تبیان، دستیار زندگی
كنسرت‌های پیاپی بزرگان موسیقی سنتی، تابستان امسال را به فصلی پررونق برای اهالی علاقمند به موسیقی تبدیل كرده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فصل گرم موسیقی در تابستان امسال

فصل گرم موسیقی در تابستان امسال

كنسرت‌های پیاپی بزرگان موسیقی سنتی، تابستان امسال را به فصلی پررونق برای اهالی علاقمند به موسیقی تبدیل كرده است.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، امسال یكی از پر رونق‌ترین سالها برای موسیقی و مخاطبان این هنر است چرا كه همه بزرگان موسیقی(محمدرضا لطفی، شجریان، علیزاده، مشكاتیان، ناظری، كامكارها) به یكباره تصمیم به اجرای جداگانه آن هم در فصل‌ گرم سال كرده‌اند.

* لطفی آغازگر كنسرت بزرگان

فصل گرم موسیقی امسال از اجرای پرهیاهوی «محمد‌رضا لطفی»به همراه «محمد قوی‌حلم»در فضای باز كاخ نیاوران آغاز شد.

«لطفی»در این اجرا كه تماما بر اساس بداهه بود هم‌ساز زد و هم خواند اما برخلاف آنچه تصور می‌رفت نتوانست انتظار مخاطبان را بعد از گذشت 25 سال برآورده كند.

كنسرت بداهه‌نوازی «محمدرضا لطفی»از 14 تا 16 تیر به همت مؤسسه آوای شیدا در فضای باز كاخ نیاوران برگزار شد.

*شجریان بعد از لطفی

كنسرت «محمد‌رضا شجریان»به همراه گروه آوا دومین اجرا از كنسرتهای بزرگان موسیقی در یك ماه گذشته است.

بعد از جدایی «محمد‌رضا شجریان»از«علیزاده» و «كلهر»، این استاد آواز، گروه آوا را كه سالها پیش با آنها همكاری می‌كرد برای اجرا برگزید و پس از برگزاری تور بزرگ اروپا از 8 مرداد به مدت 6 شب در تالار بزرگ كشور به روی صحنه رفت.

گروه آوا این كنسرت را با عنوان استاد سخن سعدی در دو بخش برگزار كردند به طوری كه در بخش اول قطعاتی چون «انتظار» از ساخته‌های «مجید درخشانی»،ساز و آواز (آواز راست، گشایش، داد، حصار، شكسته،فرود)،تصنیف ماهور «سروچمان» از ساخته‌های «محمد‌رضا شجریان»،ساز و آواز (آواز خاوران،قرائی،فرود)، چهار مضراب دلكش از «مجید درخشانی»، ادامه ساز و آواز (آواز دلكش، قرچه، رضوی، فرود) و تصنیف ماهور سخن عشق از«شجریان» و در بخش دوم نیز «قطعه دیدار» از ساخته‌های «سعید فرجپوری» ، آواز بر«قطعه دیدار»، تصنیف شور «در فراق» از ساخته‌های «شجریان»، ساز و آواز (آواز افشاری، جامه دران، فرود)،چارمضراب افشاری رقص پروانه از «سعید فرجپوری»، ساز و آواز (آواز قرائی، فرود) و تصنیف افشاری باده عشق از ساخته‌های «محمدرضا شجریان» را اجرا كرد.

از پیامدهای این كنسرت علاوه بر اجرای قطعات جدید، آشتی «شجریان»و «مشكاتیان» پس از سالها اختلاف بود.

*كامكارها در تالار كشور می‌نوازند

گروه كامكارها به سرپرستی «هوشنگ كامكار» و خوانندگی «بیژن كامكار»1 تا 4 شهریور در تالار بزرگ كشور به روی صحنه می‌روند.

كامكارها این كنسرت را در دو بخش كردی و فارسی در تالار وزارت كشور برگزار می‌كنند كه در برنامه امسال برخی از اعضای این خانواده از جمله اردوان كامكار به همراه نوازندگان میهمان جوانی كه به گروه پیوسته‌اند به تكنوازی در میان قطعات می‌پردازند.

