تبیان، دستیار زندگی
ساخت یك وب‌سایت فارغ از این‌كه شما محصولی می‌فروشید یا بلاگ یا اطلاعات دیگری را تولید می‌كنید، همواره یك چالش به‌همراه خواهد داشت. شما بر محتوای وب‌سایت خود كنترل كامل دارید، ولی درخصوص افرادی كه مشتری آن هستند، كنترلی نخواهید داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وب‌سایت خود را تحلیل كنید


ساخت یك وب‌سایت فارغ از این‌كه شما محصولی می‌فروشید یا بلاگ یا اطلاعات دیگری را تولید می‌كنید، همواره یك چالش به‌همراه خواهد داشت. شما بر محتوای وب‌سایت خود كنترل كامل دارید، ولی درخصوص افرادی كه مشتری آن هستند، كنترلی نخواهید داشت.

وب‌سایت خود را تحلیل كنید

این درست است كه در دهه 90، تنها راه كسب اطلاعات درباره وب‌سایت‌ استفاده از نرم‌افزارهایی بود كه به‌طور خاص برای تحلیل فایل‌های وقایع ثبت‌شده سرور وب شما طراحی شده بود، ولی این شیوه دیگر كاربرد ندارد. باوجود سرویس‌های كارآمد، هركسی حتی با كمترین سطح دانش درباره وب می‌تواند از یك ابزار تحلیل وب برای به دست آوردن اطلاعاتی جامع درباره بازدیدكنندگان استفاده كند؛ اطلاعاتی نظیر محل سكونت، زمان ورود به سایت، زمان سپری‌شده در سایت و مهم‌تر از همه این‌كه آیا آنها بازدیدكننده ثابت هستند یا خیر.

تحلیل‌های وب در گذشته وسیع و پراكنده بود؛ ولی امروزه بسیار محدود است و درواقع بین دو شركت گوگل و ادوبی كه مجموعا 90 درصد بازار تحلیل‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، تقسیم شده است. شركت‌های IBM، Webtrends و یاهو نیز ابزار تحلیل ارائه كرده‌اند، ولی در این بازار بازیگران اصلی به حساب نمی‌آیند. حتی یاهو اخیرا اعلام كرده است كه سرویس تحلیلی خود را در پایان سال جاری خواهد بست.

سخنی برای احتیاط

قبل از معرفی ابزار تحلیل، به‌خاطر داشته باشید كه تحلیل‌ها تنها تصویر لحظه‌ای از وب‌سایت شما در یك نقطه یا بازه زمانی را ارائه می‌‌كند؛ بنابراین هر روز ساعت‌ها صرف نگاه‌كردن به نتیجه تحلیل‌ها و برای درك این‌كه چرا یكی از صفحات كارایی خوبی دارد ولی دیگری ندارد، تلاش نكنید.

دنیای وب دنیایی غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری جمعی مانند Reddit می‌تواند یك پست بلاگ آخر شب را به یك خبر داغ غیرمنتظره تبدیل كند. می‌توانید سال‌ها برای تولید پست‌های مشابه تلاش كنید، ولی كمتر این اتفاق تكرار خواهد شد. ممكن است خودتان را با ساخت محتوای زیاد كه هیچ‌كس حتی خواندن آنها را تمام نمی‌كند، خسته كنید.

ابزار تحلیل همواره بخشی از دنیای وب بوده ‌است، ولی مالكان بسیاری از سایت‌ها به‌علت دشواری در استفاده، به اندازه كافی از آنها استفاده نكرده‌اند

اگر در این زمینه چندان مهارتی ندارید، از تحلیل‌ها به‌عنوان ابزاری برای تولید دید وسیع درباره كسب‌وكارتان استفاده كنید. هر روزوقت زیادی روی این‌كه چه اتفاقی می‌افتد، نگذارید. دانستن این‌كه چه اتفاقی در شنبه هفته گذشته افتاده است، كم‌ارزش‌تر از دانستن اتفاقاتی است كه هر شنبه می‌افتد.

تحلیل‌ها تنها به شما می‌گویند چه‌كسی، چه‌چیزی و چه‌زمانی هیچ‌گاه نمی‌گویند چرا

تحلیل‌های گوگل (Google Analytics)

اغلب وب‌سایت‌هایی كه از یك ابزار تحلیلی استفاده می‌كنند، به چند دلیل به تحلیل‌های گوگل تكیه می‌كنند؛ اول این‌كه استفاده و درك آن راحت است و دلیل دوم این‌كه اگر وب‌سایت شما كمتر از ده میلیون بازدید در ماه دارد، رایگان است. (برای بیشتر از این میزان سالانه 150هزار دلار باید پرداخت كنید)

وب‌سایت خود را تحلیل كنید

تحلیل‌های گوگل ابزاری قدرتمند است، ولی بهترین قابلیت آن، رایگان‌بودنش است. شروع‌كردن با تحلیل‌های گوگل ساده است. هنگام ثبت‌نام یك كد یكتا دریافت می‌كنید كه می‌توانید آن را در قالب سایت خود قرار دهید و به این ترتیب در هر صفحه، نمایش داده می‌شود. پس از انجام این كار، هنگامی كه مرورگر وب بازدیدكننده، آن كد را بارگذاری می‌كند، گوگل اطلاعات مورد نیاز خود را جمع‌آوری می‌كند.

