تبیان، دستیار زندگی
از جمله مضرات روابط ناسالم زن و مرد تهییج و تحریک جنسی است. کسانی که در ارتباطات خود بی بند و بار هستند میل جنسی رو به فزونی می‌رود .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ممنوعیت های رابطه زن و مرد


از جمله مضرات روابط ناسالم زن و مرد تهییج و تحریک جنسی است. کسانی که در ارتباطات خود بی بند و بار هستند میل جنسی در آن ها رو به فزونی می‌رود و از آنجا که میل جنسی یک میل تمام نشدنی است، هر روز سرکش‌تر می‌شود تا جایی که شاید به سختی بتوان آن را کنترل کرد.

دوستی دختر و پسر

آرامش و امنیت از جمله نعمت‌هایی است که خداوند به یک جامعه عطا می‌کند. سلامت روحی، جسمی و روانی افراد در سایه امنیت حفظ خواهد شد و در این محیط است که خلاقیت‌ها و استعدادها ظهور و بروز پیدا خواهد کرد. در محیطی که انسان‌ها بدون هیچ قید و بندی با جنس مخالف خود ارتباط برقرار می‌کنند، به مرور بستر و زمینه بی‌بندوباری و رهایی از قید و بندها را فراهم می‌کند و در دراز مدت موجب بی هویتی و تضاد شخصیتی در زنان و مردان خواهد شد. تاکید اسلام به رعایت حجاب و عفاف تنها متوجه زن‌ها نیست بلکه پوشاندن چشم از نامحرم نیز از جمله توصیه های دین اسلام به مرد است. بنابراین هر قدر سطح اخلاق و ارزش‌های اخلاقی یک جامعه رو به کاهش باشد، بر روابط زن و مرد نیز تأثیرگذار خواهد بود و این روابط شکل زننده و نامناسبی به خود می‌گیرد.

از جمله مضرات روابط ناسالم زن و مرد تهییج و تحریک جنسی است. کسانی که در ارتباطات خود بی بند و بار هستند میل جنسی رو به فزونی می‌رود و از آنجا که میل جنسی یک میل تمام نشدنی است، هر روز سرکش‌تر می‌شود تا جایی که شاید به سختی بتوان آن را کنترل کرد. نمونه بارز این ادعا فرهنگ غربی است که زن و مرد بدون هیچ قید و بندی با هم ارتباط دارند و این ارتباط بدون چارچوب نه تنها میل و ولع جنسی را در افراد کاهش نداده بلکه موجب شده تمنیات جنسی هر روز شکل تازه‌تر و جدیدتری به خود بگیرد.

زنان تمایل به خودنمایی بیشتری دارند و دوست دارند مرکز توجه باشند. بنابراین برای جلب توجه بیشتر سعی در خودآرایی و استفاده از الفاظ و کلمات دلنشین دارند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنند. این عمل تمرکز فکری آنان را به هم می‌زند و گاه موجب ایجاد خلل در انجام کارها و امور سایر افراد نیز می‌شوند

حفظ روابط زن و مرد در حریم خود یک نوع مصونیت برای زن محسوب می‌شود و او را از بسیاری گزندها و آسیب‌های اجتماعی دور می‌کند. علاوه بر آن موجب حفظ بنیان خانواده نیز خواهد شد. زیرا اگر زن و مرد در چارچوب اخلاق و ارزش‌های اخلاقی با یکدیگر ارتباط داشته باشند، بنیان خانواده هر روز مستحکم‌تر شده و سردی میان خانواده‌ها که در اثر روابط افراطی زن و مرد در جامعه ایجاد شده است، از بین خواهد رفت. زمانی که زن و مرد در اجتماع به صورت حداکثری با یکدیگر ارتباط داشته باشند و خلأها و نیازهای عاطفی خود را از این طریق جبران کنند‌، هنگام ورود به منزل دیگر تمایلی به برقراری ارتباط با همسر خود ندارند و به مرور دلسردی‌ها به وجود می‌آید و روابط خانوادگی تیره و تار می‌شود. زمانی که روابط زن و مرد در چارچوب و قیود نباشد و این دو به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از بسیاری مسایل ریز و درشت شخصی یکدیگر باخبر شوند، خواه نا خواه آن‌ها مبادرت به انجام مقایسه‌ می‌کنند و این خود باز از جمله عوامل سست شدن بنیان خانواده‌ها خواهد شد.

