تبیان، دستیار زندگی
وزارت بهداشت از مدتی پیش پوشش بیمه‌ای سه داروی جدید و گرانقیمت بیماران ام‌اس را از بیمه‌ها خواسته است، اما سازمان‌های بیمه‌گر هنوز این داروها را زیر پوشش نبرده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیمه بیماران خاص چه می‌شود؟!!


وزارت بهداشت از مدتی پیش پوشش بیمه‌ای سه داروی جدید و گرانقیمت بیماران ام‌اس را از بیمه‌ها خواسته است، اما سازمان‌های بیمه‌گر هنوز این داروها را زیر پوشش نبرده‌اند.

بیمه

وزارت بهداشت از مدتی پیش پوشش بیمه‌ای سه داروی جدید و گرانقیمت بیماران ام‌اس (كه ناتالمی زوماب (با قیمت حدود 3000 دلار)، فینگولیمود (اولین داروی خوراكی مورد استفاده در ام‌اس) و گیلاتری‌مد استات)را از بیمه‌ها خواسته است، اما سازمان‌های بیمه‌گر هنوز این داروها را زیر پوشش نبرده‌اند و این مساله فشار زیادی را به بیماران نیازمند به این داروها وارد می‌كند.

تاكنون بارها از كمبودها و مشكلات درمانی بیماران خاص در شهرهای مختلف گزارش‌هایی رسیده است. بارها شنیده‌ایم كه این بیماران علاوه بر محنت بیماری، رنج سفر را برای تهیه برخی داروهای مورد نیاز به جان خریده‌اند و گاه نیز سر از بازار ناصر خسرو و مكان‌های پنهانی خرید دارو، درآورده‌اند.

شاید دیگر از شنیدن اینكه بیماران پس از چندین بار مراجعه به داروخانه‌های معتبر، تنها موفق به تهیه نیمی از داروهای تجویزی شوند، تعجب نكنیم. تعجب نكنیم از مشكلات عرصه درمان كه علیرغم برنامه‌ها و وعده‌ها، هنوز هم بخشی از آنها به قوت خود باقی است و در این میان مصائب بیماران دیر درمان خود حكایتی دارد.

با وجود آنكه خود مسوولان بارها به این موضوع كه بیماران دیردرمان به دلیل درمان مستمر از مشكلات اقتصادی و رفاهی در رنجند، اذعان داشته‌اند، باز هم برخی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها بر بار مشكلات این دسته از بیماران تاثیر می‌گذارد، به عنوان مثال چندی پیش اجرای دستورالعمل بیمه ایرانیان و عدم پیش‌بینی بیمه رایگان بیماران خاص، داد از نهاد بیماران دیردرمان درآورد. با وجود آنكه بیمه پایه ایرانیان با هدف حل بسیاری از مشكلات درمانی افراد كم درآمد اجرایی شد، ولی باز هم شاهد بروز مشكلاتی جدید به ویژه برای بیماران خاص هستیم.

خواستاریم كه سازمان بیمه خدمات درمانی و وزیر رفاه همان نگاه قبلی به بیماران خاص را لحاظ كرده و با معرفی نامه موسسات خیریه، دفترچه بیماران را صادر كنند تا بیماران خاص از مزایای گذشته برخوردار شوند

بر اساس طرح بیمه ایرانیان، افراد فاقد هر نوع بیمه می‌توانند با پرداخت 50 درصد حق بیمه، خود و اعضای خانواده خود را بیمه كرده و در صورت بیماری از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند. بر اساس دستور‌العمل وزارت رفاه این بیمه به صورت جمعی و خانوادگی اجرا می‌شود. همچنین افرادی كه توانایی پرداخت 50 درصد حق بیمه خود را ندارند، با پر كردن فرم خوداظهاری، می‌توانند فقدان توانایی مالی خود را اعلام كرده و با تایید كمیته امداد از تخفیف دولت برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن، برخوردار شوند.

