تبیان، دستیار زندگی
ابن تیمیه توحید را به گونه‌ای تعریف كرد كه بر مبنای آن زیارت قبر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، جشن میلاد آن حضرت، توسل و نذر و ... شرك معرفی می‌شد. شاگرد مخصوص ابن تیمیه، ابن قیم جوزی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم جعفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقدمه صد سۆال از وهابیان

وهابیت

بیش از 1400 سال پیش، در جزیرة‌العرب، پیام الهی بر پاکترین انسان که برگزیده خالق بی‌همتا بود، فرود آمد. پیامی که برای بشریت، تحولی شگرف پدید آورد. تحولی که محبت و مودت خداوندی، محور و اساس آن بود. پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلّم) به فرموده خدای متعال، رحمة للعالمین است، خلقی عظیم دارد و نمونه انسانی کامل برای تمامی بشریت است.

در جزیرة‌العرب، مکانی که در زمان جاهلیت آکنده از جنایت و قساوت، و ظلم و تعدی بود، در سرزمین تعصبات جاهلی، در جایگاه شرک و بت پرستی، در آنجا که مۆمنان و خداباوران در اقلیت بودند، در محیطی که مشرکان و بت‌پرستان تمامی نمادهای فرهنگی و اجتماعی، حتی خانه کعبه را تصاحب کرده بودند، در این هنگام بود که از غار حرا،  در جبل النور، خورشیدی طلوع نمود که جهان و جهانیان را در بر گرفت. پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلّم) که به تصریح قرن کریم، الگوی کاملی از انسانی الهی بود، رسالتی بزرگ را بر عهده گرفت. در آن هنگامه شرک و بت‌پرستی، او بود که آن پیام سراسر نور را نه برای جزیرة‌العرب که برای همه جهانیان، در همه عصرها و برای تمامی نسلها به ارمغان آورد. 

اما بیش از دو قرن پیش مکتبی سراسر بدعت و شرک در عربستان پدید آمد که اسلام را با چهره‌ای زشت و کریه به جهانیان معرفی کرد. اسلام  که انسانها را به محبت و مودت دعوت می‌نمود به گونه‌ای معرفی شد که هم‌اکنون برخی از مردم جهان از آن جز خشونت و ترور نمی‌شناسند.

وهابیت مکتبی است که از همان آغاز با قتل و کشتار مسلمانان عجین شد. محمد بن عبدالوهاب (1206- 1115 ق ) از منطقه نجد در حجاز برخاسته است. لفظ وهابی به اقتضای نام پدر محمد بن عبدالوهاب به او داده شد. پدری که شدیدا مخالف پسر بود. محمد بن عبدالوهاب با همكاری محمد بن سعود، نقشه‌های خود را پیاده كرد. در نهایت وهابیان توانستند با پشتیبانی دولت انگلیس، دولت پادشاهی سعودی را در سال 1932 میلادی، ایجاد كنند.

مبانی فکری وهابیان ریشه در آثار احمد بن عبدالحلیم معروف به ابن‌تیمیه (728-661 ق) دارد. ابن تیمیه با تمام مذاهب رایج اهل سنت به مخالفت برخاست، بنابراین علمای اهل سنت نیز با او به مخالفت برخاسته و از نشر عقاید او ممانعت کردند.

علمای اهل سنت  به دلیل بدعت‌آمیز بودن عقاید ابن تیمیه به تكفیر و زندانی شدن او حكم دادند و او سرانجام در زندان از دنیا رفت.

ابن تیمیه توحید را به گونه‌ای تعریف كرد كه بر مبنای آن زیارت قبر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، جشن میلاد آن حضرت، توسل و نذر و ... شرك معرفی می‌شد. شاگرد مخصوص ابن تیمیه، ابن قیم جوزی است.

وهابیان خود را اهل توحید و نماینده تمامی اهل سنت معرفی می‌کنند اما حقیقت این است که اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت از خشونت‌گرائی نفرت‌انگیز آنان منزجرند و عقاید آنان را نیز بدعت آلود و گمراه کننده می‌دانند.

ابن تیمیه توحید را به گونه‌ای تعریف كرد كه بر مبنای آن زیارت قبر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، جشن میلاد آن حضرت، توسل و نذر و ... شرك معرفی می‌شد. شاگرد مخصوص ابن تیمیه، ابن قیم جوزی است

صد سۆال از وهابیان روشی نوین در نقد  و بررسی وهابیت است. در این مجموعه صد سۆال مطرح می‌شود که مخاطب آن، وهابیان هستند.

این روش تأثیر بسیار زیادی در تفهیم مطالب ایجاد نموده و از زاویه‌ای جدید که نتیجه آن به چالش کشیدن همه آموزه‌ها و همچنین عملکرد وهابیان است، به این موضوع می‌پردازد.

در صورت لزوم بعد از ارائه هر سۆال در قسمت "بیشتر بدانیم" توضیحاتی راجع به محتوای سۆال، ارائه شده است.

سۆالات ارائه شده ویژگی‌هایی به شرح ذیل دارد:

1- این سۆالات تمام مطالب مربوط به وهابیان(عقاید، عملکرد و ...) را در بر خواهد گرفت.

2- رویکرد اصلی در این مجموعه سۆالات، نقد اهل سنت بر وهابیت خواهد بود.

3- تلاش گردیده است که سۆالات به صورت کوتاه و مشخص ارائه شود تا با سهولت بیشتری مطالعه و بررسی شود.

4- در بعضی از سۆالات، گروهی از سۆالات به عنوان یک سۆال مطرح شده است، زیرا ارتباط موضوعی بین آنها وجود داشته و درک بهتری از موضوع سۆال ایجاد می‌نماید.

5- رعایت اختصار در این مجموعه سۆالات در نظر گرفته شده است. بعضی از سۆالات نیاز به بحث گسترده‌ای برای تبیین مطالب آن دارد که در این موارد باید به کتابهای نقد وهابیت، رجوع نمود.

6- مجموعه‌های بعدی این سۆالات که هر یک حاوی صد سۆال خواهد بود به تدریج ارائه می‌گردد.

                                                                                                                                      سید حسین حسینی

                                                                                                                                        بخش اعتقادات شیعه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.