تبیان، دستیار زندگی
چندسالی است که اکران هر فیلم تازه‌ای از کریستوفر نولان یک اتفاق مهم سینمایی محسوب می‌شود؛ فیلمسازی که علاقه‌مندانش او را نابغه‌ای بزرگ نامیده‌اند و از او با صفاتی چون کوبریک جوان یاد کرده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوران ابر قهرمانی


چندسالی است که اکران هر فیلم تازه‌ای از کریستوفر نولان یک اتفاق مهم سینمایی محسوب می‌شود؛ فیلمسازی که علاقه‌مندانش او را نابغه‌ای بزرگ نامیده‌اند و از او با صفاتی چون کوبریک جوان یاد کرده‌اند.


دوران ابر قهرمانی

فیلم‌های کریستوفر نولان از این ویژگی کمیاب برخوردارند که هم مورد توجه تماشاگران قرارمی‌گیرند و گیشه را فتح می‌کنند و هم می‌توانند توجه منتقدان را به خود جلب کنند. فتح گیشه در کنار گرفتن نظر مثبت سینمایی‌نویسان به‌ندرت در محصولات روز هالیوود رخ می‌دهد. دو راهی گیشه و اندیشه وقتی به یک نقطه مشترک می‌رسد و این اتفاق بارها در مورد آثار یک فیلمساز تکرار می‌شود، می‌توان به توانایی‌های خاص خالق چنین آثاری ایمان آورد. حالا دو سال پس از فیلم بحث‌انگیز «سرآغاز» قرار است فیلم تازه‌ای از کریستوفرنولان بر پرده سینماها بیاید. «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» سومین فیلمی است که نولان با محوریت بتمن، مهم‌ترین ابرقهرمان سینما ساخته است.

سری فیلم‌های بتمن پس از شروع امیدوارکننده تیم برتون در ابتدای دهه90، به‌مرور تبدیل به ماشینی پولساز برای هالیوود شده بود که کمترین نشانی از ذوق و ظرافت در آن به چشم نمی‌خورد. «بتمن آغاز می‌کند» (2005) نام با مسمایی برای شروع فصل تازه‌ای از ابر قهرمان «گاتم سیتی» بود. کریستوفر نولان؛ فیلم‌های امیدوارکننده «یادگاری»(2000) و «بی‌خوابی»(2002) نشان دادکه می‌تواند در دل یک تولید عظیم استودیویی قرارگیرد و در کنار رعایت الزامات حرفه‌ای، به ایده‌های شخصی‌اش نیز وفادار بماند. ترسیم دنیایی سیاه و نمایش تباهی در کنار تناقض‌ها و دوگانگی‌هایی که به خلق اثری پر از جزئیات فکر شده می‌انجامد، از بتمن نیز اعاده حیثیت کرد تا آغازگر مسیری تازه باشد.

«شوالیه تاریکی»(2008) تکمیل‌کننده دنیای بتمن آغاز می‌کند در ابعادی به‌مراتب گسترده‌تر بود و این‌بار تقابل خیر و شر با برخورداری بیشتر از پیچیدگی‌های جهان معاصر همراه شد و به همین دلیل در شوالیه تاریکی کاراکتر جوکر (هیث لجر) اهمیتی فراتر از بتمن (کریستیان بیل) یافت. شوالیه تاریکی با استقبال گسترده تماشاگران سراسر دنیا روبه‌رو شد. فروش میلیاردی، گیشه‌ای پررونق برای استودیو و انبوه ستایش‌هایی که نثار نابغه جوان هالیوود شد، موفقیتی تمام عیار برای کریستوفر نولان رقم زد. از شوالیه تاریکی به عنوان یکی از شاهکارهای سینمایی هزاره سوم نام برده می‌شود و هرچه زمان می‌گذرد ارزش‌های فیلم بیشتر کشف می‌شود.