این طرح در شرایطی در حال اجرا شدن است كه به گفته مسوولان حدود 6 تا 7 میلیون نفر از جمعیت كشور فاقد هر نوع پوشش بیمه‌ای بوده و اغلب از محرومان جامعه و دارای خانواده‌های پرجمعیت هستند.

در این میان اختلاف نظرهای برخی مسوولان حوزه سلامت در مورد كارایی یا عدم كارآمد بودن بیمه ایرانیان جای تامل دارد.

شواهد نشان می‌دهد كه بیمه‌های بستری در حال خارج شدن از سیستم دولتی بوده و در این شرایط همه چشم‌ها به سمت بیمه ایرانیان است. برخی صاحبنظران معتقدند لغو بیمه بستری شهری و اختصاص اعتبار آن به طرح بیمه ایرانیان گره‌ای از مشكلات نمی‌گشاید.

در اینجا این سوال نیز مطرح است؛ افرادی كه توان پرداخت حق بیمه را نداشته و فاقد دفترچه هستند، چگونه هنگام بروز ناگهانی بیماری به كمیته امداد مراجعه كرده و سیر اداری را طی كنند تا بتوانند دفترچه بیمه دریافت كنند؟

دارو

اظهارات برخی از نمایندگان بیماران دیر درمان نیز شنیدنی است

احمد قویدل، مدیرعامل كانون هموفیلی ایران، در این باره می‌گوید: «دولت كه تاكنون میلیونها دلار هزینه درمان بیماران خاص را تقبل كرده، بر چه مبنای كارشناسی دفترچه‌های این بیماران را مشمول پرداخت هزینه كرده است. این چنین اقدامات وزارت رفاه فارغ از كارشناسی‌های وزارت بهداشت و عدم هماهنگی این دو وزارتخانه، مشكلاتی را برای بیماران خاص از جمله بیماران هموفیلی ایجاد كرده و بیماران از این بابت در رنجند. غیرمنطقی است كه پس از 30 سال حمایت از بیماران خاص، اكنون این حمایت از آنها دریغ شود. این محرومیت از حمایت قابل هضم نیست و معتقدیم طرح بیمه ایرانیان مسیر كارشناسی خود را طی نكرده است.»محمد خسرویار، مدیر انجمن ام اس نیز با اشاره به تسهیلات خدمات درمانی برای این بیماران در سنوات گذشته می‌گوید: «بیماری ام.اس درمان قطعی نداشته و تنها می‌توان آن را كنترل كرد. بیماران ام.اس به واسطه بیماری مزمن خود متحمل هزینه‌های زیادی می‌شوند و خانواده‌های آنان به دلیل هزینه‌های مستمر درمان با مشكلات اقتصادی مواجه هستند. در گذشته با صدور یك معرفی نامه از سوی انجمن برای سازمان خدمات درمانی، برای بیمار و به نام خود وی دفترچه صادر می‌شد؛ این در حالی است كه بر اساس دستورالعمل جدید بیمه ایرانیان، بیمار برای بیمه كردن خود و اعضای خانواده خود باید نفری 33 هزار تومان هزینه بپردازد. بیماری كه خود از حمایت‌ها و امداد دارویی انجمن برخوردار است، چگونه می‌تواند هزینه صدور دفترچه را بپردازد؟

بر اساس دستورالعمل جدید بیمه ایرانیان، بیمار برای بیمه كردن خود و اعضای خانواده خود باید نفری 33 هزار تومان هزینه بپردازد. بیماری كه خود از حمایت‌ها و امداد دارویی انجمن برخوردار است، چگونه می‌تواند هزینه صدور دفترچه را بپردازد؟

