تبیان، دستیار زندگی
رقابت‌های فصل دوازدهم لیگ برتر فوتبال با انجام 9 دیدار در زمان‌های پنجشنبه و جمعه (29 و 30 تیرماه) آغاز می‌شود و 18 تیم حاضر در این مسابقه‌ها، رقابت خود را برای كسب قهرمانی و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا آغاز می‌كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

و اینک لیگ دوازدهم


رقابت‌های فصل دوازدهم لیگ برتر فوتبال با انجام 9 دیدار در زمان‌های پنجشنبه و جمعه (29 و 30 تیرماه) آغاز می‌شود و 18 تیم حاضر در این مسابقه‌ها، رقابت خود را برای كسب قهرمانی و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا آغاز می‌كنند.

فوتبال-توپ

فصل دوازدهم لیگ برتر در حالی از پنجشنبه 29 تیر شروع می‌شود كه هنوز برخی تیم‌ها نسبت به برگزاری این لیگ در موعد مقرر اعتراض دارند و معتقدند كه سازمان لیگ باید رقابت‌ها را پس از ماه مبارك رمضان آغاز كند. به هر روی، این رقابت‌ها طبق برنامه از پنجشنبه و با برگزاری پنج دیدار در شهرهای شیراز، قم، كرج، تهران و آبادان افتتاح می‌شود و در مهم‌ترین دیدار این روز، پرسپولیس در جنوب كشور به مصاف نفت آبادان می‌رود. همچنین قرار است چهار دیدار دیگر هفته نخست در روز جمعه 20 تیر برگزار شوند كه در مهم‌ترین دیدارهای آن روز، سپاهان، قهرمان فصل گذشته به مصاف مس می‌رود و استقلال در خانه از تیم تازه صعود كرده آلومینیوم هرمزگان پذیرایی می‌كند.

بر این اساس، به بررسی بازی‌های هفته نخست لیگ برتر می‌پردازیم.

پرسپولس و نفت آبادان

پنجشنبه 29 تیر

* نفت آبادان ـ پرسپولیس،‌ رونمایی از كهكشان سرخ

تیم فوتبال پرسپولیس در حالی پنجشنبه و در نخستین دیدار مقابل نفت آبادان قرار می‌گیرد كه خاطره شكست تلخ 4 بر 2 فصل گذشته برابر این تیم هنوز در ذهن هواداران باقی مانده است. پرسپولیس در اواخر فصل قبل و در شرایطی كه بار روانی حاصل از نتایج تحقیر كننده را به دوش می‌كشید،‌ با خوش‌اقبالی و پیروزی در هفته پایانی توانست خود را در لیگ برتر حفظ كند! اتفاقی كه برای هواداران پرشور این تیم بسیار گران آمد ولی یك نكته آن‌ها را به آینده امیدوار می‌كرد؛ نكته این بود كه نتایج ضعیف تیم در فصل یازدهم، حاصل اهمال كادر فنی و مدیریتی سابق باشگاه در بستن تیمی مقتدر بوده است و این مسئله می‌تواند در فصل جدید برطرف شود.

محمد رویانیان كه از ابتدای حضورش در پرسپولیس نوید رسیدن روزهای خوب را به هواداران داده بود، با پایان یافتن فصل كابوس‌وار یازدهم برای پرسپولیس، نسبت به جذب ستارگان پرفروغ لیگ ایران اقدام كرد و پس از چند روز تركیبی از بازیكنان پرنام و آوازه را به تیمش اضافه كرد. اما در حالی چندین بازیكن ملی‌پوش به سرخ پوشان پایتخت افزوده شدند كه این تیم هنوز سرمربی نداشت. بالاخره با تاخیر زیاد، سرمربی جدید پرسپولیس هم مشخص شد تا این تیم با فاصله‌ای زیاد نسبت به سایر تیم‌ها آماده‌سازی خود را اغاز كند.

تیم فوتبال پرسپولیس در حالی پنجشنبه و در نخستین دیدار مقابل نفت آبادان قرار می‌گیرد كه خاطره شكست تلخ 4 بر 2 فصل گذشته برابر این تیم هنوز در ذهن هواداران باقی مانده است. پرسپولیس در اواخر فصل قبل و در شرایطی كه بار روانی حاصل از نتایج تحقیر كننده را به دوش می‌كشید،‌ با خوش‌اقبالی و پیروزی در هفته پایانی توانست خود را در لیگ برتر حفظ كند!

