تبیان، دستیار زندگی
امروزه بسیاری معتقدند كه دنیای امروز، بدون اینترنت چندان دوست داشتنی نیست اما این نكته نیز چندان بی اهمیت نیست كه در این فضای مجازی برای خود یك حریم خصوصی داشته باشیم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حریم خصوصی، امری ضروری


امروزه بسیاری معتقدند كه دنیای امروز، بدون اینترنت چندان دوست داشتنی نیست اما این نكته نیز چندان بی اهمیت نیست كه در این فضای مجازی برای خود یك حریم خصوصی داشته باشیم چرا كه مطمئنا هیچکس دوست ندارد در جایی زندگی یا فعالیت کند که هیچ حریم خصوصی نداشته باشد .

فرض کنید قصد دارید به طور خصوصی مشغول گشت ‏و ‏گذار در اینترنت شوید؛ به صورتی که هیچ اطلاعاتی از آنچه شما در مرورگر مشاهده کرده‏اید مانند آدرس سایت‏های مشاهده شده در تاریخچه مرورگر ثبت نشود. چه باید کرد؟

حریم خصوصی، امری ضروری

راه حل قدیمی

شما می بایست پس از مشاهده صفحات وب، به صورت دستی History مرورگر و سایر موارد ثبت شده را پاک کنید. انجام این كار بسیار وقت‏گیر است و هم باعث حذف نمونه های ثبت شده دیگر در تاریخچه مرورگر می‏شود.

راه حل نسبتا جدید

اما با استفاده از قابلیت جدید مرور خصوصی و فعال نمودن آن، هیچ اطلاعاتی در حافظه مرورگر در مدت زمانی که این حالت فعال است ثبت نمی‏شود و شما می‏توانید یک حالت امن را تجربه کنید .

همچنین حالت مرور خصوصی مانع از ایجاد کوکی هایی خواهد شد که از طریق آنها وب سایت ها بتوانند فعالیت های آنلاین شما را رصد کنند  .

حریم خصوصی، امری ضروری

ایجاد كردن حریم خصوصی در همه مرورگر ها قابل اجراست كه به توضیح چند مورد از آنها می پردازیم .

در مرورگرها یكسری از قابلیت ها وجود دارند كه در بیشتر مواقع می تواند ما را سریع تر به اهدافمان نزدیک کنند اما اگر شما هم احتمال بدهید که تاریخچه مرورهای شما به دست شرکت سازنده مرورگر می افتد می توانید از این قابلیت ها استفاده نكنید .

مرورگر IE

به عنوان نمونه در مرورگر IE اطلاعات ثبت شده شما در History به شركت مایكروسافت می رسد كه این امر در نتیجه استفاده از قابلیت Suggested Sites است كه در صورت تایپ یك كلمه به شما عباراتی را ارائه می دهد در صورتی كه تمایل به استفاده از این قابلیت ندارید می توانید آن را غیر فعال كنید .

به منظور غیر فعال کردن این قابلیت کافیست گزینه Internet Options را انتخاب کنید. سپس به تب Advanced بروید و از آنجا گزینه Enable Suggested Sites را غیر فعال کنید. در پایان نیز دکمه OK را بزنید.

استفاده نكردن در كوكی ها بعضی مواقع این مشكل را پیش می آورند كه به شما اجازه نمی دهند كه به برخی از سایت ها وارد شوید اما مشكل بزرگی تری كه ایجاد می كنند این است كه بیشتر وبسایت های تبلیغاتی برای رصد فعالیت های آنلاین شما از کوکی ها بهره می برند. برای اینكه بتوانید جلوی این كار را بگیرید به Internet Options بروید. در تب Privacy میتوانید با استفاده از نوار لغزنده ای که قرار دارد، سطحی برای ایجاد کوکی ها مشخص کنید .

حریم خصوصی، امری ضروری

کروم

تمامی این موارد در مرورگر كروم نیز وجود دارد كه شما می توانید آن ها را نیز تنظیم كنید، در این مرورگر نیز برای غیر فعال كردن قابلیتی كه اطلاعات شما را به سمت گوگل منتقل نكند می توانید گزینه Options را انتخاب کنید. در بخش Basics و قسمت Search شما گزینه ای را با عنوان Enable instant for faster searching مشاهده می کنید  این گزینه را غیر فعال كنید .

حریم خصوصی، امری ضروری

برای انجام تنظیمات كوكی ها در این مرورگر نیز می توانید در بخش تنظیمات حریم خصوصی دکمهContent Settings  را كلیك كنید و گزینه  Block third-party cookies from being set را فعال کنید .

البته راه دیگری نیز وجود دارد كه بتوانید توسط سایت های دیگر ردیابی نشوید.

شما میتوانید با فعال کردن گزینه  Allow local data to be set for the current session only، تمام کوکی ها را تنها طی یک جلسه نگهداری کنید. یعنی از زمانی كه شما مرورگر خود را باز می كنید تا زمانی كه آن را می بندید تمام کوکی هایی که طی این جلسه بوجود آمده اند پاک خواهند شد .

حریم خصوصی، امری ضروری

اما با همه مواردی که در بالا گفته شد، باز هم حالت مرور خصوصی نمی تواند حریم خصوصی کاملی را برای شما ایجاد کند.

حالت مرور خصوصی تنها مانع از ثبت فعالیت های شما در کامپیوترتان خواهد شد و این قابلیت نمی تواند به دیگر کامپیوترهای، سرورها و روترهای موجود در مسیر اطلاع دهد تا فعالیت های شما را ثبت نکنند

به عنوان مثال در صورتی که شما حتی حالت مرور خصوصی را فعال کرده باشید ولی در کامپیوتر شما جاسوس افزارها و کیلاگرها وجود داشته باشند، باز هم تاریخچه مرورهای شما در دسترس افراد دیگر قرار خواهد گرفت.

حریم خصوصی، امری ضروری

یکی دیگر از مواردی که باعث نقض حریم خصوصی شما خواهد شد، مانیتورینگ شبکه است. حالت مرور خصوصی تنها مانع از ثبت فعالیت های شما در کامپیوترتان خواهد شد و این قابلیت نمی تواند به دیگر کامپیوترهای، سرورها و روترهای موجود در مسیر اطلاع دهد تا فعالیت های شما را ثبت نکنند.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

How to Optimize Internet Explorer 9 for Maximum Privacy

howtogeek

How to Optimize Google Chrome for Maximum Privacy