزان به دروس از راه پوست!

رییس شركت مایكروسافت قصد دارد دانش‌آموزان مدارس را به دست‌بندهایی مجهز كند تا میزان علاقه‌مندی آنها به دروس را از راه واكنش‌های پوست بسنجد.

اخبار فناوری

بنیاد بیل و ملیندا گیتس یك بودجه 1.1 میلیون دلاری را برای آزمایش دستبند واکنش گالوانیکی پوستی تخصیص داده تا میزان درگیر بودن معلمان در كلاس و علاقه‌مندی دانش‌آموزان به دروس و مباحث معلم، مورد سنجش قرار گیرد.

این حركت بخشی از ماموریت این میلیاردر برای ارزیابی و ارتقای كیفیت معلمان بوده و تا كنون شامل ابتكارات جنجالی مانند تجهیز كلاسهای درس با دوربین ویدیویی بوده است.

این دستبند به اندازه‌گیری میزان رسانایی الكتریسیته پوست پرداخته كه با سطوح رطوبت آن متغیر است.

غدد عرق با سیستم عصبی كنترل می‌شود؛ از این رو می‌توان از رسانایی پوست به عنوان یك نشانگر برای واكنش احساسی استفاده كرد.

البته برخی از معلمان و مفسران آمریكایی از این طرح زیاد استقبال نكرده‌اند و برخی از آنها پرداخت این میزان بودجه را در حالیكه مدارس توان پرداخت قبض برق خود را ندارند، بی فایده خوانده‌اند.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس یك بودجه 1.1 میلیون دلاری را برای آزمایش دستبند واکنش گالوانیکی پوستی تخصیص داده تا میزان درگیر بودن معلمان در كلاس و علاقه‌مندی دانش‌آموزان به دروس و مباحث معلم، مورد سنجش قرار گیرد

آنتونی كودی، یكی از معملمان آمریكایی اظهار كرده است: جذابیت وجود معلم انسانی در كلاس این است كه بشر بطور طبیعی قابلیت خواندن فكر و رفتار دیگران را دارد. ما به حسگرهای گالوانیكی پوستی برای شناسایی كسلی یا عدم علاقه‌مندی نیاز نداشته و تنها با نگاه به اطراف می‌توانیم در یك لحظه این موضوع را بفهمیم!

سایرین نیز به محدودیتهای این دست‌بندها اشاره كرده‌اند: این دست‌بندتا كنون قادر به تمایز میان یك واكنش افزایشی مربوط به هیجان یا اضطراب یا كاهش واكنش مرتبط با آرامش یا خستگی نبوده‌است.

اخبار فناوری

دانشگاه كلسمون تا كنون حدود 500 هزار دلار به اجرای یك مطالعه مقدماتی برای تعیین امكان‌پذیری و استفاده مكرر از چنین دستگاههایی در مدارس با دانش‌آموزان و معلمان دریافت كرده است.

همچنین مركز ملی آموزش در امریكا نیز از بیش از 620 هزار دلار بودجه برای ارزیابی تاثیر این دست‌بندها و مقایسه آنها با اسكن ام‌آرآی و كار بر روی مقیاسی كه به نمایش میزان درگیری دانش‌آموزان در كلاس پرداخته، برخوردار شده است.

*******************

2. ساخت قفل هوشمند ضدسرقت قابل اشتراك با كاربردهای گوناگون!

محققان فناوری اقدام به طراحی نوعی قفل هوشمند جدید ضد سرقت موسوم به DialSpeed كرده‌اند.

در حالی كه قفل‌های تركیبی معمولی شامل به خاطر سپردن تركیبات اعداد دقیق هستند، كدهای مورد استفاده قفل جدید محققان امریكایی از تركیبی از فقط چهار "كاراكتر" (فلش‌های بالا، پایین، چپ، راست) تشكیل شده‌اند.

اخبار فناوری

این فلش‌ها بر روی صفحه‌كلید دارای نور پس‌زمینه نمایش داده و هر یك با گروهی از حروف و ارقام مطابقت داده می‌شوند.

این امر به كاربر اجازه به خاطر سپردن كدهای مبتنی بر كلمات اختصاری مربوطه را می‌دهد. این عمل وی را از حفظ كردن علائمی از قبیل بالا/بالا/پایین/راست/بالا/چپ مصون می‌دارد.

قفل طراحی شده با رمز خود كارخانه عرضه می‌شود، اگرچه كاربر می‌تواند آن را تغییر دهد. همچنین بیش از سه "كد مهمان" نیز می‌توانند در این سیستم برنامه‌ریزی شوند، بنابراین یك قفل می‌تواند توسط افراد مختلف برای اهداف متعدد به كار رود و در صورت فراموش كردن رمز، افراد می‌توانند كد اصلی را از وب‌سایت كارخانه دانلود كنند.

این قفل به محیط‌های خشك و درون ساختمان محدود شده و باتری CR2032 آن باید پس از پنج سال تعویض شود. سیستم همچنین مجهز به یك نشان‌گر باتری است.

بسیاری از سارقان از كاترهای بولت با مهارت‌های باز كردن قفل استفاده می‌‌كنند، اما دست‌بند DialSpeed در مقابل برش سخت و مقاوم است.

بهای این فناوری 24 دلار و 99 سنت اعلام شده است.

*******************

3. ساخت كاسه هوشمند برای تازه نگه داشتن میوه‌ها

كاسه Stretchy Bowl ساخت محققان، كاسه‌ای است كه بر اساس نیاز تغییر سایز پیدا كرده، با كمك پوشش متخلخل، به حفظ تازگی میوه كمك می‌كند.

اخبار فناوری

این كاسه دارای بخش های جدا شدنی است كه براحتی سرهمبندی شده و جای كمی را اشغال می كند. دو پایه فلزی در یكدیگر چفت شده و پوشش متخلخل كه شبیه بشقاب است بر روی پایه قرار می گیرد.

سوتیتر: كاسه از الیاف الاستیكی و انعطاف پذیری ساخته شده است و هرچه میوه بیشتری درون كاسه قرار داده شود، سایز ظرف نیز بزرگتر می شود و ظرف حالت كاسه شكل پیدا می كند.

پوشش متخلخل كاسه و قرار گرفتن بر روی پایه به حفظ تازگی و جلوگیری از خراب شدن میوه ها بویژه در بخش زیرین ظرف كمك می كند. با برداشتن میوه ها ظرف مجددا به شكل اولیه باز می گردد.

اخبار فناوری

كاسه Stretchy Bowl‌ در سه رنگ آبی، قرمز و خاكستری به قیمت 59 دلار فروخته می شود.

فرآوری: محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع  : ایسنا، ایران پرتو، اکونیوز