تبیان، دستیار زندگی
گرمای زیاد اگزوز برخی هواپیماها، مهندسان را به فكر ساخت ژنراتور ترموالكتریكی انداخت كه انرژی اتلافی را به نیروی الكتریكی در پرواز تبدیل می‌كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید برق از گرمای اگزوز


گرمای زیاد اگزوز برخی هواپیماها، مهندسان را به فكر ساخت ژنراتور ترموالكتریكی انداخت كه انرژی اتلافی را به نیروی الكتریكی در پرواز تبدیل می‌كند.

تیمی متشكل از مهندسان شركت «سرمایش الكترونیكی» (Electronic Cooling Solutions, ESC) یك ژنراتور ترموالكتریك از گازهای خروجی داغ موتور به نام EHTEG را ساخته‌اند كه می‌توان آن را روی موتور یك پهپاد كار گذاشت تا انرژی اتلافی حاصل از اگزوز را در پرواز به نیروی الكتریكی تبدیل كند.

تولید برق از گرمای اگزوز

ابتدا مهندسان شركت ESC طراحی اولیه ژنراتور EHTEG و تحلیل و بهینه‌سازی طراحی گرمایی را انجام دادند. سپس تیم لنگلی این ژنراتور را ساخته و آزمایش كردند و بر اساس نتایج آزمایش مجددا آن را طراحی كردند.

در موتورهای احتراق داخلی معمولا حدود 30 تا 40 درصد انرژی سوخت به نیروی پیشران تبدیل می‌گردد و بقیه انرژی از طریق اصطكاك داخلی و گرمای گاز خروجی تلف می‌شود

بازیابی انرژی اتلاف شده از طریق اصطكاك كه معمولا از بدنه داغ موتور دفع می‌شود، بسیار دشوار است و از طرفی این انرژی، سهم كمی از كل انرژی اتلافی را دارد.

اما برای افزایش كارایی كلی بهترین انتخاب، گرمایی است كه از طریق گازهای خروجی تلف می‌شود، زیرا معمولا این انرژی‌ در‌حدود همان مقدار (یا بیشتر از) نیرویی را تولید می‌كند كه به شفت انتقال می‌یابد.‌

ژنراتور EHTEG طوری ساخته شده كه بدون به‌خطر انداختن ایمنی پرواز، به طور مكانیكی به هواپیما وصل و با موتور آن هماهنگ می‌شود، این ژنراتور، انرژی مورد نیاز خود را از گرمای گازهای داغ خروجی بدون كاهش عملكرد موتور استخراج می‌كند.

این اختراع، همچنین بیشترین اختلاف دمای ممكن بین ماژول‌های ترموالكتریك را هنگام كار كردن موتور در بیشترین محدوده‌های دمایی آنها فراهم می‌سازد.

در نهایت این كه چون این محصول قرار بوده روی هواپیما نصب شود، طوری طراحی شده تا كمترین وزن و نیروی پسای آیرودینامیكی را دارا باشد.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: جام جم