تبیان، دستیار زندگی
انفجار در ساختمان شورای امنیت ملی سوریه؛ انفجار بزرگی که منجر به به کشته و زخمی شدن تعدادی از مسئولین بلند پایه نظامی و امنیتی این کشور شد و صد البته صدای آن در همه جای دنیا شنیده شد. صرفنظر از شیوه اجرای این عملیات و عوامل پشت پرده آن، این واقعه را می تو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینده نامعلوم بشار اسد و سوریه


 انفجار در ساختمان شورای امنیت ملی سوریه؛ انفجار بزرگی که منجر به به کشته و زخمی شدن تعدادی از مسئولین بلند پایه نظامی و امنیتی این کشور شد و صد البته صدای آن در همه جای دنیا شنیده شد. صرفنظر از شیوه اجرای این عملیات و عوامل پشت پرده آن، این واقعه را می توان یک ضربه استراتژیک به نظام سوریه توصیف کرد که ثابت می کند دستگاه امنیتی این کشور دچار یک شکاف جدی شده است.

انفجار دمشق

دمشق سومین روز ناآرامی خود را در حالی به پایان رساند كه حجم تبادل آتش و عملیات‌های انتحاری تا جایی رسید كه چندنفر از مقامات بلند پایه سوریه كشته شدند. به گزارش خبرگزاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در انفجار انتحاری كه در مقابل ساختمان امنیت ملی سوریه رخ داد، داوود راجحه وزیر دفاع و آصف شوکت، رئیس سازمان اطلاعات ارتش و معاون رئیس ستاد مشترک ارتش سوریه و جراحت محمد سعید بخیتان و هشام اختیار رئیس دفتر امنیت ملی سوریه كشته شدند. همچنین حسن تورکمانی از مشاوران بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز در این انفجار کشته شد.

اهمیت انفجارها

نكته‌ای كه حایز اهمیت است همزمانی این انفجارها و نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل بود تا از از طریق این انفجارها راه برای ورود به فصل هفتم شورای سازمان ملل باز شود. امری كه با تسلط فعلی ارتش بر اوضاع و موضع گیری روسها فعلا چندان قابل اجرا نیست. همچنین علی اكبر صالحی وزیر امور خارجه كشورمان در تماس با همتای سوری خود ضمن محکومیت اقدام تروریستی در دمشق گفت: اقدامات جنایتکارانه و تروریستی با حمایت بیگانگان نمی‌تواند معیار کسب امتیاز و اقتدار سیاسی برای حاکمیت بر مردم سوریه باشد.

مسکو امروز خبرهای منتشر شده رسانه ها مبنی بر پناهنده شدن "اسماء" همسر بشار اسد رییس جمهوری سوریه به روسیه را تکذیب کرد

آصف شوكت كه بود؟

آصف شوکت را آصفِ بشار و دست راست او در اداره امور نظامی و امنیتی منطقه و حلقه وصل پشتیبانی مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین می‌دانند و نام او همواره در کنار فرماندهان بلندپایه مقاومت اسلامی در خاورمیانه و جهان، شهید «عماد مغنیه» فرمانده ارشد حزب الله لبنان به میان آورده می‌شد.

آصف شوکت در سال 1950 میلادی در شهر ساحلی طرطوس سوریه در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد. پس از مدتی خانواده‌اش به روستای « المدحلة» در استان طرطوس مهاجرت می‌کنند که اکثر ساکنان آن علوی بودند و گفته می‌شود، در آنجا او و خانواده‌اش علوی می‌شوند. بشار اسد در سال 2010 میلادی، شوکت را به عنوان رییس اطلاعات ارتش و معاونت فرمانده ستاد نیروهای مسلح سوریه منصوب کرد. شوکت شوهر خواهر بشار اسد هم بود.

