تبیان، دستیار زندگی
شاید باورتان نشود، اما همه ساله تعدادی از خانم‌‌ها هستند که در ایام ماه مبارک رمضان در بخش‌‌های مغز و اعصاب بستری می‌شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصرف قرص ضدبارداری در ماه رمضان خطر دارد


شاید باورتان نشود، اما همه ساله تعدادی از خانم‌‌ها هستند که در ایام ماه مبارک رمضان در بخش‌‌های مغز و اعصاب بستری می‌شوند! می‌دانید چرا؟ چون این عزیزان با مصرف قرص ضدبارداری به منظور ایجاد تاخیر در دوره ماهانه خود، شرایط لازم برای لخته شدن خون در مغزشان را فراهم می‌‌کنند. اگر شما با این گروه خانم‌‌ها آشنایی دارید، حتما هشدار متخصصان مغز و اعصاب را به آنها اعلام کنید.


قرص ضدبارداری

نظرتان راجع به مصرف قرص ضدبارداری در ماه رمضان چیست؟

متاسفانه هر سال در ماه مبارک رمضان، بخش‌های مغز و اعصاب از خانم‌هایی پر می‌شود که برای به تاخیر انداختن زمان قاعدگی خود، از قرص‌های ضد بارداری استفاده کرده‌اند و به یک اختلال مغزی تحت عنوان "ترومبوز سینوسی" دچار شده‌اند.

معنی این سینوس با آن معنی که در ذهن مردم است فرق می‌کند. منظور از این سینوس، ورید‌های مغز است که خون را از مغز خارج می‌کنند. وقتی چند تا از سیاهرگ‌های مغز بهم می‌پیوندند، یک حفره یا سیاهرگ بزرگ‌تر تشکیل می‌‌شود که به آن سینوس می‌گویند و نباید آن را با سینوس‌‌های بینی اشتباه گرفت.

از آنجایی که مغز در داخل جمجمه استخوانی قرار دارد، دارای یک محدودیت حجمی‌‌ است و میزان خون ورودی به مغز با مقدار خون در حال تخلیه از مغز باید در تعادل باشد، در غیر این صورت فشار داخل مغز به شدت بالا می‌رود. این مساله موجب اختلال تخلیه خون از مغز می‌شود. این بهم خوردن تعادل موجب تورم بافت مغز می‌شود.

چطور قبلا این مشکل وجود نداشته؟

قبلا وجود داشته است، اما در گذشته نه چندان دور، این مشکل با بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، تومور مغزی و یا صرع اشتباه می‌شد.

اما امروزه با توجه به روش‌های تشخیصی بسیار دقیق مانند ام‌.آر.آی و ام.‌آر.ونوگرافی، ترومبوز سینوسی را به راحتی تشخیص می‌دهند.

لخته شدن خون در وریدهای مغزی در ایام ماه رمضان، در خانم هایی که قرص ضدبارداری مصرف می کنند بیشتر است

علل به وجود آمدن این مشکل چیست؟

بروز این اختلال به یک عامل خاص مربوط نمی‌شود، بلکه مجموعه‌ای از عوامل موجب بروز این بیماری می‌شود. موقعی که تمام عوامل لازم برای بروز بیماری در کنار هم وجود داشته باشند، این اختلال شروع به فعال شدن می‌کند.

یکی از این عوامل، میزان قدرت و سرعت انعقاد خون در افراد است. در برخی افراد، سرعت انعقاد خون به قدری زیاد است که خود آن، نوعی بیماری محسوب می‌شود. کمبود یا ازدیاد بعضی از فاکتور‌های خون و یا بعضی از بیماری‌‌ها می‌تواند سبب افزایش سرعت در انعقاد خون افراد شود. بعضی از افراد نیز به دلایل ژنتیکی نسبت به تسریع انعقاد خون مستعد هستند.

به عنوان عامل دوم می‌توان از جنسیت نام برد. بیماری ترومبوز سینوسی، در خانم‌‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود که شاید مربوط به نوع هورمون‌های زنانه باشد.

نکته سوم اینکه، این بیماری در افراد چاق به‌خصوص خانم‌های چاق بیشتر دیده می‌شود.

نکته چهارم میزان آب موجود در بدن و خون است. هرچه مقدار آب موجود در خون بیشتر باشد، خون رقیق‌تر می‌شود و احتمال بروز این بیماری کمتر می‌شود. در شرایطی که فرد کمتر آب می‌نوشد و یا در جریان فعالیت زیاد عرق می‌کند، غلظت خون بیشتر شده و این افزایش غلظت، احتمال ایجاد لخته خون در سینوس‌های مغزی را افزایش می‌دهد.