دوران ابر قهرمانی

سرآغاز فیلم بعدی نولان با وجود ارزش‌هایش در مقایسه با شوالیه تاریکی گامی به پیش ارزیابی نشد و حالا سومین روایت این کارگردان از بتمن در راه است. شوالیه تاریکی برمی‌خیزد به عنوان دنباله تازه سری فیلم‌های بتمن به زودی بر پرده سینماها می‌آید؛ فیلمی که از مهم‌ترین برگ برنده قسمت قبلی یعنی، کاراکتر جوکر بی‌بهره است و در عوض یکی از کاراکترهای غایب چند فیلم قبلی بتمن، یعنی زن گربه‌ای را دارد. شوالیه تاریکی برمی‌خیزد، آخرین فیلمی است که نولان با محوریت ابرقهرمان محبوب هالیوود ساخته است. او در دو فیلم قبلی ریسک‌هایی کرد که تقریبا تمامشان جواب دادند و این‌بار قرار است مسیری که با بتمن آغاز می‌کند شروع شده، به فرجام کار برسد؛ فیلمی که قطعا با شوالیه تاریکی قیاس خواهد شد. ساختن اثری کامل‌تر از شوالیه تاریکی کاری دشوار است که شاید تنها از عهده نولان برآید.

داستان فیلم هشت سال پس از «شوالیه تاریکی» اتفاق می‌افتد. بتمن پیرتر شده و آن قوه جوانى را ندارد در ابتدا داستان با نقش منفى بین آشنا مى شویم كه طى ماجراى به شدت مجروح مى شود و مجبور است براى كاهش دردش گازى استنشاق كند. کریستین بیل بار دیگر در نقش بروس وین، مبارز نقابدار ظاهر شده و مایکل کین، ‌گری اولدمن و مورگان فریمن نقش‌های خود را تکرار کرده‌اند.

آن هاتاوی نقش زن گربه‌ای را بازی می‌کند و تام هاردی نقش بین، ضدقهرمان نقابدار را به عهده دارد. در فیلم جدید اقدامات شیطانی بین، شهر گاتام را در موقعیتی آخرالزمانی قرار می‌دهد، اما بجز بتمن، زن گربه‌ای هم نقش زیادی در اتفاقات دارد.

کریستیان بیل درباره بازی در فیلم دیگری از بتمن گفت: ساخت بتمن دیگری بدون کریستوفر را تصور نمی‌کنم. اینکه شخصیت چگونه باید ایفای نقش کند، نظر او و توافق هردوی ما بود، به گونه‌ای که نقش بتمن قبلا اینگونه بازی نشده بود. این زیربنای روابط ما در طی این سه فیلم بود.

کریستوفر نولان فیلمنامه را همراه برادرش، جاناتان نوشته و بودجه فیلم 250 میلیون دلار بوده است.

داستان فیلم هشت سال پس از «شوالیه تاریکی» اتفاق می‌افتد. بتمن پیرتر شده و آن قوه جوانى را ندارد در ابتدا داستان با نقش منفى بین آشنا مى شویم كه طى ماجراى به شدت مجروح مى شود و مجبور است براى كاهش دردش گازى استنشاق كند. کریستین بیل بار دیگر در نقش بروس وین، مبارز نقابدار ظاهر شده است .

درباره کریستوفر نولان

کریستوفر نولان در لندن بدنیا آمد و دوران کودکی را در لندن و شیکاگو گذراند.میگویند در کودکی به گیاه‌شناسی علاقه داشت او با دوربین سوپر 8 پدرش از گیاهان و اسباب بازی هایش فیلم میساخت نولان در مدرسه خصوصی هایلربوری تحصیل کرد.مدرسه‌ای در هردفوردسیر انگلستان. سپس وارد دانشگاه هنر انگلستان شد. نولان در همان زمانها 3 فیلم کوتاه ساخت و بعد از آن با اما توماس ازدواج کرد. (1997) بعد نولان شروع به ساخت فیلم بلندش کرد. وی اولین فیلم بلندش به نام تعقیب را در 1998 ساخت و نویسندگی و کارگردانی و تهیه کنندگی‌اش را به عهده گرفت .

