تبیان، دستیار زندگی
بخش حوزوی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم امشب، 29 تیرماه، با حضور نایب رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه و با تشكیل 20 غرفه و همكاری 60 مركز حوزوی افتتاح شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با حضور آیت‌الله مقتدایی؛

بخش حوزوی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن افتتاح شد

حجت‌الاسلام و المسلمین پورعابدین

بخش حوزوی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم امشب، 29 تیرماه، با حضور نایب رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه و با تشكیل 20 غرفه و همكاری 60 مركز حوزوی افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی، بخش حوزوی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم عصر امروز، 29 تیرماه، طی مراسمی با حضور آیت‌الله مرتضی مقتدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری و نایب رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه و مدیران بخش‌های مختلف نمایشگاه، فعالیت خود را آغاز كرد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین پورعابدین از حوزه علمیه خراسان، آیاتی از كلام‌الله مجید را تلاوت كرد و در ادامه حجت الاسلام و المسلمین طیب حسینی، مدیر بخش حوزوی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، طی سخنانی گفت: هفت سال است كه بخش حوزوی به بخش مهمی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن تبدیل شده و جایگاه خود را یافته است.

وی بیان كرد: به منظور هرچه پربارتر بودن این بخش، ستادی شكل گرفت كه با همكاری شورای روابط عمومی مراكز حوزوی برنامه‌ریزی آن صورت گرفت. این شورا از بركات سفر مقام معظم رهبری به استان قم بود و در واقع اعضای آن اعضای ستاد استقبال از رهبر انقلاب هستند. ماحصل این تلاش‌ها از امشب در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت.

خطیب‌‌حسینی در ادامه به دیگر همكاران بخش حوزوی اشاره كرد و افزود: مركز مدیریت حوزه‌های علمیه، مركز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و جامعة المصطفی(ع) العالمیه در برپایی بخش حوزوی تلاش‌های شبانه‌روزی داشته‌اند.

وی بیان كرد: 60 مركز از بین 158 مۆسسه و مركز حوزوی كه اعلام آمادگی‌ كرده بودند برای حضور در بخش حوزوی انتخاب شدند. تمامی این مراكز در قالب 20 غرفه در شبستان اصلی مصلای امام خمینی‌(ره) گرد هم جمع شده‌اند.

مدیر بخش حوزوی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن افزود: حضور ما در نمایشگاه بیستم، حضوری محتوایی خواهد بود. این بخش در مجاورت بخش دانشگاهی قرار گرفته است چرا كه ما معتقدیم كه حوزه و دانشگاه دو بخش مهم در نمایشگاه هستند كه موجب پیشرفت یكدیگر خواهند شد. محصولات ارائه شده در بخش حوزوی از فعالیت دو سال اخیر حوزه‌های علمیه سراسر كشور گلچین شده است.

وی اعلام كرد كه یك سوم از مراكز حاضر در بخش حوزوی برای نخستین‌بار در نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم حضور یافته‌اند و ادامه داد: 40 نشست تخصصی به همراه 30 جلسه نقد و بررسی تخصصی با حضور كارشناسان نام‌آشنا حوزه در روزهای برگزاری نمایشگاه برپا خواهد شد.

آیت‌الله مقتدایی

در ادامه مراسم افتتاحیه بخش حوزوی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم آیت‌الله مقتدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری و نایب رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه طی سخنانی با اشاره به اینكه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها فعالانه در عرصه‌های قرآنی حضور یافته‌اند، تأكید كرد: توجه به تربیت حافظان، مفسران و برگزاری دوره‌های آموزشی برای تربیت مربیان و مبلغان قرآنی از خبرهای خوبی است كه بارها از فعالیت‌های قرآنی كشورمان به گوش می‌رسد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بر‌پایی هرساله نمایشگاه قرآن كریم را نقطه عطفی در فعالیت‌های قرآنی كشور برشمرد و بیان كرد: این از افتخارات است كه این نمایشگاه با این عظمتش و با این ویژگی‌های مثبت توسط یكی از طلبه‌های حوزه علمیه حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی برگزار می‌شود؛ وی وقت زیادی صرف كرده و با تدبیر خود هرساله این نمایش قرآنی را به صحنه می‌آورد.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان كرد: از بخش‌های مختلف این نمایشگاه، طی سالیان قبل بازدید داشته‌ام اما بخش حوزوی از شأنیت دیگری برخوردار است. محتوای بخش حوزوی باید نشانگر پژوهش و كار عمیق باشد؛ چرا كه علت غایی نزول قرآن كریم تدبر و انس دائمی با آن است. قرآن كریم خود را اینگونه معرفی می‌كند: «كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْكَ مُبَارَكٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ».

گفتنی است، در پایان این مراسم آیت‌الله مقتدایی با حضور در بخش حوزوی نمایشگاه بین‌المللی قرآن از غرفه‌های این بخش بازدید داشتند. بخش حوزوی در طبقه همكف شبستان مصلای امام خمینی‌(ره) قرار گرفته است.

یادآور می‌شود، بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم تا 24 مردادماه در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود.

تنظیم: هومن بهلولی