تبیان، دستیار زندگی
آیت الله جنتی با رای اکثریت آرای اعضای شورای نگهبان بار دیگر به عنوان دبیر این نهاد انتخاب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت‌الله جنتی ابقا شد


آیت الله جنتی با رای اکثریت آرای اعضای شورای نگهبان بار دیگر به عنوان دبیر این نهاد انتخاب شد.

اکنون بیست دوره از فعالیت شورای نگهبان می گذرد، شورایی که بیش از همه چیز نامش با مصوبه های مجلس و انتخابات ریاست جمهوری و مجلس به اذهان  متبادر می شود.

آیت الله جنتی

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، با آرای اکثریت اعضای حاضر در جلسه شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی به عنوان دبیر، محمد رضا علیزاده به عنوان قائم مقام دبیر و عباسعلی کدخدایی به عنوان سخنگوی شورای نگهبان انتخاب شدند.با آرای اکثریت اعضای حاضر در جلسه شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی به عنوان دبیر، محمد رضا علیزاده به عنوان قائم مقام دبیر و عباسعلی کدخدایی به عنوان سخنگوی شورای نگهبان انتخاب شدند.

آیت الله جنتی از نخستین دوره این شورا عضویت آن را عهده دار بوده و از سال 71 نیز دبیر این شورا می‌باشد. پیش از وی آیت الله محمد محمدی گیلانی بر این جایگاه تکیه زده بود. طبق اصل‏ نود و دوم قانون اساسی اعضای‏ شورای‏ نگهبان‏ برای‏ مدت‏ شش‏ سال‏ انتخاب‏ می‏ شوند ولی‏ در نخستین‏ دوره‏ پس‏ از گذشتن‏ سه‏ سال‏، نیمی‏ از اعضای‏ هر گروه‏ به‏ قید قرعه‏ تغییر می‏ یابند و اعضاءی‏ تازه‏ ای‏ به‏ جای‏ آنها انتخاب‏ می‏ شوند.

آیت الله جنتی در تمامی ادوار پنج گانه شورای نگهبان، از فقهای منتخب امام(ره) و رهبر معظم انقلاب برای عضویت در این شورا بوده است.

آیت الله جنتی از نخستین دوره این شورا عضویت آن را عهده دار بوده و از سال 71 نیز دبیر این شورا می‌باشد

او در سال 1305 در خانواده‌ای مذهبی در روستای‌ لادان‌ از بلوک‌ ماربین‌، واقع‌ در 3 کیلومتری‌ غرب اصفهان به دنیا آمد. آیت‌ الله احمد جنتی‌ دوره‌ ادبیات‌ عرب‌ و مقدمات‌ سطح‌ را تا سال‌ 1324 در حوزه‌ علمیه‌ اصفهان‌ خواند و پس‌ از تکمیل‌ مقدمات‌ و طی‌ کردن‌ برخی‌ از دروس‌ سطح‌، به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ رفت.با ورود به‌ قم‌ به‌ تکمیل‌ دروس‌ دوره سطح‌ پرداخت‌ و در درس‌ خارج‌ بزرگانی‌ همچون‌ آیت الله بروجردی‌ و امام خمینی (ره) شرکت‌ می‌کرد و در این‌ مدت‌ در بحث‌های اخلاق ‌و تفسیر نیز حضور می‌یافت.

آیت الله جنتی

وی در دوران‌ تحصیل‌ خود با افرادی چون‌ سعیدی‌، محسن‌ حرم‌پناهی‌، مفتح‌، سید کرامت‌الله‌ ملک‌ حسینی‌، ابوالقاسم‌ خزعلی‌ و محمد علی موحدی‌ کرمانی‌ به‌ مباحثه‌ درس‌ می‌پرداخت‌ و با بزرگانی‌ چون‌ بهشتی‌، قدوسی‌، آیت‌ الله مصباح‌ یزدی‌، آیت‌ الله سبحانی‌، آیت الله مشکینی‌ و آیت‌ الله امینی‌ مصاحبت‌ داشت.

نخستین‌ مسۆولیت‌ وی پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌، قضاوت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ با حکم‌ امام (ره) بود و در این دوران با همکاری چند تن دیگر به تدوین‌ و اصلاح‌ ساختار قضایی‌ کشور پرداخت.

قابل ذکر است که شورای نگهبان از نهادهای نظارتی نظام جمهوری اسلامی ایران است که از دوازده عضو تشکیل شده‌است. شش عضو از این دوازده تن فقهایی هستند که با حکم رهبر عزل و نصب می‌شوند و شش عضو دیگر حقوقدانانی هستند که با معرفی رییس قوه قضاییه و اعلام نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند. تنیده شده است.

نخستین وظیفه شورای نگهبان بر اساس اصل 91  قانون اساسی، ، نظارت بر تدوین قوانین در مجلس شورای اسلامی است. این شورا وظیفه دارد که هر قانون تصویب شده در مجلس را با قانون اساسی و قوانین شرعی اسلام مطابقت دهد که در صورت مطابقت داشتن، لایحه یا طرح مجلس را تایید می‌کند. در صورت عدم مطابقت، آن لایحه یا طرح به مجلس برگردانده می‌شود تا مجلس اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان را بررسی کند. در صورت پافشاری مجلس بر نظر خود، طرح یا لایحه مورد نظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می‌شود.

آیت الله جنتی در تمامی ادوار پنج گانه شورای نگهبان، از فقهای منتخب امام(ره) و رهبر معظم انقلاب برای عضویت در این شورا بوده است

دومین وظیفه شورا نظارت بر کلیه انتخابات کشور است. شورای نگهبان موظف است صلاحیت همه نامزدهایی که جهت شرکت در هر انتخابات به جز انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در وزارت کشور ثبت نام می‌کنند را بررسی نموده و پس از آن اجازه شرکت در انتخابات را به آن کاندیدا بدهد

فرآوری : عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع:جهان نیوز/ خبر انلاین / ویکی پدیا