تبیان، دستیار زندگی
دستاوردهای داخلی دفاع مقدس فراوان است، ولی ما در این نوشتار به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم و تفصیل آن را به فرصتی دیگر و كتابی دیگر ـ ان‌شاءالله ـ وا می‌گذاریم. مهم‌ترین دستاوردهای داخلی دفاع مقدس به شرح زیر و در چند قسمت ارائه میگردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامدها و دستاوردهای دفاع مقدس(5)


دستاوردهای داخلی دفاع مقدس فراوان است، ولی ما در این نوشتار به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم و تفصیل آن را به فرصتی دیگر و كتابی دیگر ـ ان‌شاءالله ـ وا می‌گذاریم. مهم‌ترین دستاوردهای داخلی دفاع مقدس به شرح زیر و در چند قسمت ارائه میگردد.


دفاع مقدس

دستاوردهای داخلی دفاع مقدس فراوان است، ولی ما در این نوشتار به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم و تفصیل آن را به فرصتی دیگر و كتابی دیگر ـ ان‌شاءالله ـ وا می‌گذاریم. مهم‌ترین دستاوردهای داخلی دفاع مقدس عبارتند از:

1. اعتماد به نفس و خودباوری

2. شكوفایی استعداد و خلاقیت

3. رشد باورهای دینی

مطالب فوق

.4 تولد تفكر بسیجی

5. رشد فضایل اخلاقی و معنوی

6. تحول در صنایع دفاعی كشور

 مطالب فوق

7. تزكیه‌ی نظام اداری كشور

8. حضور داوطلبانه‌ی مردم در جبهه‌ها

9. سنجش ظرفیت دفاعی مردم

 مطالب فوق

10. تجارب سیاسی

11. تجارب اقتصادی

مطالب فوق

12. نیروهای مردمی عشایری

عشایر، یكی از مهم‌ترین بخش‌های مردمی در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل هستند. این مردم غیور و شجاع، همواره نقش خود را در لحظات حساس تاریخ ایفا كرده‌اند. در حال حاضر نیز نقش خود را به خوبی ایفا می‌كنند. بسیج عشایری طوایف ایران در صحنه‌های جنگ، با تمام قدرت ادامه داشت. تك تیراندازان هفتاد ساله‌ی عشایر در جنوب و غرب كشور كه در پشت سنگرهای داغ دشت و كوه نشسته‌ بودند، برنوهای خود را نشانه گرفته، بدون این كه حتی یك تیرشان به خطا رود، خالی سرخ بر پیشانی مزدوران بعثی می‌نشاندند.

مهم‌ترین تجارب فرهنگی در دوران دفاع مقدس، مهار فرهنگ سرمایه‌داری و رفاه‌طلبی و ترویج فرهنگ زهد و ساده‌زیستی بود؛ چرا كه بستر فرهنگی مبارزه با دشمن بر اساس تعالیم اسلام، زهد و قناعت و ساده‌زیستی است. امام راحل(ره) نیز به شدت مراقب نفوذ تفكر سرمایه‌داری در بدنه‌ی نظام و دفاع مقدس بودند

مجموعه خصلت‌های عشایری ایلات ایران ـ یعنی آزادی، آزادگی، قداكاری و ایثار در راه ‌اسلام ـ همیشه نقشه‌های شوم استعمارگران و ایادی آن‌ها را نقش بر آب كرده است. عشایر به عنوان یك ركن قوی در حراست از مرزهای ایران، باید همواره مورد توجه باشند، و از همین رو حضرت امام در مورد عشایر فرمودند: «عشایر ذخایر انقلابند.»

نیروهای مردمی در همه‌ی صحنه‌ها ـ از روستا گرفته تا شهرهای كوچك و بزرگ ـ در كوه‌ها، كویرها و دشت‌ها و همه‌ی صحنه‌های نبرد حضور داشته، یار و یاور نیروهای نظامی بودند.