مانوئل ژوزه پرتغالی در اولین اظهار نظرش پس از ورود به ایران گفت كه كارش را در پرسپولیس دیر شروع كرده است اما به نظر می‌رسد با وجود بازیكنان مستعد و پرتوان پرسپولیس، این مربی كار چندان سختی برای هدایت این تیم نداشته باشد. ژوزه در كارنامه خود، افتخارات زیادی را دارد و امیدوار است نوار افتخاراتش در پرسپولیس پاره نشود.

در سوی دیگر میدان، شاگردان آلبرتو كاستا قرار دارند كه یكی از بهترین نتایج فصل گذشته را برابر همین پرسپولیس به دست آوردند. نفتی‌های آبادان نسبت به سال قبل تغییر چندانی نكرده‌اند اما شاید رفتن فونیكه سی ـ یكی از سه گلزن برتر فصل گذشته ـ از این تیم ضربه بزرگی به آن زده باشد. این مهاجم در پیروزی بزرگ تیمش برابر پرسپولیس موفق به هت تریك شده بود.

به هر روی، امسال نفت آبادان امیدوار است با ادامه روند رو به رشد سال گذشته خود را در میانه‌های جدول تثبیت كند و در صورت فراهم بودن شرایط برای كسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا خیز بردارد.

پرسپولیس فصل گذشته را با مقام دوازدهمی به پایان برد و نفت آبادان در جایگاه دهم قرار گرفت.

* نفت تهران ـ راه آهن

نفت تهران، فصل قبل با هدایت حسین فركی تا یك قدمی كسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا رفت ولی در هفته پایانی از رسیدن به این افتخار ناكام ماند. این تیم به گفته مدیرعامل باشگاه نفت تهران، 85 درصد تركیب فصل قبل را حفظ كرده است و اینك با حضور منصور ابراهیم‌زاده در كسوت سرمربی امیدوار است كه این بار سهمیه آسیا را كسب كند.

راه آهن اما در فصل نقل و انتقالات، اتفاقات عجیب و منحصر به فردی را تجربه كرد. ابتدا به دلیل مشكل مالی مالكان باشگاه، مسئولان این تیم نتوانستند برای جذب بازیكنان جدید اقدام كنند و در گام بعدی، استعفای علی دایی از هدایت تیم هم مشكلات را بیشتر كرد. در نهایت و در حالی كه حضور مالك متمول و جدید این باشگاه نوید حل شدن مشكلات را می‌داد، این بار نوبت محمدحسن انصاری فرد بود كه استعفایش را تقدیم مالك باشگاه كند. در نهایت صادق رییسی‌كیا به عنوان مدیرعامل جدید راه آهن، علی دایی را در سمتش ابقا كرد و با جذب بازیكنان باقی مانده در بازار نقل و انتقالات، تیمش را روانه بازی‌های لیگ كرد.

نفت در فصل قبل در جایگاه پنجم قرار گرفت و راه آهن فصل را با مقام یازدهمی به پایان رساند.

* صبا ـ پیكان؛ گذر ویسی دوباره به قم افتاد

صبا، فصل گذشته یكی از شگفتی آفرینان لیگ بود و با انجام بازی‌های قابل قبول و رضایت‌بخش توانست به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا دست پیدا كند. امسال اما، صبا با تیم فصل گذشته تفاوت‌های زیادی دارد و شاید مهم‌ترین آن نبودن عبدالله ویسی بر روی نیمكت این تیم باشد. ویسی در سال قبل، خاطرات خوبی را با صبا ایجاد كرد ولی به دلایل متعددی عطای حضور با صبا در لیگ قهرمانان آسیا را به لقایش بخشید و به تیم تازه صعود كرده پیكان كرج رفت.

از سوی دیگر پیكان كه چند سال قبل در همین لیگ برتر حضور داشت، سال گذشته با قهرمانی در لیگ یك توانست بار دیگر رنگ لیگ برتر را ببیند. این تیم كه مدتی هم با نام پیكان قزوین به میدان می‌رفت، اینك به عنوان یك تیم قهرمان در مسابقه‌ها شركت می‌كند و امیدوار است بار دیگر خاطره تیم پرقدرت و سختكوش سال‌های قبل را زنده كند. حضور عبدالله ویسی در راس كادر فنی این تیم، به نوعی این نوید را می‌دهد كه پدیده‌ای جدید در فوتبال ایران در حال ظهور است.

صبا فصل قبل چهارم شد و پیكان با كسب رتبه نخست گروهش در لیگ آزادگان به لیگ برتر راه یافت.

* فجر ـ ذوب آهن؛ جدال بی‌پول‌ها

فجر سپاسی یكی از تیم‌هایی است كه همیشه بازیكنان زیادی را به فوتبال ایران معرفی كرده ولی خود همیشه در میانه‌های جدول باقی مانده است. این تیم اما چند سالی است كه هیچ پدیده‌ای را به وفتبال ایران معرفی نكرده و حتی جایگاهش هم روز به روز در جدول لیگ بدتر شده است. شیرازی‌های لیگ برتر فصل قبل تا آستانه سقوط هم پیش رفتند ولی شوك ناشی از حضور یاوری در كادر فنی این تیم، راه سقوط را بر آن بست و باعث شد نام فجر سپاسی، امسال هم در جمع 18 تیم حاضر در لیگ برتر وجود داشته باشد. یاوری هدایت تیمی را بر عهده دارد كه همیشه جمله معروف غلامحسین پیروانی ـ سرمربی فجر سپاسی در چندین سال پیاپی ـ مبنی بر این كه تیمش مانند "سربازی است كه با اسلحه ژ ـ 3 به مصاف تانك می‌رود"، در ذهن تداعی می‌شود.

زردپوشان اصفهانی كه دو سال پیاپی صاحب بهترین عنوان لیگ برتر شده‌اند، امسال هم به دنبال كامل كردن هت تریك قهرمانی خود هستند. زلاتكو كرانچار پس از قهبرمانی با سپاهان در فصل یازدهم و صعود به همراه این تیم به مرحله یك چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، امسال بسیار امیدوار است با كسب هر دو جام قهرمانی لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا،‌ افتخاری دیگر برای خود ثبت كند

ذوب آهن هم كه سال‌های قبل از نظر منابع مالی و ساختار باشگاهی بی‌شباهت به "تانك" توصیفی پیروانی نبود، امسال چیزی در حد همان "اسلحه ژ ـ 3" است. مشكلات مالی ذوب آهن و پرونده‌های قضایی كه باعث شد این تیم در میانه‌های فصل قبل با بحران روبه‌روش شود، كاری كه سبزپوشان اصفهانی نتوانند جزو مدعیان قهرمانی قرار بگیرند و به حضور در رده ششم قناعت كنند. امسال، ذوب آهن با جذب بازیكنان جوان قصد دارد بازی‌های پرطراوتی را از خود ارائه دهد.

فجر سپاسی سال قبل در رده سیزدهم قرار گرفت و ذوب آهن ششم شد.

* گهر ـ ملوان؛ سلام لیگ به تازه‌واردها

تیم فوتبال گهر درود با صعودش به لیگ برتر شگفتی‌ بزرگی را خلق كرد. این شگفتی نه فقط به لحاظ گمنامی این تیم كه به دلیل شرایط و امكانات این باشگاه بود. گهر درود، در ورزشگاهی بازی می‌كرد كه از كمترین امكانات استاندارد هم بی‌بهره بود و حالا كه این تیم به لیگ برتر راه یافته، مسئله میزبانی این تیم در درود به معضلی بزرگ تبدیل شده است. روزگاری در ایران بودند كه تیم‌هایی مانند صبا در تهران تمرین و در قم بازی می‌كرد و تیمی مثل پیكان كه در تهران تمرین و در قزوین بازی می‌كرد اما حالا گهر مجبور است در خانه تمرین و در كرج از حریفان پذیرایی كند!

ملوان هم فصل قبل با مشكلات زیادی از جمله مشكل مالی دست و پنجه نرم می‌كرد اما امسال با حضور هدایتی كه به "عابربانك" معروف است، مشكلات مالی از این تیم رخت بربسته است. ملوان امسال با بازگرداندن پژمان نوری و مازیار زارع امید زیادی دارد كه بتواند روزهای درخشان خود در سال‌های دور را تكرار كند.

گهر در فصل گذشته با پیروزی برابر ایران جوان بوشهر در دیدار پلی‌آف به لیگ برتر صعود كرد و ملوان در جایگاه پانزدهم قرار گرفت.

سپاهان - مس

جمعه 30 تیرماه

* سپاهان ـ مس؛ قهرمان وارد می‌شود

زردپوشان اصفهانی كه دو سال پیاپی صاحب بهترین عنوان لیگ برتر شده‌اند، امسال هم به دنبال كامل كردن هت تریك قهرمانی خود هستند. زلاتكو كرانچار پس از قهبرمانی با سپاهان در فصل یازدهم و صعود به همراه این تیم به مرحله یك چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، امسال بسیار امیدوار است با كسب هر دو جام قهرمانی لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا،‌ افتخاری دیگر برای خود ثبت كند. قهرمان دو دوره گذشته لیگ برتر، در اولین گام باید به مصاف مس كرمان برود كه در فصل نقل و انتقالات پول زیادی خرج كرده است.

مس كرمان امسال با پیشنهادهای وسوسه‌كننده‌اش به ستارگان آبی‌پوش در فصل نقل و انتقالات خبرساز شد. فرهاد مجیدی، مجتبی جباری و مهدی رحمتی بازیكنانی بودند كه مس به شدت در پی به خدمت گرفتن آن‌ها بود تا با حضور آن‌ها در كنار رضا عنایتی و حسین كاظمی به نوعی شعبه دوم استقلال را تشكیل دهد. مس امسال می‌خواهد خود را در قامت یك مدعی نشان دهد و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را كسب كند.

سپاهان مدافع عنوان قهرمانی است و مس فصل گذشته نهم شد.

استقلال

* استقلال ـ آلومینیوم هرمزگان؛ كهكشانی‌ها، قسمت دوم

آبی‌پوشان تهرانی كه در فصل گذشته تا پای قهرمانی در لیگ رفتند ولی در نهایت به كسب جایگاه سوم رضایت دادند، فصل نقل و انتقالات را خوب شروع نكردند. در حالی در روزهای ابتدایی فصل نقل و انتقالات از احتمال كوچ ستاره‌های آبی به تیم‌های دیگر خبر داده می‌شد كه رقیب سنتی آن‌ها یعنی پرسپولیس، ستارگان لیگ را یك به یك به خدمت می‌گرفت.

استقلال اما در روزهای پایانی مهلت قانونی جذب بازیكنان عقب ماندگی خود را جبران كرد و اینك قصد دارد با بازگرداندن فرهاد مجیدی و جذب جواد نكونام، بار دیگر لقب "كهكشانی" را از آن خود كند.

حضور بازیكنان تراز اول و ملی‌پوشان در این تیم در كنار سرمربی‌گری امیر قلعه‌نویی كه از سال 87 تا 90 سه فصل پیاپی توانست قهرمانی لیگ را كسب كند، به هواداران استقلال این نوید را می‌دهد كه می‌توانند امسال به قهرمانی تیم‌شان امیدوار باشد.

در سوی دیگر تیمی قرار گرفته است كه اكبر میثاقیان را روی نیمكت مربی‌گری خود دارد. تیم‌های میثاقیان همیشه برابر استقلال و پرسپولیس خوب نتیجه گرفته‌اند. آن‌ها امسال هم امیدوارند اولین حضورشان را در لیگ برتر با نتیجه‌ای خوب و رویایی آغاز كنند. هرچند بازی در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و مطمئنا خیل تماشاگران آبی‌ در ورزشگاه غوغایی به پا خواهند كرد، بازیكنان آلومینیوم تازه صعود كرده به لیگ برتر در اندیشه خلق نخستین شگفتی لیگ در نخستین هفته فصل جدید هستند.

استقلال فصل قبل به مقام سومی رسید و آلومینیوم با كسب رتبه اول گروه خود توانست به لیگ برتر صعود كند.