نولان در سال 2000 فیلم ممنتو(Memento) را ساخت. در این فیلم گای پیرس بازی کرد و چهار و نیم میلیون دلار بودجه در نظر گرفت. این فیلم نامزد دو اسکار از جمله اسکار بهترین فیلمنامه برای نولان شد.

گویی فیلم‌های کریستوفر رفته رفته پخته تر می‌شدند.نولان در فیلم بعدی اش ( بی‌خوابی ) از آل پاچینو استفاده کرد و با یک سناریو جذاب و 46 میلیون دلار آن را به پرده سینماها برد.

در 2004 نولان قصد ساخت فیلمی با جیم کری را داشت و آن موقع فیلم نامه ای هم نوشته بود اما چون اسکورسیزی به موازات او فیلم هوانورد را می ساخت نولان این فیلم را کنسل کرد.

فیلم بعدی نولان پنجمین بتمن تاریخ بود. بتمن آغاز می‌کند بعد از شکست تجاری فجیع فیلم بتمن و رابین روی پرده‌ها آمد و نولان این بار نقاب بتمن را به کریستین بیل داد.(Batman begins) با بودجه 150 میلیون دلار اکران شد و به خوبی فروش کرد. این فیلم نامزد یک اسکار شد.

بعد از همکاری با کریستین بیل و مایکل کین در بتمن آغاز می‌کند نولان از آنها به همراه هیو جکمن و اسکارلت جوهانسون فیلم حیثیت را ساخت که موضوعی نا متعارف داشت و بسیار دیدنی از آب درآمد. نولان برای ساخت این فیلم تهیه کنندگی و نویسندگی و کارگردانی بودجه 40 میلیون دلار در نظر گرفت. این فیلم نامزد دو اسکار شد.

دوران ابر قهرمانی

فیلم بعدی او شوالیه تاریکی (the dark knight) ود و باز هم کریستین بیل و مایکل کین در آن فیلم حضور یافتند.فیلم با بازی فوق‌العاده هیت لجر همراه بود و فروش خیره کننده‌ای همراه بود..[2] این فیلم نامزد هشت اسکار شد که در دو بخش از جمله اسکار مکمل مرد برای هیت لجر برنده شد.

فیلم بعدی وی یک فیلم علمی تخیلی به نام سرآغاز بود که در آن برای اولین بار با لئوناردو دی کاپریو همکاری کرد و نتیجهء فیلم، استقبال تماشاگران بود. این فیلم نامزد هشت اسکار شد که در چهار بخش آن برنده شد. همچنین فیلم دو نامزدی اسکار بهترین فیلم و اسکار بهترین فیلمنامه برای نولان را به همراه داشت.

مایکل کین، هنرپیشه کهنه کار بریتانیایی درباره وداع با دست اندرکاران فیلم گفت: خوشحال بودم که این سومین و آخرین قسمت از سه گانه بود. واقعا علاقه نداشتم قسمت چهارمی بسازم. از آنجایی که در یک تور تبلیغاتی هستیم باید بگویم فیلم خوبی است. ولی صادقانه بگویم، به نظر من این یکی از بهترین فیلم‌هایی است که در زندگیم دیده‌ام. و قطعا بهترین بتمن.

شوالیه تاریکی برمی‌خیزد با حضور کریستیان بیل، تام هاردی، ماریون کوتیار و جوزف گوردن - لویت مهم‌ترین فیلم اکران تابستانی 2012 است. باید دید کریستوفرنولان همچنان توانسته سرگرمی‌سازی درجه یک و اندیشمندی ژرف‌اندیش باشد. قراین نشان می‌دهد که شاهکار دیگری در راه است.

در هر حال سرنوشت بتمن در روی اکران سینما‌ها در دست کمپانی وارنر براز و دی سی کمیکس است.

فرآوری: مسعود عجمی

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منابع : همشهری ، ویکیپدیا ، سایت IMDB