تبیان، دستیار زندگی
روز چهارشنبه در حادثه انفجار یک دستگاه اتوبوس در فرودگاه بلغارستان که سرنشینان آن اسرائیلی بودند، 7 نفر کشته و 25 نفر زخمی شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عامل حمله به صهیونیستها در بلغارستان کیست؟


روز چهارشنبه در حادثه انفجار یک دستگاه اتوبوس در فرودگاه بلغارستان که سرنشینان آن اسرائیلی بودند، 7 نفر کشته و 25 نفر زخمی شدند.

انفجار بلغارستان

در پی کشته شدن چند اسرائیلی در بلغارستان و در حالی که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته، مقامات اسرائیلی انگشت اتهام را به سوی ایران و حزب‌الله نشان رفته‌اند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل، ایران را عامل حادثه انفجار اتوبوس توریست‌های اسرائیلی در بلغارستان دانست و گفت که اسرائیل "با قدرت به حملات تهران پاسخ می‌دهد".

وی طی بیانیه‌ای مدعی شد:"تمامی علایم ایران را نشان می‌دهد. اسرائیل با قدرت به ترور ایرانیان جواب خواهد داد."

از سوی دیگر "ایهود باراک" وزیر جنگ اسرائیل گفت که حمله به اتوبوس گردشگران اسرائیلی در بلغارستان، سخت و خطرناک بوده و بخشی از جنگ اسرائیل با ایران و حزب‌الله است.

از سوی دیگر، تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد که تمامی نشانه‌ها در حمله به گردشگران اسرائیلی در بلغارستان، به حزب‌الله و ایران اشاره دارد.

شبکه خبری راشاتودی دقایقی پیش گزارش داد در حادثه انفجار اتوبوسی در فرودگاه بلغارستان که سرنشینان آن اسرائیلی بوده‌اند، دست‌کم 7 نفر کشته و 25 نفر زخمی شدند.

'رامین مهمانپرست' سخنگوی وزارت خارجه ایران، اتهامات اسرائیل در انتساب انفجار اتوبوس حامل یهودیان در بلغارستان به جمهوری اسلامی ایران را به شدت مردود دانسته است

برخی منابع غربی ادعا کرده‌اند سرنشینان این اتوبوس «گردشگران اسرائیلی» بوده‌اند.

یک شاهد عینی گفته است که یکی از اتوبوس‌هایی که حامل مسافران اسرائیلی به سمت پایانه‌های فرودگاه «بورگاس» بلغارستان بود، منفجر شد.

این شاهد عینی گفته است دو اتوبوس دیگر نیز متعاقب این حادثه آتش گرفتند.

راشاتودی به نقل از رسانه‌های بلغاری اعلام کرده است دست‌کم 25 نفر راهی بیمارستان شده‌اند که حال عده‌ای از آنها وخیم است.

متعاقب این حادثه، فرودگاه بورگاس در بلغارستان تعطیل شده و تمامی پروازهای آن به فرودگاه شهر «ورنا» هدایت شدند.

برخی منابع این حمله را انتحاری  دانسته و به نقل از شهردار بورگاس اعلام کرده‌اند که در صندوق این اتوبوس مواد منفجره جاسازی شده بود.

انفجار بلغارستان

تکذیب ایران

وزارت خارجه ایران به شكل رسمی هرگونه دخالتی را در انفجار اتوبوس گردشگردان اسرائیلی در بلغارستان، رد كرد.

'رامین مهمانپرست' سخنگوی وزارت خارجه ایران، اتهامات اسرائیل در انتساب انفجار اتوبوس حامل یهودیان در بلغارستان به جمهوری اسلامی ایران را به شدت مردود دانسته است.

در همین حال سفیر كشورمان در لبنان ضمن رد اتهام رژیم صهیونیستی در دست داشتن ایران در عملیات كشته شدن 7 اسرائیلی در بلغارستان گفت: ما از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون، همچنان مورد هدف اسراییل بودیم چون با رژیم صهیونیستی و آمریكا اعلام مخالفت كردیم.

بولتون: به ایران حمله کنید

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «نیوزمکس»، «جان بولتون» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل و از سیاستمداران نو محافظه‌کار آمریکا، از اسرائیل خواسته است به تلافی آنچه او کشته شدن گردشگران اسرائیلی در حادثه انفجار تروریستی در فرودگاه بورگاس بلغارستان خوانده است، به ایران حمله کند.

وی گفته است وقت آن رسیده که اسرائیل از تهدید کردن دست بردارد و حمله به ایران را آغاز کند.