انفجار دمشق

وضعیت دمشق تحت کنترل است

برخی منابع امنیتی در سوریه اعلام کردند که وضعیت دمشق تحت کنترل است و شایعات درگیری در دمشق صحت ندارد. منابع امنیتی به شبکه المنار لبنان اعلام کردند که وضعیت دمشق پس از انفجار امروز آرام است و شایعات درگیری‌های پراکنده در دمشق صحت ندارد. در حالی که برخی منابع خبری به شایعات ایجاد درگیری در دمشق دامن می‌زنند، یک منبع امنیتی در دمشق به المنار اعلام کرد که هرگونه انفجار یا درگیری در تیپ‌های 4 یا 7 ارتش سوریه کذب است و نباید به آن دامن زد. این منبع خبری تاکید کرد که اکنون، جنگ، جنگ شایعات است و نباید به این شایعات توجه کرد. این منبع امنیتی تاکید کرد که پس از انفجار بازار شایعات داغ است اما وضع کنونی دمشق اکنون آرام است.

مرز سوریه با  عراق و ترکیه در اختیار مخالفان؟

مخالفان مسلح در سوریه از تسلط بر دو گذرگاه مرزی این کشور با ترکیه و یک گذرگاه مرزی با عراق خبر دادند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، مخالفان مسلح در سوریه مدعی شده اند امروز پنجشنبه توانستند گذرگاه مرزی بوکمال در مرز عراق را به تصرف خود درآورده اند.

دولت عراق هم در واکنش اعلام کرد به دلیل تسلط مخالفان بر بخش سوری گذرگاه قائم (بوکمال) ، این گذرگاه را در سمت خود ، تعطیل کرده است. این معبر که در عراق قائم نامیده می شود، مهمترین گذرگاه مرزی میان عراق و سوریه است.

مخالفان مسلح پس از به دست گرفتن کنترل گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه با ترکیه

مخالفان مسلح در سوریه گفته اند که توانسته اند گذرگاه های "باب الهوی" و "جرابلس" را در مرز با ترکیه در اختیار خود بگیرند.

تلویزیون دولتی سوریه هم در واکنش اعلام کرد که گذرگاه های مرزی این کشور با ترکیه، از مدت ها پیش تعطیل بوده و هیچ کارمندی نیز در آنها حضور نداشت.

شبکه المیادین که دفتر آن در بیروت قرار دارد نیز به نقل از منابع آگاه روسی اعلام کرد که مخالفان توانستند چند پاسگاه مرزی سوریه با عراق و ترکیه را در اختیار خود بگیرند ولی ارتش سوریه موفق به بازپس گیری آنها شد.

معاون سیاسی وزیر خارجه اسبق لبنان با اشاره به دخالت چندین دستگاه اطلاعاتی بیگانه در عملیات تروریستی دمشق، گفت: انفجار ساختمان سازمان امنیت سوریه بخشی از یک توطئه بزرگ برای استقرار شورشیان در دمشق بود که خنثی شد

مسئول انفجار ها

در همین حال نیروهای مخالف سوریه موسوم به « ارتش آزاد سوریه» و گردان «لواءالاسلام» كه مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته‌اند، اعلام كردند كه حمله انتحاری نبوده و مخالفان در چند روز گذشته با همكاری محافظان ساختمان مورد حمله، مواد منفجره را وارد ساختمان كردند و انفجار از راه دور كنترل شده است.

"رفعت بدوی" روز جمعه در گفت وگو با شبكه العالم، گفت: نشانه ها از دست داشتن دستگاههای اطلاعاتی در انفجار تروریستی اخیر در دمشق حکایت دارد.

بدوی وتوی پیش نویس قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه از سوی چین و روسیه را نشانه ثبات موضع این دو کشور دانست و گفت: انفجار تروریستی در دمشق پیش از تشکیل جلسه شورای امنیت برای اعمال فشار به چین و روسیه انجام شده بود.

وی خاطرنشان کرد: عاملان انفجار تروریستی اخیر با یك یا چند دستگاه اطلاعاتی هماهنگ هستند؛ این انفجار بخشی از یك عملیات گسترده با هدف استقرار نظامی تروریست ها و حمله از چند محور به شهر دمشق بود، اما نیروهای نظامی این عملیات را خنثی كردند.

