تبیان، دستیار زندگی
کتاب «فرهنگ‌نامه حج» که به قلم مجتبی تونه‌ای نوشته شده است، در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ارائه شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارائه فرهنگ‌نامه حج در نمایشگاه قرآن

حج

کتاب «فرهنگ‌نامه حج» که به قلم مجتبی تونه‌ای نوشته شده است، در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی، کتاب « فرهنگ‌نامه حج» شامل فرهنگ جامع الفبای تاریخ و جغرافیای مکه و مدینه است که در قالب 1117 صفحه به ارائه ریزترین اطلاعات در مورد حج و مناطق جغرافیایی که حجاج در این سفر ملکوتی با آن در ارتباط هستند می‌پردازد.

این کتاب به قلم مجتبی تونه ای و توسط اننتشارات مشهور در 3000 نسخه به چاپ رسیده است. در بخشی از این کتاب در تعریف «حج فقرا» آمده است که «در عرف مردم تعبیری است از زیارت مرقد امام هشتم حضرت رضا(ع) که در هیچ روایتی از زیارت امام رضا(ع) به حج فقرا یاد نشده است. در روایات زیارت امام رضا(ع) معادل هزار حج و در برخی دیگر معادل هزار، هزار حج بیان شده است و تعبیر حج فقرا در لسان مردم به لحاظ ثوابی که گفته شده آمده است و گرفته شده از این شعر است که «اغنیا مکه روند و فقرا سوی تو آیند جان فدای تو آقا که تو حج فقرایی»

در بخش دیگری نیز درباره مسجد ابراهیم آورده است که «چند مسجد در مکه و مدینه به این نام وجود دارد. همچنین مسجدی است در بالای کوه ابو قیس به نقلی متاثر از نام شخصی است به نام ابراهیم قبیسی که در این مکان می‌زیست. در اینجا پیامبر نماز می‌خواندند. این مسجد به علت بنای دارالضیافه توسط مسعودی‌ها تخریب شد.»

در مدینه هم مسجد ام ابراهیم و مسجد مشربه ام ابراهیم، مسجدی است که در مشربه ام ابراهیم ساخته شد. این مسجد تا اواخر دوره عثمانی مورد توجه کامل بود و اکنون به صورت مخروبه‌ای درآمده است.

تنظیم: هومن بهلولی