بسیاری از دارو‌‌ها به دلایل مشخص یا غیر مشخص سبب افزایش سرعت انعقاد خون می‌شود. یکی از مهم‌ترین این دارو‌‌ها قرص‌های ضدبارداری است که خانم‌‌ها استفاده می‌کنند.

پس قرص‌‌‌ها به تنهایی سبب این اختلال نیستند؟

این قرص‌‌ها ممکن است که به تنهایی موجب این اختلال نشوند، اما وقتی چند عامل دیگر نیز در کنار آنها وجود داشته باشد، می‌تواند سبب ایجاد لخته در سینوس‌های مغزی شود.

مثلا این بیماری در تابستان بیشتر دیده می‌شود. چون هوای گرم موجب تعریق بیشتر و از دست رفتن آب بدن می شود.

از دیگر زمان‌هایی که این بیماری بیشتر بروز می‌کند، ماه رمضان است. بعضی از خانم‌‌ها برای انجام فرایض این ماه، از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند. از طرف دیگر به دلیل روزه‌داری آب بدن آنها کم می‌شود و شرایط به نفع بیماری مهیا می‌شود.

نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد مصرف نامنظم قرص‌های ضد بارداری تاثیر بیشتری در بروز این بیماری دارد. خانم‌هایی که هر ماه برای جلوگیری از بارداری از این قرص‌‌ها استفاده می‌کنند، ممکن است بدنشان با مواد موجود در این قرص‌‌ها سازگاری پیدا کرده باشد. اما خانمی‌‌ که یک مدت کوتاهی از این قرص‌‌ها استفاده می‌کند ممکن است بدنش با مواد موجود در این قرص‌‌ها سازگاری پیدا نکند و احتمال بروز بیماری را افزایش دهد.

مصرف نامنظم این قرص‌‌های ضدبارداری به همراه دیگر عوامل، سبب افزایش خطر ابتلا به تشکیل لخته خونی در سینوس‌های مغزی می شود

حتی از دیدگاه دینی هم منعی وجود ندارد و خانم‌‌ها می‌توانند درست مانند پیشینیان عمل کنند و بی‌جهت خود را به خطر نیندازند؟

بله، به خصوص امسال که ماه رمضان گرمی ‌را پیش‌رو داریم و ساعات روزه‌داری نیز طولانی است، از نظر متخصصان مغز و اعصاب، احتمال خطر بیشتری احساس می‌شود.

کسانی که قبلا با این مشکل مواجه شده‌اند، مطمئنا از جانب پزشک معالجشان توجیه شده‌اند. اما لزوم پیشگیری از بروز این بیماری در تمام خانم‌‌هایی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، بسیار مهم است و این رسالت به عهده اصحاب رسانه است که با اطلاع‌رسانی همه جانبه، از بروز این اختلال در خانم‌‌ها پیشگیری شود.

لطفا علایم بیماری را هم بفرمایید؟

مهم‌ترین علامت پس از بروز لخته خون در سینوس‌‌ها، سردرد است که این سردرد می‌تواند خفیف تا شدید باشد.

یک سری از این بیماران علاوه بر سردرد ممکن است دچار تشنج شوند و یا ممکن است در قسمتی از بدنشان احساس ضعف کنند.

البته تشخیص این بیماری از سوی متخصص مغز و اعصاب به راحتی صورت می‌گیرد.

اما نکته مهم برای جلوگیری از بروز این بیماری در جمعیت خانم‌‌ها، یک اطلاع‌رسانی درست و همه‌جانبه است.

بخش سلامت تبیان


منبع : هفته نامه سلامت - دکتر بابک زمانی، متخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی ‌‌دانشگاه علوم پزشکی ایران

مطالب مرتبط:

قرص‌ های ضدبارداری و بافت مغزی زنان

قرص ‌های ضدبارداری؛ مفید یا مضر؟

چه کسانی نباید قرص ضد بارداری بخورند؟

پیشگیری فوری از بارداری

فواید قرص‌های ضد بارداری

قرص‌ های ضدبارداری؛ چاقی یا لاغری؟

قرص ضد بارداری و طول عمر زنان!

روش مصرف قرص ضد بارداری

انواع قرص های ضد بارداری

فواید و مضرات قرص‌های ضدبارداری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.