این امر مشكل جدیدی برای بیماران ام.اس ایجاد كرده، انجمن هم قادر به پرداخت این هزینه‌ها نیست. بر این اساس خواستاریم كه سازمان بیمه خدمات درمانی و وزیر رفاه همان نگاه قبلی به بیماران خاص را لحاظ كرده و با معرفی نامه موسسات خیریه، دفترچه بیماران را صادر كنند تا بیماران خاص از مزایای گذشته برخوردار شوند.»مشهدی، مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی هم با انتقاد از عدم پیش‌بینی بیمه رایگان و انفرادی بیماران خاص در بیمه ایرانیان، به ایسنا می‌گوید: « در سال‌های گذشته اغلب بیماران تالاسمی از بیمه خدمات درمانی برخوردار بوده و بیماران به صورت رایگان و معاف از پرداخت هر گونه وجهی تحت پوشش بیمه قرار می‌گرفتند. اخیرا سازمان بیمه خدمات درمانی از بیماران به منظور تمدید دفترچه بیمه آنها پول مطالبه می‌كند. تحمیل هزینه بیمه سالانه به هر بیمار سبب می‌شود كه بیماران زیادی از ادامه درمان خود منصرف شده و یا با مشكلات مالی جدید مواجه شوند. از طرف دیگر بر اساس دستورالعمل بیمه همگانی، بیماران خاص نمی‌توانند به صورت انفرادی بیمه شوند.»

پاسخ بهارستانی ها به مشکلات بیمه ای بیماران خاص

محمدجواد نظری‌مهر ظ¬ عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلسظ¬ با انتقاد از اجرایی نکردن پوشش بیمه‌ای بیماران خاص در کشورظ¬ گفت: سازمان‌های بیمه‌گر باید برای افزایش حمایت‌ها از این قشر تلاش کنند.

از آنجایی که در چند سال اخیر آمار بیماران سرطانی و خاص در کشور رشد زیادی داشته استظ¬ ولی متأسفانه به‌علت نبود حمایت از سوی دستگاه‌های اجرایی و حمایتیظ¬ این قشر از جامعه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.

بیماران خاص

نماینده مردم بندر ترکمن در مجلس شورای اسلامیظ¬ با انتقاد از اجرایی نکردن پوشش بیمه‌ای بیماران خاص در کشورظ¬ گفت: پوشش بیمه‌ای این بیماری‌ها هم مانند همه بخش‌های دیگر با مشکلات زیادی روبه رو است؛ از این‌رو سازمان‌های بیمه‌گر باید برای افزایش حمایت‌ها از این قشر تلاش کنند. وی با مد نظر قرار دادن افزایش اعتبارات بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در بودجه سال 91 ظ¬ یاد‌آور شد: در بودجه 90 اعتبار اختصاص یافته به این بخش حدود 110 میلیارد تومان بوده که خوشبختانه این اعتبارات در بودجه 91 به حدود 220 میلیارد تومان ارتقاء یافت.

این نماینده مجلس نهمظ¬ با اشاره به مشکلات بیماران خاص و صعب‌العلاج در رابطه با تأمین دارو و تجهیزات پزشکیظ¬ افزود: با توجه به اینکه تعداد بیماران صعب‌العلاج رو به افزایش است؛ دولت باید اقدامات و برنامه‌ریزی خود را دوچندان کند تا بتواند تنها گوشه‌ای از مشکلات این بیماران را کاهش دهد.

دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلسظ¬ با تأکید بر اینکه سهم بیمه‌ از هزینه بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج باید افزایش پیدا کند؛ اعلام کرد: مسئولان به‌ویژه سازمان‌های بیمه‌گرباید با برنامه‌ریزیظ¬ طرح‌های حمایتی از این‌گونه بیماران را گسترش دهند.

و كلام آخر این که ، مسئولین محترم

برنامه‌ریزیظ¬ طرح‌های حمایتی، اعتبارات بودجه، افزایش اعتبارات و... تا به کی؟

تا دیر نشده برای این بیماران خاص کاری کنید؟!!

مشكلات بیماران خاص داستان امروز و دیروز نیست؛ گشایش گره كور این مشكلات به ویژه بیماران دیردرمان، تنها منوط به تامین بودجه و اعتبار نیست، بلكه نیازمند همكاری و همراهی كلیه سازمان‌ها و نهادهای ذیربط است.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: سلامت نیوز/سایت بانک و بیمه/تابناک