تبیان، دستیار زندگی
فکر می کنید تا چه حد دنیا را می‌شناسید و از مناطق مختلف آن سر در می‌آورید؟ نظرتان درباره رشد روزافزون علم و فناوری های جدید چیست؟ آیا تصور می‌کنید این انسان دوپا به همه جای عالم سر کشیده و جای جای آن را می‌شناسد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حدس می زنید این عکس کجاست؟


فکر می کنید تا چه حد دنیا را می‌شناسید و از مناطق مختلف آن سر در می‌آورید؟ نظرتان درباره رشد روزافزون علم و فناوری های جدید چیست؟ آیا تصور می‌کنید این انسان دوپا به همه جای عالم سر کشیده و جای جای آن را می‌شناسد؟ آیا هنوز هم مکانی مانده است که از آن بی‌اطلاع باشیم یا حداقل چیز زیادی درباره آن ندانیم؟ اگر در پاسخ دادن به سوالات بالا کمی مردد هستید در سلسله مطالب « حدس می‌زنید این عکس کجاست؟» با ما همراه باشید تا شما را با مناطقی از عالم روبه‌رو سازیم که درباره آن چیزی نشنیده اید یا کمتر از آن می‌‌دانید.

حدس می زنید این عکس کجاست؟

علوم مختلف با سرعتی سرسام آور در حال رشد و تکامل هستند به طوری که هر روز بعد از بلند شدن از خواب و مالیدن چشمانمان از طریق اینترنت، تلویزیون، رادیو، رسانه های نوشتاری و ... با اخباری رو به رو می‌شویم که بعد از شنیدنشان دهانمان از تعجب باز می‌ماند و باید دوباره چشمانمان را بمالیم، اما این بار از شدت تعجب!

اخترشناسان و منجمان از آن دست افرادی هستند که باعث می شوند مغز ما از شدت تعجب سوت بکشد. تلسکوپ‌های غول پیکر و پیشرفته آن‌ها در کنار فناوری‌های پیچیده شبیه سازی داده‌های دریافت شده از ماهواره‌های فضایی باعث شده است این دانشمندان هر روز اخبار جدید و جذابی برای ما داشته باشند

تلسکوپ فضایی هابل تا امروز نقش به سزایی در دستاوردهای فضایی داشته است و حتما تا به امروز نام آن را بارها شنیده اید اما حالا قرار است تلسکوپی به فضا ارسال شود که جانشین هابل شود: تلسکوپ فضایی جیمز وب. جیمز وب یک تلسکوپ فروسرخ است در حالی که هابل قدرت رۆیت نور مرئی و طول‌موج‌هایی از فرابنفش را دارد. قطر آیینه آن 6.5 متر است در حالی که قطر آیینه هابل تنها 2.4 متر است. هابل در فاصله 575 کیلومتری زمین واقع‌شده و در دمای 77 درجه کلوین کار می‌کند؛ در حالی که جیمز وب در دمایی سردتر و در فاصله دورتری از زمین کار خواهد کرد. پس با شروع کار این تلسکوپ فضایی باید منتظر اخبار به مراتب تعجب برانگیزتری باشیم!

در سلسه مطالب « حدس می زنید این عکس کجاست؟» قصد داریم شما را با تصاویری که اخترشناسان از جای جای کائنات تهیه می‌کنند آشنا سازیم. حالا به نظر شما دو تصویر بالا که قسمتی جدا شده از یک عکس کاملند متعلق به چه مکانی هستند؟

تصویر سمت راست: جزیره هایی در شیدسپهر

حدس می زنید این عکس کجاست؟

لکه های خورشیدی، غوطه ور در دریایی از پلاسما هستند که در میدان های مغناطیسی لنگر انداخته اند؛ آنها همچون جزیره هایی تاریک، در ابعاد سیارات هستند که بر روی شیدسپر، سطح نورانی خورشید، قراردارند. تیرگی آنها به این دلیل است که اندکی از سطح اطراف خود سردتر می باشند. این گروه از لکه های خورشیدی در یک عکس تلسکوپی نمای بسته در 11 ژوئیه ثبت شده اند. میدان دید این تصویر نزدیک به 100000 مایل را دربرگرفته است. آن ها در مرکز منطقه فعال AR1520 که اکنون در حال عبور از سطح مرئی خورشید است واقع شده اند.

در واقع یک شراره خورشیدی کلاس X و همچنین یک فوران تاجی خورشیدی در روز 12 ژوئیه از AR1520 رو به بیرون طغیان کرده و مقداری از انرژی ذخیره شده در میدان مغناطیسی پیچ خورده این منطقه را آزاد کرده اند. فوران تاجی خورشیدی که به این سمت روانه شده است احتمالاً موجب طوفانهای ژئومغناطیسی شده است. در نتیجه تعدادی نمایش شفق قطبی، به آسمان سیاره زمین زیبایی خیرکننده ای می بخشند.

تصویر سمت چپ: سحابی جبار، نمایی از هابل
حدس می زنید این عکس کجاست؟

تعداد کمی از مناظر کیهانی هستند که می توانند همچون سحابی جبار تخیل ما را برانگیزند. گازهای درخشان این سحابی که به عنوان M42 نیز شناخته شده است، ستارگان جوان و داغ را احاطه کرده اند و در لبه یک ابر عظیم مولکولی میان ستاره ای، با فاصله تنها 1500 سال نوری واقع شده اند.

سحابی جبار یکی از بهترین فرصت های مطالعه چگونگی تولد ستارگان را برای ما فراهم کرده است و دلیل آن تا حدی این است که این سحابی نزدیک ترین منطقه بزرگ شکل گیری ستارگان است و اما دلیل دیگر آن این است که وزش بادهای ستارگان پر انرژی این سحابی، گاز و غبار پوشاننده را به اطراف پراکنده است که در غیر این صورت دید ما را- که شامل دیدی نزدیک به گستره ای از مراحل در جریان تولد و تکامل ستارگان است- مسدود می کردند.

این تصویر دقیق از سحابی جبار واضح ترین تصویری است که تا کنون گرفته شده که با استفاده از داده های دوربین پیشرفته نقشه برداری تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ 2/2 متری La Silla از رصدخانه جنوبی اروپا ایجاد شده است. این تصویر موزائیکی حاوی یک میلیارد پیکسل با رزولوشن کامل است و در حدود 3000 ستاره را نشان می دهد.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از پایگاه ماهنامه آسمان شب