تبیان، دستیار زندگی
بسیار تشنه ام اما نه تشنه آب که بنوشم؛ بلکه تشنه آب زلال شناخت وجود لایتناهی توام که در سراسر وجودم جاری گردد و روحم را جلا بخشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باز تشنگی باز گرسنگی و باز عشق

رمضان


ماه رمضان، ماه  خدا و زمان پالایش جسم و جان است که به انسان باز هم این فرصـت داده می شود كه خود را در چشمه زلال رمضان با روزه و نیایش شستشو دهد، خود را بشناسد،  با خدای خود انس بگیرد و با نیرو گرفتن از او، زندگی را در مسیر درست بپیماید.

ماه مبارک رمضان، ماه بیدار شدن است زمان تمرین مقاومت برای ورود به میدانهای مهم زندگی است در این ماه، انسان دل و جانش را با معارف الهی آشنا می سازد و این معارف، ره توشه او برای ساختن یك زندگی بهتر است.

براستی زندگی بی حضور رمضان، چقدر سرد و بی روح است اگر رمضان نباشد، در كوره راههای غفلت و بی خبری برای همیشه خواهیم ماند و دلهایمان در هجوم طوفان حرص و حسد و جهل، تیره و تار خواهد شد.  وقتی رمضان از كوچه های زندگیمان می گذرد،  چون بارانی بر كویر دلهایمان می بارد.

رمضان به ما می گوید كه در آن سوی این كائنات، دوستی مهربان، ناظر بر لحظه لحظه های زندگی ماست بوی خوش این ماه، رایحه ای از گلستان همیشه سبز الهی است كه جان خسته ما را نشاطی دوباره می بخشد ندایی به ما می گوید ای انسانها بیایید پنچره های بسته به سوی آسمان را بار دیگر بگشایید و عطر تسبیح و دعا و نماز را در فضا بیفشانید.

آری نسیم رمضان، بوی خوش عشق و محبت خداوند را به همراه دارد این نسیم، با پیام پاكی و رستگاری، نگاه انسان را نسبت به جهان تغییر می دهد و زندگی را هدفدار و زیبا می كند در این حالت، دریچه های امید به روی انسان گشوده و نسبت به آینده خوشبین می شود؛ روح ، جلا می یابد و آماده تعالی و دریافت انوار معرفت می شود.

نكته جالب اینكه، خداوند خود پذیرای این روحهای پاک و منور است؛ در حدیثی قدسی، خداوند فرموده است:

اگر كسانی كه به من پشت كرده و نافرمانی كرده اند، می دانستند چه اندازه انتظار آنها را می كشم و چه مقدار مشتاق توبه و بازگشت آنها هستم، هرآینه از شدت شور و شوق نسبت به من جان می دادند و بند بند بدن آنها (به خاطر عشق به من) از هم جدا می شد.»

خدایا بار دگر ماه رحمت خود را نازل کردی بر بنده ات.......

بر بنده حقیرت باز تشنگی، باز گرسنگی، باز عطش، باز حرص و ولع، باز انتظار، باز اذان، باز سحر، باز...

و هر سال که می گذرد بسیار تشته تر ، گرسنه تر، حریص تر ،  منتظرتر و  ... از سال قبل.

بسیار تشنه ام اما نه تشنه آب که بنوشم؛ بلکه تشنه آب زلال شناخت وجود لایتناهی توام که در سراسر وجودم جاری گردد و روحم را جلا بخشد.

بسیار گرسنه ام ، اما نه آنکه غذای دنیوی را انباشته کنم در وجودم؛ بلکه می خواهم سیر گردم با عبادت به درگاه تو و عنایت ابدی تو. بسیار منتظرم اما منتظر کرامت حضرت دوست و ظهور منجی او.

اذان و سحر را می خواهم برای قربت به تو. پس نظر کن به من ای یکتای جهان. و ببخش من را که فقط یک بنده حقیر و نیازمند رحمت توام.

***

خیلی سریع تر از آنچه که فکر کنی شروع شد ...و به اندازه ی یک چشم به هم زدن تمام می شود...

امیدوارم که در این ماه یاد بگیریم برخلاف زمان که بسیار سریع وآنی میگذرد آنی فکر نکنیم وبزرگ فکر کردن را یاد بگیریم  .

در فرصت های بزرگ خواست های بزرگتری داشته باشیم و هدفمند و با برنامه ماه بزرگ عبودیت را دریابیم و سپری کنیم و پیش برویم به سوی والاترین ها ... به سوی نور ... به سوی رحمت ... به سوی خدا .

***

نسیم گره گشای رمضان وزیدن گرفت و دل های گرفته و سر به خود فرو برده را شور و امید زندگی می دهد،

نوید شکفتن در بهار خدایی و در آغوش فرشتگان...

اکنون وقت شکفتن و  شادی است،وقت بالیدن به سمت نور الانوار ،فصل خیزش و آرامش ، فصل زیبای پیوند خالق و مخلوق ....

  فصل شکفتن غنچه ها و پروانه شدن پیله ها ...

تو هم ای عزیز دل شکسته بر خیز و و شاد باش و امیدوار در این بزم دستی افشان و بهره ای ببر ...

دلا چو غنچه شکایت ز کار بسته مکن                        که باد صبح نسیم گرهگشا آورد 

      ****                                 
                                                                                                                          فرآوری : محمدی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع : وبلاگ ماه مهمانی خدا

وب سایت تاجریان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.