تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از خانوارها از داشتن وسیله نقلیه شخصی محروم‌اند و در عین حال برخی خانوارها که از شرایط مالی مناسبی نیز برخوردار هستند، بیش از یک وسیله نقلیه شخصی دارند..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روشی عادلانه برای سهمیه بندی بنزین


بسیاری از خانوارها از داشتن وسیله نقلیه شخصی محروم‌اند و در عین حال برخی خانوارها که از شرایط مالی مناسبی نیز برخوردار هستند، بیش از یک وسیله نقلیه شخصی دارند..

با اجرای گام اول قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در نهایت 60 لیتر بنزین به عنوان سهمیه ماهانه به هر وسیله نقلیه شخصی اختصاص یافت.

بنزین

این در حالی است که بسیاری از خانوارها از داشتن وسیله نقلیه شخصی محروم‌اند و در عین حال برخی خانوارها که از شرایط مالی مناسبی نیز برخوردار هستند، بیش از یک وسیله نقلیه شخصی دارند و برخی دیگر صرفا یک دستگاه موتور سیکلت دارند که سهمیه ماهانه آن در حال حاضر 25 لیتر است.

اختصاص سهمیه بنزین بر اساس وسیله نقلیه باعث می‌شود هر خانوار که وسیله نقلیه بیشتری دارد از سهمیه بیشتری بهره‌مند شود و در مقابل هر خانواری که وسیله نقلیه شخصی ندارد یا صرفا یک دستگاه موتور سیکلت دارد از دریافت این سهمیه بی‌بهره مانده و یا از سهمیه کمتری استفاده می‌کند.

از آن جا که وسیله نقلیه در خدمت یک خانواده است و مانند میزان مصرف نان وابستگی مستقیم به بعد خانوار ندارد، جهت اجرای عدالت در سهمیه‌بندی بنزین و تکمیل گام نخست هدفمند کردن یارانه‌ها ضروری است اختصاص سهمیه بنزین بر مبنای هر خانوار به جای هر وسیله نقلیه شخصی در دستورکار دولت قرار گیرد.

با اجرای گام اول قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در نهایت 60 لیتر بنزین به عنوان سهمیه ماهانه به هر وسیله نقلیه شخصی اختصاص یافت

اجرای این سیاست بر اساس بانک اطلاعات موجود خانوار در سامانه رفاهی و بانک اطلاعات کارت سوخت امکان‌پذیر است. در این شرایط به هر خانوار اعم از این که دارای یک یا چند وسیله نقلیه یا دارای یک موتورسیکلت باشد ماهانه 60 لیتر بنزین یارانه‌ای تخصیص می‌یابد.

در مقابل، ما‌به‌التفاوت ریالی سهمیه بنزین نیمه‌یارانه‌ای با بنزین آزاد به حساب سرپرستان خانوارهای فاقد هرگونه وسیله نقلیه شخصی به میزان 18 هزار تومان در ماه واریز شود. این مبلغ از مابه‌التفاوت بنزین آزاد و یارانه‌ای در 60 لیتر(60 * 300 تومان) برای هر خانوار محاسبه شده است.

در این شرایط به هر خانوار اعم از این که دارای یک یا چند وسیله نقلیه یا دارای یک موتورسیکلت باشد ماهانه 60 لیتر بنزین یارانه‌ای تخصیص می‌یابد

در پایان قابل ذکر است حذف سهمیه بنزین تمامی خودروها و تک نرخی شدن قیمت بنزین بواسطه تشدید انتظارات تورمی منجر به افزایش تورم عمومی می‌شود. این در حالی است که تخصیص سهمیه بنزین به هر خانوار علاوه بر ساماندهی توزیع بنزین، انتظارات تورمی را افزایش نمی‌دهد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: خبرگزاری مشرق