* تراكتورسازی ـ سایپا؛ ادامه راه قهرمانی

تراكتورسازی تبریز از چند سال پیش كه به لیگ برتر صعود كرد، همواره رسیدن به قهرمانی لیگ برتر را به عنوان یك هدف متعالی دنبال كرده است. این تیم فصل قبل تا یك قدمی رسیدن به رویای خود رفتند ولی در گام آخر نتوانستند به جام برسند تا همچنان رویای قهرمانی‌شان به صورت رویا باقی بماند. آن‌ها اما امسال به دنبال تحقق رویای خود هستند و برای این كار دست به دامان یك مربی پرتغالی شده‌اند! تبریزی‌های لیگ برتر امسال در لیگ قهرمانان آسیا هم حضور دارند و از اكنون می‌توان ركوردشكنی تماشاگران این تیم را در بازی‌های آسیایی پیش‌بینی كرد.

در سوی دیگر میدان، سایپا قرار دارد كه به همراه مجتبی تقوی به دنبال رسیدن به روزهای خوش گذشته را دارد. سایپا سابقه یك قهرمانی را در لیگ برتر دارد ولی با وضعیت فعلی به نظر می‌رسد قهرمانی این تیم بیشتر به یك رویا شبیه باشد.

تراكتورسازی مدافع عنوان نایب قهرمانی است و سایپا فصل گذشته را با جای گرفتن در مكان هشتم به پایان رسید.

*داماش ـ فولاد؛ تهی‌دست اما سربلند

داماش گیلان، در فصل یازدهم با بحران‌های شدیدی دست به گریبان بود و كمتر كسی تصور می‌كرد كه این تیم با وجود مشكلات عدیده كه كوچك‌ترینش بی‌پولی بودب در لیگ برتر حفظ شود. كار بزرگی كه مهدی تارتار و شاگردانش انجام دادند این بود كه نه تنها داماش را در لیگ برتر نگاه داشتند بلكه آن را به مقام هفتم رساندند در حالی كه با آخرین تیم كسب كننده سهمیه آسیا تنها شش امتیاز فاصله داشت. داماش در این فصل اما شرایطی به مراتب اسف‌بارتر دارد و به گفته امیر عابدینی، مدیرعامل این باشگاه، هیچ پولی برای خرج كردن ندارد.

آبی‌پوشان تهرانی كه در فصل گذشته تا پای قهرمانی در لیگ رفتند ولی در نهایت به كسب جایگاه سوم رضایت دادند، فصل نقل و انتقالات را خوب شروع نكردند. در حالی در روزهای ابتدایی فصل نقل و انتقالات از احتمال كوچ ستاره‌های آبی به تیم‌های دیگر خبر داده می‌شد كه رقیب سنتی آن‌ها یعنی پرسپولیس، ستارگان لیگ را یك به یك به خدمت می‌گرفت

در طرف دیگر فولاد كه پیش از این یك بار توانسته قهرمان لیگ برتر شود قرار است با حسین فركی پا به فصل دوازدهم بگذارد. فركی سال قبل با رساندن نفت تهران به مقام پنجم كار بزرگی انجام داد و امسال می‌خواهد با فولاد چند پله بالاتر از جایگاه فصل قبل نفت را تصاحب كند. كسی چه می‌داند؟ شاید هدف آقای مربی شگفتی‌ساز، كسب جام قهرمانی دوازدهمین فصل لیگ برتر باشد.

داماش سال قبل هفتم شد و فولاد جایگاهی بهتر از چهاردهمی كسب نكرد.

برنامه كامل بازی‌های هفته نخست لیگ برتر به این شرح است:

پنجشنبه 29 تیر

* فجر سپاسی ـ ذوب آهن، ورزشگاه حافظیه شیراز، ساعت 20:30

* صبا ـ پیكان، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم، ساعت 20:45

* گهر ـ ملوان؛ ورزشگاه انقلاب كرج، ساعت 20:45

* نفت تهران ـ راه آهن؛ ورزشگاه دستگردی تهران، ساعت 20:45

* نفت آبادان ـ پرسپولیس؛ ورزشگاه تختی آبادان، ساعت 20:45

جمعه 30 تیرماه

* تراكتورسازی ـ سایپا؛ ورزشگاه یادگار امام (ره)‌تبریز،‌ساعت 20:15

* سپاهان ـ مس؛ ورزشگاه فولاد شهر اصفهان، ساعت 20:45

* استقلال ـ آلومینیوم هرمزگان؛ ورزشگاه آزادی تهران، ساعت 22

* داماش ـ فولاد؛ ورزشگاه سردار جنگل رشت، ساعت 20:15

بخش ورزشی تبیان

منبع: ایسنا