دوستی دختر و پسر-طلاق

اگر روابط ناصحیح زن و مرد در اجتماع به خوبی مدیریت نشود، زشتی گناه از بین می‌رود و اینجاست که زمینه برای انجام گناهان بزرگ‌تر فراهم می‌شود و به همین ترتیب بسیاری از فضائل اخلاقی نادیده گرفته می‌شود و در نهایت انسان‌ها به بی مبالاتی و عدم رعایت قیود روی خواهند آورد. در این صورت است که در مدت زمان اندکی شاهد سقوط و افول یک جامعه به سمت رذایل اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی هستیم. روابط زن و مرد در اجتماع و محیط‌های کاری باید کنترل بیشتری شود و آن‌ها مقید به حفظ حریم خود شوند. در این صورت محیط‌هایی که این دو جنس در کنار هم مشغول انجام کار هستند سالم‌تر و شاداب‌تر خواهد بود. روابط ناسالم زن و مرد در اجتماع موجب کاهش کارایی در هر دو جنس خواهد شد زیرا  بخشی از انرژی و توانایی فرد در جهت جذب بیشتر جنس مخالف و خودنمایی بیشتر صرف می‌شود. این مسئله در میان زنان نمود بیشتری دارد. زیرا زنان تمایل به خودنمایی بیشتری دارند و دوست دارند مرکز توجه باشند. بنابراین برای جلب توجه بیشتر سعی در خودآرایی و استفاده از الفاظ و کلمات دلنشین دارند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنند. این عمل تمرکز فکری آنان را به هم می‌زند و گاه موجب ایجاد خلل در انجام کارها و امور سایر افراد نیز می‌شوند.

در ترویج و توسعه فرهنگ حفظ روابط و حریم زن و مرد و اصلاح رفتارهای ناصحیح، رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. اما وای به روزی که این رسانه خود ترویج کننده روابط بی قید و بند زن و مرد در اجتماع باشد.

ازدواج

رفتار نامناسب برخی مجریان تلویزیون با مهمانان، شوخی‌های خارج از چارچوب شرع و عرف و ورود به حریم خصوصی افراد مثال‌هایی از این دست است که اخیراً در برنامه‌های تلویزیونی بارها مشاهده شده است. به نقل از سایت رجانیوز "یکی از مجریان تلویزیون در برنامه ویژه عید مبعث که مهمانان برنامه امیر جعفری و همسرش ریما رامین فر زوج هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون حاضر بودند پرسش‌هایی مطرح کرد که نمونه بارز بی حرمتی به مهمان و مخاطب بود. تا جایی که چندین بار امیر جعفری به این سۆال‌ها واکنش نشان داد و از چرایی این پرسش‌ها پرسید."گرچه یکی از مدیران صدا و سیما اشتباه این مجری برنامه را پذیرفته است اما آیا با پذیرفته شدن اشتباه مشکلاتی از این دست از جامعه رفع خواهد شد؟ تکرار این اشتباهات به مرور زشتی روابط ناسالم زن و مرد را از بین خواهد برد و به تمامی بخش‌های اجتماعی نیز سرایت پیدا خواهد کرد.

اگر روابط ناصحیح زن و مرد در اجتماع به خوبی مدیریت نشود، زشتی گناه از بین می‌رود و اینجاست که زمینه برای انجام گناهان بزرگ‌تر فراهم می‌شود و به همین ترتیب بسیاری از فضائل اخلاقی نادیده گرفته می‌شود و در نهایت انسان‌ها به بی مبالاتی و عدم رعایت قیود روی خواهند آورد

بنا بر آنچه گفته شد باید کوشید تا مصادیق بی‌بندوباری‌های اجتماعی و آسیب‌های ناشی از آن را به مردم تبیین کرد تا از این طریق بتوان جلوی بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی که علت اصلی آن روابط ناسالم زنان و مردان با یکدیگر است را گرفت. در این میان رسانه نقش بسیار مهمی در ارائه الگوها و رفتارهای مناسب و رعایت چارچوب روابط زن و مرد می‌تواند داشته باشد. علاوه بر آن باید آموزش صحیح و تربیت الگوهای مناسب به منظور ارائه به مردم و به خصوص جوانان راه هرگونه سوء استفاده از روابط زن و مرد را در محیط‌های اجتماعی بست. به طور کلی رعایت اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط در روابط اجتماعی می‌تواند اعتدال را بر کل جامعه تسری دهد.

منصوره فراهانی

بخش اجتماعی تبیان