تبیان، دستیار زندگی
آلبرت انیشتین، فیزیکدان آمریکایی، معتقد است: «قرآن کتاب جبر یا هندسه نیست؛ مجموعه ای از قوانین است که بشر را به راه صحیح، راهی که بزرگترین فلاسفه و دانشمندان دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند، هدایت می کند».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن در کلام دانشمندان بزرگ جهان

ماه رمضان

آلبرت انیشتین، فیزیکدان آمریکایی، معتقد است: «قرآن کتاب جبر یا هندسه نیست؛ مجموعه ای از قوانین است که بشر را به راه صحیح، راهی که بزرگترین فلاسفه و دانشمندان دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند، هدایت می کند».

کتاب آسمانی مسلمانان که معجزه جاویدان پیامبر اعظم(ص) است، دارای محتوایی عمیق و در بردارنده یین راستی و درستی و نشان دهنده رسم زندگی است.

مرور دیدگاه غیرمسلمانان غربی درباره کتاب آسمانی اسلام درجای خود ما را به تامل بیشتری برای فهم و درک از موزه های وحی وا می دارد.

* محور افکار مردم جهان

گوته

، دانشمند و حافظ شناس آلمانی، می گوید: «سالیان دراز کشیشان از خدا بی خبر، ما را از پی بردن به حقایق قرن مقدس و عظمت ورنده آن دور نگه داشتند؛ اما هر قدر قدم در جاده علم و دانش نهادیم و پرده تعصب را دریدیم، عظمت احکام مقدس قرن، بهت و حیرت عجیبی در ما ایجاد نمود. به زودی این کتاب توصیف ناپذیر، محور افکار مردم جهان می گردد! »

لبرت انیشتین

، فیزیکدان آمریکایی، معتقد است: «قرن کتاب جبر یا هندسه نیست؛ مجموعه ای از قوانین است که بشر را به راه صحیح، راهی که بزرگترین فلاسفه و دانشمندان دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند، هدایت می کند».

*زاد از تشریفات ناروا

ویل دورانت

، شرق شناس آمریکایی، اظهار می دارد: «در قرن، قانون و اخلاق یکی است. رفتار دینی در قرن، شامل رفتار دنیوی هم می شود و همه امور آن از جانب خداوند و به طریق وحی آمده است. قرن در جانهای ساده، عقایدی آسان و دور از ابهام پدید می آورد که از رسوم و تشریفات ناروا زاد است.»

* به رامش رسیدم

پروفسور رتور ربری

، از مترجمان مشهور قرن به زبان انگلیسی، می گوید: «زمانی که به پایان ترجمه قرن نزدیک می شدم، سخت در پریشانی به سر می بردم؛ اما قرن چنان آرامش خاطری به من می بخشید که برای همیشه به خاطر خواهم داشت. من در حالی که مسلمان نیستم، قرن را خواندم تا آن را درک کنم و به تلاوت آن گوش دادم تا مجذوب آهنگ های نافذ و مرتعش کننده اش شوم و تحت تأثیر آهنگش قرار گیرم و به کیفیتی که مسلمانان واقعی و نخستین داشتند، نزدیک گردم تا آن را بفهمم.»

*گواه برمقام عالی اسلام

لئوتولستوی

، نویسنده روسی، نیز تصریح می کند: «هر کس بخواهد سادگی و بی پیرایگی اسلام را دریابد، باید قرآن مجید را مطالعه کند. در قرآن، قوانین و تعلیمات حقیقی و احکام سان و ساده برای عموم بیان شده است. یات قرآن به خوبی بر مقام عالی اسلام و پاکی روح ورنده اش گواهی می دهد.»

* دعوت کننده به اندیشه

دکتر هانری کُربن

(اسلام شناس فرانسوی) درباره قرآن می گوید: «اگر قرآن خرافی بود و از جانب خداوند نبود، هرگز جرأت نمی کرد که بشر را به علم و تعقل و تفکر دعوت کند. هیچ اندیشه ای به اندازه قرآن محمد(ص) انسان را به دانش فرا نخوانده است، تا آنجا که نزدیک به نهصد و پنجاه بار در قرآن، از علم و عقل و فکر سخن رفته است.»

*مونس همیشگی من

ارنست رنان

، فیلسوف فرانسوی، معتقد است: «در کتابخانه من هزاران جلد کتاب سیاسی ،اجتماعی، ادبی و... وجود دارد که هر کدام را بیش از یک بار نخوانده ام؛ اما یک جلد کتاب هست که همیشه مونس من است و هر وقت خسته می شوم و می خواهم درهایی از معانی و کمال به رویم باز شود، آن را مطالعه می کنم. این کتاب، قرآن - کتاب آسمانی مسلمانان - است.»

* نظامی براساس اصول اسلام

ناپلئون بناپارت

، امپراطور فرانسه، می گوید: «امیدوارم آن زمان دور نباشد که من بتوانم همه دانشمندان جهان را با یکدیگر متحد کنم تا نظامی یکنواخت، فقط براساس اصول قرآن مجید که اصالت و حقیقت دارد و می تواند مردم را به سعادت برساند، ترسیم کنم. قرآن به تنهایی عهده دار سعادت بشر است.»

* اسرار وحی و حکمتهای دین

مهاتما گاندی

، رهبر فقید هند، اظهار می دارد: «از راه آموختن علم قرآنی، هر کس به اسرار وحی و حکمتهای دین، بدون داشتن هیچ خصوصیت ساختگی دیگری پی می برد. در قرآن هیچ اجباری برای تغییر دین و مذهب انسانها دیده نمی شود. قرآن به راحتی می گوید: هیچ زور و اکراهی در دین وجود ندارد».

*درک درست از کتاب سمانی

ژان ژاک روسو

، متفکر و روان شناس مشهور فرانسوی، برداشت منحصر به فردی از قرآن دارد. او می گوید: «بعضی از مردم بعد از آنکه مقدار کمی عربی یاد گرفتند، قرآن را خوانده، اما درست درک نمی کنند.

اگر می شنیدند که محمد(ص) با آن کلام فصیح و آهنگ رسای عربیآ ن را می خواند، هر آینه به سجده می افتادند و ندا می کردند: ای محمد عظیم! دست ما را بگیر و به محل شرف و افتخار برسان. ما به خاطر یاری تو حاضریم جان خویش را فدا سازیم.»


منبع:

http://www.entekhab.ir

تهیه و تنظیم: عبداله فربود، گروه حوزه علمیه تبیان