تبیان، دستیار زندگی
امام در نجف، چشم‏شان درد گرفت و به دكتر مراجعه كردند. دكتر بعد از معاینه‏ چشم امام گفت: «شما باید چند روزى قرآن نخوانید و به چشم‏تان استراحت ‏بدهید» . امام خندیدند و فرمودند: «دكتر، من، چشم را براى قرآن خواندن مى‏خواهم! چه فایده‏اى دارد كه چشم داشته باشم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن در کلام و سیره علماء

امام ره

امام در نجف، چشم‏شان درد گرفت و به دكتر مراجعه كردند. دكتر بعد از معاینه‏ چشم امام گفت: «شما باید چند روزى قرآن نخوانید و به چشم‏تان استراحت ‏بدهید» . امام خندیدند و فرمودند: «دكتر، من، چشم را براى قرآن خواندن مى‏خواهم! چه فایده‏اى دارد كه چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما یك كارى كنید كه من بتوانم قرآن بخوانم. »

توجه ویژه امام خمینى به قرآن

امام خمینى (ره) توجه خاصى به قرآن داشتند، به ‏طورى كه روزى، هفت ‏بار قرآن مى‏خواندند!

امام در هر فرصتى كه به ‏دست مى‏آوردند، ولو اندك، قرآن مى‏خواندند. بارها دیده شد كه امام، حتى در دقایقى قبل از آماده شدن سفره - كه معمولا به بطالت مى‏گذرد - قرآن تلاوت مى‏كنند!13 امام بعد از نماز شب تا وقت نماز صبح، قرآن مى‏خواند. (1)

یكى اطرافیان امام مى‏گوید: امام در نجف، چشم‏شان درد گرفت و به دكتر مراجعه كردند. دكتر بعد از معاینه‏ چشم امام گفت: «شما باید چند روزى قرآن نخوانید و به چشم‏تان استراحت ‏بدهید» .

امام خندیدند و فرمودند: «دكتر، من، چشم را براى قرآن خواندن مى‏خواهم! چه فایده‏اى دارد كه چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما یك كارى كنید كه من بتوانم قرآن بخوانم. » (2)

و در ماه رمضان یكى از همراهان امام در نجف، اظهار مى‏كرد كه امام خمینى در ماه مبارك رمضان، هر روز ده جزء قرآن مى‏خواندند ، یعنى در هر سه روز، یك بار قرآن را ختم مى‏كردند. (3)

علاوه بر آن، هر سال چند روز قبل از ماه مبارك رمضان ، دستور مى‏دادند كه چند ختم قرآن براى افرادى كه مد نظر مباركشان بود، قرائت ‏شود. (4)

قرآن در کلام امام خمینی (ره)

* اگر قرآن نبود ، باب معرفت الله بسته بود إلی الابَد.

* قرآن كتاب انسان سازی است ، مكتب اسلام مكتب انسان سازی است ، انسان به همه ابعاد.

* این قرآن است كه هدایت می كند ما را به مقاصد عالیه ای كه در باطن ذاتمان توجه به او هست ، و خودمان نمی دانیم.

* از انس با قرآن كریم ، این صحیفه الهی و كتاب هدایت ، غفلت نورزند ؛ كه مسلمانان هر چه دارند و خواهند داشت در طول تاریخ (گذشته و آینده) ، ازبركات سر شار این كتاب مقدس است.

* تدریس قرآن _ در هر رشته ای از آن _را محطّ نظر به مقصد اعلای خود قرار دهید.

* هر مقداری كه شما عمل كردید به قرآن ، زیر پرچمش رفتید.پرچم قرآن این نیست كه پرچم های دیگران هستند ، پرچم قرآن عمل به قرآن است.

* مبادا قرآن مقدس و آیین نجات بخش اسلام را ، بامكتب های غلط و منحرف كننده ای كه از فكر بشر تراوش كرده است ، خلط نمایید.

* هیچ مكتبی بالاتر از قرآن نیست.

* آنچه مهم است این است كه مسلمین به اسلام و قرآن عمل كنند . اسلام همه مسائلی را كه مربوط به زندگی بشر در دنیا و آخرت است ، و آنچه را مربوط به رشد و تربیت انسان و ارزش انسان است ، داراست.

* قرآن باید در تمام شئون زندگی ما حاضر باشد.

* این كتاب و این سفره گسترده در شرق و غرب ، و از زمان وحی تا قیامت ، كتابی است كه تمام بشر: عامی ، عالم ، فیلسوف ، عارف ، فقیه ، همه از او استفاده می كنند.

