تبیان، دستیار زندگی
برنامه «شهرقرآن» حمید رضا توتونچی کارشناس امور فرهنگی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور شنوندگان رادیو قرآن را با فعالیت های غرفه «قرآن و بهشتیان روی زمین»آشنا کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در نمایشگاه قرآن كریم از« بهشتیان روی زمین» دیدن کنید

دانش آموزان استثنایی

برنامه «شهرقرآن» حمید رضا توتونچی کارشناس امور فرهنگی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور شنوندگان رادیو قرآن را با فعالیت های غرفه «قرآن و بهشتیان روی زمین»آشنا کرد.

به گزارش روابط عمومی، در برنامه "شهرقرآن" چهارشنبه 28 تیرماه  در بخش بخش ها و غرفه های بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن فعالیت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در بخش آموزش که  امسال با عنوان «قرآن و بهشتیان روی زمین» حضور یافته است معرفی شد.

حمید رضا توتونچی کارشناس امور فرهنگی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با حضور در غرفه رادیو قرآن مستقر در شبستان  مصلی امام خمینی(ره)  درخصوص فعالیت های بخش آموزش و «قرآن و بهشتیان روی زمین» گفت: امسال با توجه به  طرح ملی حفظ قرآن کریم که در آموزش و پرورش  اجراشد برای اشاعه فرهنگ حفظ  قرآن کریم و انس با این کتاب الهی  در نمایشگاه قرآن حضور یافتیم  و تلاش داریم تا فعالیت های آموزش و پرورش در بحث کودکان استثنایی را که در طول سال در سراسر کشور اجراشده است  به نمایش گذاشته و دستاوردهای آن را بیان کنیم.

وی  با اشاره به 70هزار دانش آموز استثنایی تحت پوشش این سازمان  بیان کرد:  دانش آموزان معلول, ناشنوا, نابینا, کم شنوا,کم توان ذهنی-جسمی و حرکتی همچنین چندمعلولیتی  تحت پوشش  هستند و همانندسایر دانش آموزان عادی درفعالیت ها و جشنواره های قرآنی شرکت دارند  و طی برنامه های مختلف با معارف دینی و قرآنی آشنا می شوند.

توتونچی  برنامه ریزی های سازمان را برنامه هایی ساده و در عین حال کارآمد خواند و گفت: برنامه ها و کلاس ها طوری برنامه ریزی شده  که  دانش آموزان استثنایی توانایی  انجام آن را داشته باشند و در سطحی باشد تا به این  اصل که معلولیت به  محدویت منجر نمی شود برسیم و در نمایشگاه نیز دانش آموزان استثنایی آثارخود را برای عموم مردم ارائه داده اند تا نگرش صحیحی به استعدادها و توانایی های آنها صورت گیرد.

وی درخصوص فعالیت های غرفه «قرآن و بهشتیان روی زمین»   نیز بیان داشت:  آموزش نظری و عملی خط بریل به بازدیدكنندگان، نمایش آثار هنری مشبك‌كاری كودكان با نیازهای ویژه ذهنی، قالیبافی این دانش  آموزان با موضوعات قرآنی از فعالیت‌های این بخش از نمایشگاه است.

توتونچی افزود: برگزاری محافل انس با قرآن با محوریت حفظ ، روش تدریس آموزش قرآن و معارف دینی و برگزاری میز مشاوره با حضور صاحبنظران و اساتید دانشگاهی در مورد بهداشت خانواده و راه‌های كاهش معلولیت از دیگر فعالیت‌های این بخش در نمایشگاه بین‌المللی قرآن امسال است.

کارشناس امور فرهنگی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزاری جشنی به مناسبت ولادت با سعادت امام حسن(ع) با حضور كودكان را از دیگربرنامه های  غرفه «قرآن و بهشتیان روی زمین»   عنوان کرد و گفت: در شب جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) نیز توسط دانش آموزان استثنایی برپا می شودکه سرود و تواشیح  از جمله برنامه های آن است  همچنین برنامه های ویژه ای بانتوجه  به نیازهای ویژه ذهنی و جسمی ــ حركتی  این افراد دراین غرفه در بخش آموزش درنظرگرفته شده  است.

وی ادامه داد: هر شب مسابقه‌ای با عنوان «آیه‌ای طراحی كنید، جایزه بگیرید» میان حاضران و بازدیدكنندگان برگزار می‌شود كه در آن كودكان هر شب یك آیه قرآن را به صورت فرش می‌بافند و در پایان این مسابقه به نفرات برتر جوایزی اهدا می‌شود. البته در بخش مسابقه ای  یک آیه به طوذ خاص نوشته شده و افراد عادی باتوجه به آموزش های دانش آموزان استثنایی می توانند نوشته این آیه را حدس زده و جایزه بگیرند.

مسئول  غرفه «قرآن و بهشتیان روی زمین»   در پایان اظهار امیدواری کرد که  آمار این سازمان با بالارفتن سطح آگاهی های مردم و جلوگیری از معلولیت روز به روز کاهش یابد .

شایان ذکر است؛در برنامه شهرقرآن که  هرشب از ساعت21 به سردبیری و تهیه کنندگی مسعودرضاخالقی  پخش می شود  در بخش اول فعالیت ها و رویدادهای مهم بخش ها و غرفه های بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن  کریم  با دعوت از مدیران بخش های مختلف شنوندگان  بیان می شود.

تنظیم: هومن بهلولی