سال گذشته كامكارها به خوانندگی«عدنان كریم»كنسرتی را در همین تالار برگزار كردند.

*تنبور شمس به كاخ نیاوران می‌رود

گروه موسیقی تنبور شمس به سرپرستی «كیخسرو پورناظری» روزهای 6، 7 و 8 شهوریور ماه ساعت 21 در كاخ سعدآباد می‌نوازند.

این كنسرت ابتدا قرار بود نیمه دوم مردادماه در كاخ نیاوران برگزار شود كه به دلیل پاره‌ای از مشكلات به تاخیر افتاد و درهفته اول شهریورماه اجرا می‌شود.

این اجرا به مناسبت سال مولانا با استفاده از اشعار این شاعر برجسته برگزار می‌شود. قطعات كنسرت گروه موسیقی شمس از ساخته های «كیخسرو پورناظری» و «تهمورث پورناظری» است كه با صدای «فرشاد جمالی»اجرا می‌شود.

*نوای تار حسین علیزاده

«حسین علیزاده»بعد از جدایی از «شجریان» فعالیت‌های مستمری داشت و در كشورهای دیگر اجراهایی را نیز داشت.او كه تا كنون اجرای مستقلی را در تهران داشته امسال با گروه خودش در تالار وزارت كشور به اجرا می‌پردازد.

كنسرت «علیزاده» از 14 تا 16 شهریور به همت خانه موسیقی و انتشارات هرمس كه در بخش اول «حسین علیزاده» به همراه «مجید خلج»به دونوازی تار و تنبك می‌پردازند و سپس در بخش دوم به همراه آنسامبل هم‌آوایان متشكل از «مجید خلج»:تنبك و دف،«افسانه رسایی»و«راحله برزه‌گری»:آواز،«علی صمدپور»:آواز و پركاشن،«پوریا اخواث»:آواز و قیچك،«محمدرضا ابراهیمی»:عود،«علی بوستان»:سه‌تار،«پیام جهان‌مانی»:بم‌تار،«نیما علیزاده»:رباب،«صبا علیزاده»:كمانچه و «نگار خاركن»:كمانچه به گروه‌نوازی خواهند پرداخت.

در حال حاضر بلیت‌های این كنسرت در تهران پیش فروش می‌شود.

*شهرام ناظری با اركستر اسنابروك می‌خواند

به گفته «نادر مشایخی»رهبر اركستر سمفونیك تهران ،سمفونی مولانا به خوانندگی «شهرام ناظری»احتمالا شهریورماه در تهران توسط اركستر اسنابروك آلمان در تهران اجرا خواهد شد.

این اجرا به دنبال برقراری تعامل و داد و ستد فرهنگی بین ایران و آلمان برگزار می‌شود.

سمفونی مولانا بر اساس یكی از اشعار مولانا،به سفارش سازمان صدا و سیما ،توسط «نادر مشایخی»به خوانندگی «شهرام ناظری»ساخته شده است.

*مشكاتیان،گروه عارف را به صحنه می‌آورد

پایان بخش اجراهای بزرگان موسیقی كنسرت گروه عارف به سرپرستی «پرویز مشكاتیان» است كه آبان‌ماه در تهران و شهرستانها برگزار می‌شود.

در این كنسرتها گروه عارف بدون حضور«شهرام ناظری» قطعاتی را در دستگاههای نوا،شور،دشتی، بیات ترك، افشاری و سه‌گاه اجرا می‌كند.

مكان این كنسرت در تهران مشخص نشده و به گفته «مشكاتیان» از آنجا كه زمان اجرا پاییز خواهد بود و امكان بارش وجود دارد، ناگزیر كنسرتمان را یا در تالار وحدت و یا تالار وزارت كشور برگزار خواهیم كرد.

منبع : خبرگزاری فارس