* قرآن كتاب انسان سازی است ، كتاب انسان متحرك است ، كتاب آدم است ، و كتابی است كه آدمی كه باید از اینجا تا آخر دنیا و تا آخر مراتب حركت بكند [راه می برد] .

* جوانان عزیزم كه چشم امید من به شماست : با یك دست قرآن را وبا دست دیگر سلاح را برگیرید ، و چنان از حیثیّت و شرافت خود دفاع كنید ، كه قدرت تفكر توطئه علیه خود را ، از آنان سلب نمایید.

* قرآن كریم كه به همه ما و به همه بشر حق دارد ، سزاوار است كه ما در راه او فداكاری كنیم.

* مشكل بزرگ مسلمین این است كه قرآن كریم را كنار گذاشته اند ، و تحت لوای دیگران درآمده اند.

* هر چه در راه خدا بدهیم ، و هر چه در راه قرآن بدهیم فخر ماست ، افتخارماست ، راه حق است.

* قرآن كریم پناه همه ماست .

مقام معظم رهبری

انس با قرآن لازم است و برای رسیدن به این هدف، باید جلسات قرآنی، مسابقات قرائت قرآن و فراگیری آن به عنوان یک ارزش به حساب آید. (5)

اگر بخواهید قرآن در خانه‏ها، بین بچه‏ها، بین بزرگ‏ها، بین زن و مردها رواج پیدا کند، بایستی قهرمانان قرآنی را احترام کنید. این است که ما به اینها احترام میکنیم. اینها حامل قرآناند، اینها عزیزند. زبان اینها عزیز است، لبها و دلهای اینها عزیز است؛ چون با قرآن مأنوس است. جان ما به قربان قرآن.

 اگر بخواهیم همه مردم در سطح متوسط قرار بگیرند، باید تعدادی در سطح عالی و تعداد کمتری در سطح اعلا داشته باشیم.

خاصیت بهترینها این است که متوسطین را به طرف خودشان میکشانند و به جلو میبرند. به همین دلیل است که قاری قرآن و خوشخوانان و حافظان و متبحران در قرآن، باید روز به روز بیشتر و روز به روز بهتر شوند؛ هم کمّشان زیاد شود،هم کیفیت آنها بهتر شود.

توصیه های آیت الله وحید خراسانی در رابطه با قرآن

همه تان از امروز تصمیم بگیرید: هر روز به قدری که برایتان میسّر است قرآن بخوانید، اما به این کیفیت، یعنی از اول که شروع می کنید نصف جزء، یک جزء، هر چه توانستید.

نیت کنید این قرآن برای امام زمان، و این هر روز ترک نشود، خلاصه خودتان اهل فهمید،

اگر دوره سال هر روز، آن هم قرآن را... چون عزیزتر از قرآن پیش امام زمان گوهری نیست، این قرآن را که کلام الله است، تلاوت کنید، آن هم هدیه به او کنید، اینها همه در دفتر شما ثبت می شود، شب قدر که ورق تقدیر من و تو را، سرنوشت دنیا و آخرت ما را به دست او دادند، وقتی دید دوره سال تو با نماز آنچنان بودی، قرآن را اینچنین خواندی، آن هم برای او خواندی، حالا فکر کن خودت، ببین آن وقت همچو کریمی که تمام عالم بر سر سفره او نشسته اند، چه خواهد کرد با این کسی که یکسال اینچنین کرده؟

ران ملخی را هدهدی پیش سلیمان برد، دست به سرش کشید، این تاج بر سر هدهد تا قیامت در نسلش ماند، حالا یک دوره سال قرآن بخوانی، هدیه به امام زمان بکنی، آن سلیمانی که هزارها سلیمان گدای درگاه اویند، با من و تو چه خواهد کرد؟

سفارشات آیت الله کشمیری در باب قرآن

ماه رمضان ماه خداست، خواندن قرآن تاکید شده است.

بهترین یاد خداوند قرآن خواندن است.

قرآن خواندن کلام حق است.

کاش بجای تدریس بعضی کتاب ها در جوانی قرآن می خواندم.

با خواندن قرآن و هدیه به روح بزرگان و اهل معرفت با ایشان رفیق شوید.

در توسل به امام حسین (ع) قرآن می خواندم و به ساحتش هدیه می کردم.

انس با قرآن داشته باشید.


پی نوشت:

1.  برداشت‏هایى از سیره‏ امام خمینى، ج 3، ص 198

2. همان، ص 7

3. همان

4. پا به پاى آفتاب، ج 1 ص 181

5. قرآن در بیان/ص83

تهیه و فرآوری: عبداله فربود، گروه حوزه علمیه