جان‌بولتن همچنین اظهار کرده است که اوضاع با توجه به آنچه در سوریه جریان دارد به نفع اسرائیل نیست و بنابراین توصیه کرده است که آمریکا با توجه به انفجار اتوبوس در فرودگاه شهر بورگاس که در آن 7 اسرائیلی کشته شدند هر چه زودتر فرصت را برای حمله به ایران مغتنم بشمارد:  «... اگر فرصتی برای تلافی مستقیم علیه ایران پیش آمده باشد، همین حالاست».

باراک:کار حزب الله بود!

به گزارش  بی‌بی‌سی ایهود بارک وزیر جنگ رژین صهیونیستی در مصاحبه‌ای رادیوئی مدعی شد ، عامل اصلی این حمله حزب الله بوده است. وی گفت منتهای تلاش خود را برای یافتن عاملان این انفجار بعمل خواهیم آورد.

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل حادثه انفجار فرودگاه بلغارستان که در آن فردی با اصلیت الجزایری به یک اتوبوس با سرنشینان اسرائیلی حمله کرد را بهانه مناسبی برای حمله رژیم صهیونیستی به ایران دانست

براساس این گزارش، وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی کشته شدن 6 شهروند خود به همراه دو شهروند بلغاری را در انفجار اتوبوسی در بلغارستان تائید کرد.

بر اثر انفجار در اتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی در شهر برگاس بلغارستان 34 نفر نیز زخمی شده‌اند که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است.

در مقابل این اتهام ئزارت خارجه لبنان وارد عمل شد.  به گزارش ایرنا از بیروت، 'عدنان منصور' وزیر امور خارجه لبنان طی گفتگویی كه صبح جمعه با رسانه های این كشور داشت، گفت: متهم ساختن حزب الله از سوی اسراییلی ها به دست داشتن در انفجار بلغارستان، تنها به منظور غبار آلود كردن فضا و تحریك طرف های گوناگون صورت می پذیرد.

تاکنون دو هواپیمای حامل کارشناسان امنیتی و گروه‌های پزشکی از اسرائیل به بلغارستان پرواز کرده‌اند. یک هواپیمای نظامی نیز قرار است به زودی به بلغارستان پرواز کند تا برخی از زخمی‌ها را به اسرائیل بازگرداند.

نتیجه تحقیقات پلیس

به گزارش فارس به نقل از هاآرتص، "نیکلای ملادنف"، وزیر خارجه بلغارستان در واکنش به اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره انفجار اتوبوس حامل اسرائیلی ها در فرودگاه بورگاس بلغارستان که ایران و حزب الله را متهم کرده بود، گفت که نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت کشور یا سازمان خاصی درباره این انفجار "اشتباه" است.

انفجار بلغارستان

در همین حال پلیس بلغارستان فیلم و عکسی را از مظنون به بمبگذاری در فرودگاخ بورگاس را منتشر کرد.

بنابر این گزارش دوربین‌های مراقبت فرودگاه و پارکینگ خودروها از این فرد که یک ساعت قبل از انفجار در حال گشت زنی در فرودگاه و پارکینگ خودروها بوده، فیلمبرداری کرده‌اند. در این عکس فردی با چهره قفقازی و با موهای بلند که لباس اسپرت به تن کرده است دیده می شود.

تصویر منتشر شده از عامل انفجار بورگاس

بر اساس این گزارش، این فرد گواهینامه رانندگی صادر شده از میشیگان آمریکا را با خود داشته است.

ملادنف گفت: این اشتباه و نادرست است که در مرحله تحقیقات، انگشت اتهام را به سمت کشور و سازمان خاصی نشانه رفت. ما در ابتدای تحقیقات هستیم و نتیجه گیری بدون بررسی اشتباه است.

وی افزود: تحقیقات برای کشف فردی که در پشت این ماجرا قرار دارد ادامه خواهد یافت. آنچه که ما در این مرحله می دانیم این است عامل بمبگذاری ظاهری خارجی و یک گواهینامه رانندگی از میشیگان دارد.

رسانه‌های خبری بلغارستان نیز پیشتر به نقل از "بویکو بوریسوف" نخست‌وزیر این کشور گزارش دادند که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد یک فرد انتحاری با انجام عملیاتی موجب انفجار اتوبوس حامل اسرائیلی‌ها شده است و این فرد دارای گواهینامه آمریکایی است.

در همین حال، گزارش هایی در رسانه های بلغارستانی منتشر شد مبنی بر اینکه عامل بمبگذاری فردی به نام "مهدی محمد غزالی"، شهروند سوئدی و با اصلیت الجزایری و دانمارکی است. هر چند که برخی اخبار این موضوع را به نقل از مقامات بلغاری این موضوع را تکذیب کردند.

مهدی محمد غزالی، شهروند سوئدی (با اصلیت الجزایری و دانمارکی) که رسانه های بلغاری او را عامل انفجار عنوان کردند

فراوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:  فارس، بی بی سی، ایرنا