بدوی همچنین درباره تلاش برای اختلال در پخش شبكه های تلویزیونی سوریه برای ارسال تصاویر ساختگی بر روی آنها و ارسال پیام های دروغین مانند فرار مقامات سوری یا جدا شدن افسران از ارتش و خروج بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از كاخ الشعب، هشدار داد.

معاون سیاسی وزیر خارجه اسبق لبنان تصریح كرد: سوریه امروز به خاطر مقاومت در برابر و نقشه های استكباری هدف قرار گرفته و برخی از كشورهای عرب حوزه خلیج فارس شبانه روز در سوریه فتنه انگیزی می كنند تا سوریه را در راستای اجرای نقشه صهیونیستی برای تجزیه منطقه تضعیف کنند.

انفجار دمشق

مخالفت روسیه و چین با تحریم‌های جدید

با این حال بعید به نظر می رسد که روسیه با اعمال تحریم علیه سوریه موافقت کند. نماینده دائم چین در سازمان ملل نیز با تصویب قطعنامه جدید كه با تحریم‌های جدید موافقت كند و ذیل فصل هفتم قرار گیرد مخالفت كرده است. این در حالی است كه کشورهای غربی می‌خواهند که قعطنامه ای برای فشار بیشتر بر دولت سوریه صادر شود. همزمان با این تحولات، مخالفان سوریه اعلام كردند در صورت عدم صدور قطعنامه بازدارنده علیه دمشق با هم‌پیمانان منطقه‌ای و بین‌المللی خود برای پایان دادن به وضعیت موجود خارج از چارچوب شورای امنیت وارد عمل می‌شوند. در این زمینه شبكه الجزیره گزارش داده است كه رایزنی‌ها و اختلاف نظرها در شورای امنیت درباره صدور قطعنامه درخصوص تحولات سوریه همچنان ادامه دارد و نشست و مذاكرات كشورهای عضو این شورا تاكنون بی‌نتیجه مانده است. منابع دیپلماتیك سازمان ملل در این باره اعلام كرده بودند كه قرار بود دیروز پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی كشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس، پرتغال و آمریكا با وجود اختلاف نظرهایی كه با روسیه در این باره وجود دارد، به رای گذاشته شود. قطعنامه پیشنهادی كشورهای غربی بر اعمال فشارهای بیشتر علیه دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بر اساس فصل هشتم منشور سازمان ملل تاكید دارد كه این امر از سوی روسیه و چین پذیرفتنی نیست.

در انفجار ی كه در مقابل ساختمان امنیت ملی سوریه رخ داد، داوود راجحه وزیر دفاع و آصف شوکت، رئیس سازمان اطلاعات و معاون رئیس ستاد مشترک ارتش سوریه و و هشام اختیار رئیس دفتر امنیت ملی سوریه كشته شدند

بازگشت فرمانده جنجالی گارد به دمشق

خبرنگار شبکه العالم به نقل از منابع امنیتی سوری در دمشق گفت: مناف طلاس به همراه پدرش "مصطفی طلاس" (وزیر دفاع سابق) به سوریه بازگشت.

تا پیش از این منابع رسانه ای مخالف با مانور دادن درباره جداشدن طلاس از نظام سوریه، مدعی شده بودند وی به گروه های مخالف پیوسته است.

از سوی دیگر مسکو امروز خبرهای منتشر شده رسانه ها مبنی بر پناهنده شدن "اسماء" همسر بشار اسد رییس جمهوری سوریه به روسیه را تکذیب کرد.

"الکساندر لوکاشیویچ" سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه گفت: این خبرها فقط شایعه است و نیازی به پاسخ ندارد.

لوکاشویچ با هشدار درباره گرفتار شدن در دام اینگونه شایعه ها گفت: انتشار شایعه موافقت روسیه با پذیرفتن بشار اسد برای اقامت در مسکو در حد یک داستان طنز است .. پس از آنکه شبکه های تلویزیونی تصویر بشار اسد را به همراه وزیر دفاع جدید نشان دادند، دیگر نیازی نیست به این شایعه ها پاسخ داده شود

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: العالم، تهران امروز، عصرایران