تبیان، دستیار زندگی
اگر سرّ «لیلة القدر» و سرّ «نزول ملائكه» در شبهاى قدر- كه الآن هم براى ولىّ اللَّه اعظم حضرت صاحب- سلام اللَّه علیه- این معنا امتداد دارد- سرّ اینها را ما بدانیم، همه مشكلات ما آسان مى‏شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شب قدر در کلام امام (2)

امام ره

اگر سرّ «لیلة القدر» و سرّ «نزول ملائكه» در شبهاى قدر- كه الآن هم براى ولىّ اللَّه اعظم حضرت صاحب- سلام اللَّه علیه- این معنا امتداد دارد- سرّ اینها را ما بدانیم، همه مشكلات ما آسان مى‏شود.

چگونگی ضیافت پیامبر (ص) در شب قدر

و این دعوتى كه خداى تبارك و تعالى به حسب آن چیزى كه از رسول اكرم منقول است كه دُعیتُمْ الى‏ ضِیافَةِ اللَّه ضیافت چى هست و كى پذیرفته است این ضیافت را، و براى مقدمات پذیرش، این زیارت، این ضیافت چى هست و خود ضیافت چى هست.

باید عرض كنم كه غیر از خود رسول اكرم- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- كسى به این ضیافتى كه خداى تبارك و تعالى دعوت كرده است، آن طور كه او اجابت كرده است كسى اجابت نكرده است.

دعوت مراتب دارد، اجابت هم مراتب دارد. آن مرتبه اعلاء اجابت آنى است كه پس از حصول مقدمات و ریاضاتى كه رسول خدا- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- كشیده‏اند منتهى شد به اینكه خداى تبارك و تعالى از او ضیافت كرد به نزول قرآن.

قرآن آن نعمتى است كه در ضیافتى كه از رسول خدا شده است، آن نعمتى است كه در آن سفره‏اى كه از ازل تا ابد پهن است پیغمبر اكرم برخوردار از آن بوده، و مقدمات، آن مقدماتى است كه سالهاى طولانى ریاضات معنوى كشیده است تا رسیده است به آنجایى كه لایق این ضیافت شده است؛ و مهم قضیه اعراض از دنیاست. (4)

چگونگی آسان شدن مشکلات در ماه مبارک رمضان

ماه مبارك رمضان كه ماه مبارك است ممكن است براى این باشد كه ماهى است كه ولى اعظم؛ یعنى رسول خدا واصل شده است و بعد از وصول، ملائكه را و قرآن را نازل كرده است.

به قدرت او ملائكه نازل مى‏شوند؛ به قدرت ولى اعظم است كه قرآن نازل مى‏شود و ملائك نازل مى‏شوند. ولىّ اعظم، به حقیقت قرآن مى‏رسد در ماه مبارك و شب قدر، و پس از رسیدن، متنزل مى‏كند به وسیله ملائكه- كه همه تابع او هستند- قرآن شریف را، تا به حدى كه براى مردم بگوید. قرآن در حد ما نیست، در حد بشر نیست.

قرآن سرّى است بین حق و ولىّ اللَّه اعظم كه رسول خداست، به تبع او نازل مى‏شود تا مى‏رسد به اینجایى كه به صورت حروف و كتاب در مى‏آید كه ما هم از آن استفاده ناقص مى‏كنیم.

و اگر سرّ «لیلة القدر» و سرّ «نزول ملائكه» در شبهاى قدر- كه الآن هم براى ولىّ اللَّه اعظم حضرت صاحب- سلام اللَّه علیه- این معنا امتداد دارد- سرّ اینها را ما بدانیم، همه مشكلات ما آسان مى‏شود.

تمام مشكلاتى كه ما داریم براى این است كه، ما محجوبیم از اینكه واقعیت را آن طور كه هست و نظام هستى را به آن طورى كه تنظیم شده است، مشاهده كنیم.

ما گمان مى‏كنیم كه حیاتِ در اینجا چیزى است و نبودن در اینجا نقصى است، در صورتى كه حیات در اینجا نازله آن حقیقتى است كه از عالم غیب آمده است و موت- اگر چنانچه موت انسانى باشد- رجوع به همان مرتبه‏اى است كه در اول بوده است، و البته مراتب مختلف و شئون مختلف است.

ما امیدواریم كه از فیض ماه مبارك و فیض عید ماه مبارك- كه عید وصال است- ما هم حظّى ببریم كه بتوانیم در این مشكلاتى كه بر ما وارد مى‏شود، سرفراز بیرون بیاییم، تمام چیزهایى كه انبیا آوردند، مقصود آنها به ذات نبوده است تشكیل حكومت مقصود به ذات نیست براى انبیا.

دعوتها هر چه مى‏شود مقدمه است براى اینكه انسان را بیدار كنند، انسان را بفهمانند به‏ «او»، ارائه بدهند به «او» كه چه بوده است و چه هست و چه خواهد بود و عالم چه جور است وضعش با ذات مقدس حق تعالى.

و ما دستمان از این مسائل كوتاه است و امیدواریم كه به بركت اولیاى خدا، ما هم یك آشنایى ضعیفى پیدا بكنیم و بعض از حجب، از پیش چشم ما برداشته بشود. (5)

ارتباطی مبان روز قدس و شب قدر

جمعه آخر ماه مبارك رمضان روز قدس است و در دهه آخر ماه رمضان به احتمال زیاد شب قدر است.

شبى است كه احیاى آن سنت الهى است و قدر و منزلت آن از هزار ماه منافقان والاتر است.

شبى است كه مقدرات خلق در آن شب پایه‏ریزى مى‏شود.

روز قدس كه همجوار شب قدر است لازم است كه در بین مسلمانان احیا شود و مبدأ بیدارى و هوشیارى آنان باشد، و از غفلتهایى كه در طول تاریخ خصوصاً سده‏هاى اخیر شده است بیرون آیند تا آن روز هوشیارى و بیدارى از دهها سال ابرقدرتها و منافقان جهان والاتر باشد، و مسلمانان جهان مقدرات خود را خود به دست قدرت خود پى‏ریزى و پایه گذارى كنند.

در شب قدر، مسلمانان با شب زنده دارى و مناجات خود از قید بندگى غیر خداى تعالى كه شیاطین جن و انسند، رها شده و به عبودیت خداوند در مى‏آیند، و در روز قدس كه آخرین روزهاى شهر اللَّه اعظم است، سزاوار است كه مسلمانان جهان از قید اسارت و بردگى شیاطین بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لا یزال اللَّه بپیوندند و دست جنایتكاران تاریخ را از كشورهاى مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند. هان اى مسلمانان جهان و مستضعفان گیتى، بپاخیزید و مقدرات خود را به دست گیرید. (6)


پی‏نوشت‏ها:

1.   .صحیفه امام، ج‏17، ص 490

2.   صحیفه امام، ج‏19، ص 286

3.   صحیفه امام، ج‏15، ص 60

منابع:

خبرگزاری ابنا

تهیه و تنظیم: عبداله فربود، گروه حوزه علمیه تبیان