13. تجارب نظامی

تجاوز رژیم امریكایی صدام به مرزهای جمهوری اسلامی، با انگیزه‌ی نابودی انقلاب اسلامی در منطقه‌ی حساس خاورمیانه، زمینه‌ی مساعد را برای انسجام و آبدیده شدن نیروهای نظامی ما فراهم كرد. اولین تجربه‌ی ما در این درگیری گسترده‌ی نظامی، لزوم هماهنگی بین كلیه‌ی نیروهای نظامی بود. حركت بر اساس این تجربه، موجب موفقیت‌های بیش‌تر نظامی می‌شد؛ به طوری كه متناسب با میزان هماهنگی نیروهای نظامی، پیروزی‌های نظامی افزایش می‌یافت.

دفاع مقدس

یكی دیگر از تجارب ما، تكیه بر قدرت «ایمان» در نبرد با صدام بود. اساساً در پیروزی عملیات نظامی، عامل انسانی در میان سایر عوامل ـ یعنی قدرت آتش و قدرت تحرك واحدهای عملیاتی ـ نقش محوری داشت؛ خصوصاً كه حاكمیت ایمان مذهبی بر نیروهای انسانی موجب آن چنان قدرتی می‌شود كه قدرت سلاح را از محوریت ساقط می‌كند. بر این اساس بود كه در عمل، بسیج گسترده‌ی نیروهای مردمی و تسلیح و تشكیل آن‌ها برای تداوم یك جنگ طولانی و فرسایشی به كار گرفته شد، و این مهم‌ترین تجربه‌ی پیروزمند جنگ بود.

از تجارب نظامی دیگر ما، آموزش در حین عملیات،‌ جذب نیرو در جریان نبرد، و ‌شناسایی كادرهای مردمی و ارتقا‌ی آن‌ها و كادر سازی در حین عملیات پی در پی و طولانی ما بود.

تكوین مهندسی رزمی در جریان نبرد و مشخص شدن ضرورت‌های آن و به‌كار گرفتن تجارب كسب شده در حین عملیات و در عملیات بعدی، یكی دیگر از تجارب حاصل از جنگ بود. تجارب دقیق و ظریف ما در جنگ، توانست پیروزی‌های مراحل بعدی عملیات ما را بسیار آسان كند.

امیدواریم كه رزمندگان اسلامی در سپاه و ارتش و بسیج و سایر نیروهای نظامی و مردمی، تجارب حاصل از جنگ را خصوصاً در مسایل نظامی، جمع‌آوری و تدوین كنند، تا بتوان این دستاوردهای گرانقدر را در واحدهای آموزشی و تشكّل‌های نظامی به‌كار گرفت.

14. تجارب فرهنگی

مهم‌ترین تجارب فرهنگی در دوران دفاع مقدس، مهار فرهنگ سرمایه‌داری و رفاه‌طلبی و ترویج فرهنگ زهد و ساده‌زیستی بود؛ چرا كه بستر فرهنگی مبارزه با دشمن بر اساس تعالیم اسلام، زهد و قناعت و ساده‌زیستی است. امام راحل(ره) نیز به شدت مراقب نفوذ تفكر سرمایه‌داری در بدنه‌ی نظام و دفاع مقدس بودند، كه در تعبیری زیبا فرمودند: «آنان كه رفاه‌طلبی با مبارزه را قابل جمع می‌دانند، آب در هاون می‌كوبند و با الفبای مبارزه بیگانه‌اند.»

افسوس كه بعد از دفاع مقدس این فرهنگ زیبا كه می‌توانست بستر سازندگی كشور هم باشد، مورد آماج دنیاخواهی سرمایه‌داران و مدیران رفاه‌طلب قرار گرفت و اكنون اثری از آن باقی نیست.

ادامه دارد...

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس - نویسنده: دكتر اسماعیل منصوری لاریجانی