پس از جمع‌آوری اطلاعات توسط گوگل (حداقل چند روز به آن مهلت دهید) می‌توانید برای مشاهده معیارهای بازدیدكنندگان ترافیك سایت‌تان در ماه گذشته، وارد dashboard خود شوید. در بالای آن گراف ترافیك سایت‌تان را خواهید دید و در زیر آن، لینك‌هایی به داده‌های فنی و جمعیتی وجود دارد؛ اطلاعاتی نظیر زبان هر كاربر.

تحلیل‌ها تنها تصویر لحظه‌ای از وب‌سایت شما در یك نقطه یا بازه زمانی را ارائه می‌‌كند؛ بنابراین هر روز ساعت‌ها صرف نگاه‌كردن به نتیجه تحلیل‌ها و برای درك این‌كه چرا یكی از صفحات كارایی خوبی دارد ولی دیگری ندارد، تلاش نكنید

شما می‌توانید خط زمانی مورد نظر خود را تغییر دهید و از گزینه «مقایسه با گذشته» برای مشاهده روند بازدیدها استفاده كنید. كارایی سایت‌تان را در بازه‌های زمانی مختلف برای اندازه‌گیری تاثیر تغییراتی كه ایجاد كرده‌اید، مقایسه كنید. همچنین می‌توانید بازدیدهای كلی، افراد خاص و بازدید صفحه‌ها را جداگانه مشاهده كنید. در سمت چپ صفحه لینك‌های اضافی برای اطلاعات بیشتر وجود دارد كه بسیار مفید است. سعی كنید با استفاده از دكمه‌های نمودار در زیرگراف، نموداری مفیدتر از اطلاعات ایجاد كنید. آیا می‌خواهید گزارش‌ها به‌وسیله ایمیل برای شما ارسال شود؟ برای این كار باید روی دكمه ایمیل كه نزدیك بالای صفحه قرار دارد، كلیك كنید تا گزارش‌های خاصی كه مشاهده كرده‌اید، به‌طور خودكار برای شما ارسال شود.

Adobe Omniture SiteCatalyst

Omniture SiteCatalyst زمانی یك محصول مستقل بود، ولی سال 2009 به بخشی از شركت ادوبی تبدیل شد و این شركت به‌روزرسانی آن را تاكنون ادامه داده است. SiteCatalyst ابزاری كامل است و بیشتر تلاش می‌كند نسخه‌ای بهتر از تحلیل‌های گوگل ارائه كند و برای زمانی كه گوگل در انجام كار ناموفق است، گزینه مناسبی به حساب می‌آید. بسیاری از شركت‌ها از هر دو ابزار استفاده می‌كنند.

وب‌سایت خود را تحلیل كنید

قیمت آن براساس هر كسب‌وكار و همچنین ترافیك سایت منحصربه‌فرد خواهد بود. در این باره شركت ادوبی از دادن هرگونه اطلاعات بیشتر خودداری كرده است. تجربه‌هایی كه در وب وجود دارد نشان می‌دهد شما باید انتظار داشته باشید با پرداخت یك مبلغ شش رقمی، یك نسخه پایه از سرویس را در اختیار داشته باشید كه تنها برای كسب‌وكارهای بسیار بزرگ با محوریت وب قابل پرداخت است.

SiteCatalyst نسبت به تحلیل‌های گوگل گزینه‌های بیشتری ارائه می‌‌كند و می‌تواند در نگاه اول كمی پیچیده به‌نظر برسد. از نوار كناری سمت چپ برای دسترسی به نكات برجسته استفاده كنید. گراف ترافیك سایت شما در زیر معیارهای سایت قرار دارد و فهرست صفحه‌های برتر شما تحت گزینه محتوای سایت : گزارش‌های صفحه‌ها هستند. این ابزار در گزارش‌گیری از نظر رعایت نكات ظریفی مانند آمار دقیق موبایل، ویدئوهایی كه در سایت شما اجرا شده ‌است و گزارش تفكیكی ترافیك جستجوی شما نسبت به دیگر ابزار برتری دارد. شما بسادگی می‌توانید در انبوه این گزارش‌های درهم گم شوید؛ بنابراین مطمئن شوید از فواید تابع ایمیل (با استفاده از ردیف آیكون‌ها در نوار ابزار) برای ارسال آنها طی یك زمان‌بندی خاص استفاده می‌كنید.

Alexa

وب‌سایت خود را تحلیل كنید

در نهایت چند جمله‌ای هم درباره آلكسا می‌گوییم كه الان بخشی از Amazon.com است. آلكسا ابزاری رایگان برای اندازه‌گیری ترافیك سایت است كه یك نقطه قوت مهم و یك نقطه ضعف بزرگ دارد. نقطه ضعف این ابزار این است كه ارقام آن بندرت خیلی دقیق است؛ چراكه آنها برپایه ترافیك گزارش‌شده‌ای است كه به‌وسیله یك نوار ابزار رایگان مرورگر ارسال می‌شود؛ البته تنها عده كمی از كاربران وب این نوار ابزار نصب می‌كنند.

نقطه قوت این است كه آلكسا تمام داده‌هایش را به‌صورت عمومی در دسترس قرار می‌دهد؛ بنابراین می‌توانید از آن برای دستیابی به این حس كه سایت شما چقدر محبوب است، استفاده كنید كه البته این، در رقابت‌ها موثر است. همچنین می‌توانید از این اطلاعات برای رسیدن به یك نگاه كلی درباره این‌كه چه جایگاهی مقابل رقبای خود دارید، استفاده كنید؛ ولی به این آمار زیاد تكیه نكنید!

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: کلیک