تبیان، دستیار زندگی
شهر «صیدا» در لبنان، وارد مرحله جدیدی شده است. نفس‌ها حبس و رگ‌های سیاسی بسته‌تر شده و نگرانی شدیدی از وضعیت امنیتی در این شهر وجود دارد، به ویژه پس از افزایش تبادل اتهامات و تهدیدات از سوی شیخ «احمد الأسیر»، امام جماعت مسجد «بلال بن رباح» به گسترش دامنه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیخ سلفی روبروی حسن نصرالله


شهر «صیدا» در لبنان، وارد مرحله جدیدی شده است. نفس‌ها حبس و رگ‌های سیاسی بسته‌تر شده و نگرانی شدیدی از وضعیت امنیتی در این شهر وجود دارد، به ویژه پس از افزایش تبادل اتهامات و تهدیدات از سوی شیخ «احمد الأسیر»، امام جماعت مسجد «بلال بن رباح» به گسترش دامنه اعتراضات.

پس از انتشار مطالبی در هفته‌های گذشته، مبنی بر اقدامات تفرقه‌افکنانه شیخ «احمد الاسیر»، شیخ سلفی لبنانی و تلاش وی برای انجام اقداماتی علیه دولت لبنان، جدیدترین اخبار حاکی از وارد شدن اقدامات وی به فازی جدید و آشکار است.

شیخ سلفی-احمد الاسیر

به گزارش صفحه عربی «تابناک»، «محمد دهشه» در مقاله‌ای که در برخی سایت‌های لبنانی منتشر شده، نوشته است: شهر «صیدا» وارد مرحله جدیدی شده است. نفس‌ها حبس و رگ‌های سیاسی بسته‌تر شده و نگرانی شدیدی از وضعیت امنیتی در این شهر وجود دارد؛ به ویژه پس از افزایش تبادل اتهامات و تهدیدات از سوی شیخ «احمد الأسیر»، امام جماعت مسجد «بلال بن رباح» به گسترش دامنه اعتراضات.

بنا بر این گزارش، همچنین به رهبری وی، تظاهرات و اعتراضاتی نیز برگزار شده که طی آن، تظاهرکنندگان به سمت ساحل اقتصادی و بازرگانی شهر صیدا حرکت کرده‌اند. این تظاهرات از سوی نیرو‌ها و احزاب سیاسی صیدا نیز مورد حمایت قرار گرفت و خواستار اعتصاب عمومی شدند.

در همین راستا، شیخ الأسیر در اظهاراتی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله و نیز «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان را به شدت مورد حمله قرار داد و بری را به استعفا از سمتش دعوت کرد و گفت: «این چه دمکراسی است که چندین دوره افراد و ریاست آن تکرار می‌شوند؟!»

الأسیر در اظهارات خود همچنین اعلام کرد تا دستیابی به اهداف مدنظرش که خلع سلاح شدن گروه‌های غیر دولتی است، محله «مسکر العبد» را که نزدیکی ورودی منطقه شمالی شهر صیدا قرار دارد، خواهد بست.

وی در تظاهرات خود که با پای پیاده پس از نماز جمعه برگزار شد، شعار «کرامت ما با ارزش‌تر از اقتصادمان است» را مطرح کرد.

شیخ الأسیر در خطبه نماز جمعه خود در جمع هوادارانش گفت: «قواعد بازی تغییر کرده و ‌ای نبیه بری، ما برای تو تعیین می‌کنیم که چه راهی را برگزینی و ‌ای حسن نصرالله، به تو نیز می‌گوییم که چه راهی را بروی تا به جنوب برسی. ما به اراده خودمان راه را باز خواهیم کرد

در واکنش به این کار وی، ارتش لبنان و نیروهای ضد شورش و همچنین نیروهای سازمان امنیت داخلی لبنان، تدابیر لازم برای جلوگیری از بسته شدن این مسیر اقتصادی را اندیشیده‌اند.

شیخ الأسیر در خطبه نماز جمعه خود در جمع هوادارانش گفت: «قواعد بازی تغییر کرده و ‌ای نبیه بری، ما برای تو تعیین می‌کنیم که چه راهی را برگزینی و ‌ای حسن نصرالله، به تو نیز می‌گوییم که چه راهی را بروی تا به جنوب برسی. ما به اراده خودمان راه را باز خواهیم کرد.

لبنان و حزب الله

ما حرف جدی با رئیس جمهور داریم. شما باید مسأله سلاح را بررسی کنید. می‌خواهیم تلاش جدی شما را لمس و احساس کنیم. این مسأله‌ای ناشدنی نیست، بلکه دست یافتنی است. ما خودمان می‌دانیم چه زمانی مناسب است که چه کاری را انجام دهیم.

وی در ادامه اعلام کرد که شعار اعتراضات صیدا اقتصادی است، ولی هدفش سیاسی است. آنها راه را بسته‌اند و در روزهای آینده، قصد مذاکره با حزب «الناصری»، «المستقبل» و نمایندگانشان و نیز برخی اسلامگرایان را دارند.

گفتنی است، احزاب و تشکل‌های سیاسی پس از اظهارات شیخ الأسیر، اعلام خطر کردند. در همین راستا «عبدالرحمن البزری» از فعالان سیاسی در این باره گفت: «بستن راه منتهی به دریا، حتی برای مدت زمان کوتاهی، دولت و دستگاه‌های گوناگون را در برابر یک امتحان واقعی قرار داد و این کار، نشان دهنده احتمال بالا گرفتن و افزایش درگیری‌ها در این منطقه است».

از سوی دیگر، «أسامه سعد»، دبیرکل حزب «الناصری» ـ که از احزاب نزدیک به مقاومت اسلامی است ـ از تظاهرات و تحرکاتی که علیه شیخ الأسیر در چند روز گذشته برگزار شده استقبال و آنها را تأیید کرد.

وی در این باره گفت: «هدف کنونی و اولیه باید از بین بردن خطر در شهر صیدا باشد، زیرا این خطر به امنیت، ثبات، اقتصاد، فرهنگ و دیگر بخش‌های این شهر ضربه خواهد زد».

بخش سیاست تبیان

منبع: تابناک