سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
در موقع به پا شدن و زلزله قیامت، مردم را مست می بینی ولی در واقع آنها مست نیستند، لکن عذاب خدا شدید است و هوش از سر آن ها برده
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه موسوی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیمای مجرمان و کفار در قیامت(1)

قیامت


مجرمان و کفار در روز قیامت حالات مختلف و گوناگونی دارند که این حالات در اعضای مختلفی از بدن آن ها هویداست و در آیات مختلفی از قرآن کریم به این مواضع اشاره شده است.


 

وضع عقل

قرآن  می فرماید: «یوم ترونها تذهل کلّ مرضعة ... و تری الناس سکاری و ما هم بسکاری و لکنّ عذاب الله شدید»[1] «در موقع به پا شدن و زلزله قیامت، مردم را مست می بینی ولی در واقع آنها مست نیستند، لکن عذاب خدا شدید است و هوش از سر آن ها برده» البته مومنان آرامش و امنیت و نشاط خاصی دارند.

 

وضع پیشانی و چشم ها و پهلو و کمر

قرآن می فرماید: «یوم یحمی علیها فی نار جهنّم فتکوی بها جباههم و جنوبهم و ظهورهم هذا ما کنزتم لا نفسکم

فذوقوا ما کنتم تکنزون»[2]

زراندوزانی که از مال و ثروت خود در راه خدا انفاق نمی کردند، در آن روز همان پول ها و سکه ها را داغ کرده و بر پیشانی و پهلو و پشت آن ها می گذارند و به آن ها گفته می شود. این همان چیزی است که در دنیا به عنوان ثروت برای خود ذخیره کرده اید. و در جای دیگر می خوانیم که می فرماید: «خاشعة ابصارهم ترهقهم ذلة و...» [3]

در قیامت آنان چشمان اشک آلود و خاشعی دارند.

و در آیاتی می خوانیم که گناه کارانی در آن روز کورند و هنگامی که می پرسند ما در دنیا چشم داشتیم چرا در اینجا نابینا هستیم به آنان جواب داده می شود که همان گونه که تو نسبت به آیات ما در دنیا فراموشکار بودی و چشم از آن فرو بستی در اینجا هم چشم بسته و فراموش شده هستی.[4]

تمام چشم ها در قیامت گریان است مگر چشمانی که هنگام دیدن حرام بسته شود و در راه رضای خدا بیداری کشد و یا در دل شب از خوف خدا اشکی بریزد . این چشمان دیگر تلخی گریه قیامت را به خود نخواهد دید

امام باقر (علیه السلام) در تفسیر آیه 72 سوره اسراء که می فرماید: «و من کان فی هذه اعمی فهو فی الاخرة اعمی و اضلّ سبیلاً» بیان جالبی دارد و آن اینکه کسانی که آفرینش آسمان ها و زمین و گردش شب و روز و خورشید و ماه و آن همه نشانه های عجیب را دیده ولی خدا را نشناخته اند و در عمل مانند کسانی هستند که گویا هیچ اثری از خدا ندیده و کوردلانی سنگدل هم چنان به زندگی حیوانی خود غافلانه ادامه می دهند و در قیامت هم نابینا محشور می شوند. آری کوری آن روز عکس العمل کوردلی امروز آن هاست. [5] در روایات می خوانیم کسانی که باید حج بروند ولی امروز و فردا کرده و آن عمل مهم را به تأخیر می اندازند ، در قیامت کور خواهند بود.

اما در کنار این آیات باید این حدیث را هم بیاوریم که امام صادق(علیه السلام) فرموده "کل عین باکیة یوم القیامة الا ثلاثه، عین غضت عن محارم الله و عین سهرت فی طاعة الله و عین بکت فی جوف اللیل من خشیة الله» [6] تمام چشم ها در قیامت گریان است مگر چشمانی که هنگام دیدن حرام بسته شود و در راه رضای خدا بیداری کشد و یا در دل شب از خوف خدا اشکی بریزد. این چشمان دیگر تلخی گریه قیامت را به خود نخواهد دید و برعکس در حدیث آمده کسانی که در لهو و لعب زیاد می خندند در قیامت گریه های زیادی خواهند داشت.

در موقع به پا شدن و زلزله قیامت، مردم را مست می بینی ولی در واقع آنها مست نیستند، لکن عذاب خدا شدید است و هوش از سر آن ها برده

صورت مجرمان در قیامت:

قرآن می فرماید: «یوم تبیّض وجوه و تسودّ وجوه»[7] روزی که صورت نیکو کاران سفید ولی صورت گناهکاران سیاه می شود. و در دعای وضو به ما سفارش شده هنگامی که مشغول شستن صورت هستیم یادی از صورت های قیامت کنیم و لذا می گوییم خدایا صورتم را سفید گردان در روزی که صورت گناهکاران سیاه می شود.

وضع بینی مجرمان: در ضرب المثل های عربی و فارسی بینی و دماغ برای عزت و ذلّت زیاد به کار می رود مثلاً (دماغش را به خاک کشیدیم) (فلانی بادی به دماغش کرد) مشابه این تعبیرات در عربی هم هست . در قرآن درباره کسانی که در برابر انبیای بزرگوار دهن کجی و آیات وحی را داستان های بیهوده می انگارند می فرماید: «سنسمه علی الخرطوم»[8] ما بر بینی آن ها داغ می گذاریم و داغ گذاردن بر بینی، نشانه بزرگترین ذلت و ضعف و بدبختی آن هاست.[9] و [10]

 

چکیده:

در روز رستاخیز حالات مختلفی برای انسان متصّور است که از جمله آن ها، حالات مجرمینی است که در عقل و پیشانی و چشم ها و صورت و بینی آن ها ظاهر می شود.گویی که آن ها مست اند و چشمان شان سر به زیر و نابینا و سیاه چهره و دچار خواری و ذلت هستند گویی که بینی آن ها به خاک مالیده شده است.

 

پی نوشت ها :

1- حج / 2

2 - توبه /35

3 - قلم /43

4- طه / 125

5- نور الثقلین ج3، ص 196

6 - وسائل الشیعه، ج11، ص 179

7- آل عمران/102

8 - قلم /16

 9- کتاب معاد/ محسن قرأئتی/ صفحه 361- 356

10- کتاب معاد / حیدری نراقی/ صفحه 375- 374

                                                                                                                                            فرآوری: فاطمه موسوی  

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منابع:

1- معاد/ محسن قرائتی

2- معاد/ علی محمد حیدری نراقی

مشاوره
مشاوره
اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین