تبیان، دستیار زندگی
ارنست بورگاین؛ بازیگر صاحب نام آمریکایی که در سال 1955 میلادی توانسته بود برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «مارتی» (Marty) جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خود اختصاص دهد، پس از 6 دهه فعالیت در عرصه های سینما، تلویزیون و تئاتر، روز گذشته؛ 18 تیر
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درباره ی ارنست بورگاین


ارنست بورگاین؛ بازیگر صاحب نام آمریکایی که در سال 1955 میلادی توانسته بود برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «مارتی» (Marty) جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خود اختصاص دهد، پس از 6 دهه فعالیت در عرصه های سینما، تلویزیون و تئاتر، روز گذشته؛ 18 تیر (8 ژوئیه)  در بیمارستانی واقع در لس‌آنجلس و در 95 سالگی از دنیا رفت.


 ارنست بورگاین

ارنست بورگاین با نام واقعی ارنست افرون  بورگاینو در 24 ژانویه 1917 در کامدن ایالت کانتیکت از خانواده‌ای ایتالیایی تبار به دنیا آمد. هنگامی که دو ساله بود، والدینش از یکدیگر جدا شدند؛ او نیز به همراه مادرش برای زندگی به ایتالیا سفر کرد. در سال 1923 نام فامیلی وی به  بورگاین تغییر یافت. در سال 1935 به نیروی دریایی آمریکا ملحق شد؛ و در جنگ جهانی دوم حضور یافت. بعد از پایان جنگ در حالی که هیچ شغل مشخصی نداشت با تشویق مادرش به تئاتر گرایش پیدا کرد و دههء 40 را با ایفای نقش در تئاترهای مختلفی از جمله هاروی 1949 (به نقش یک پرستار) به پایان برد.

در سال 1951 او به همراه همسر اولش رودا کمینس به لس آنجلس نقل مکان کرد. او برای اولین بار در همین سال جلوی دوربین سینما رفت و در فیلم های سوت در اتون فالز ساخته رابرت سیودماک و دسته جنایتکاران (نام دیگر: چهره بیادماندنی) ساخته رابرت پاریش نقش کوتاهی ایفا نمود. بی شک اولین دستاورد مهم  بورگاین در دنیای سینما حضور در فیلم از اینجا تا ابدیت (1953) ساخته تحسین برانگیز فرد زینه‌مان می‌باشد. او در این فیلم به نقش گروهبانی بد ذات به نام فاتسو که موجبات مرگ ماجیو (با بازی فرانک سیناترا) را فراهم می‌آورد و خود نیز سرانجام توسط رابرت ای لی پرویت (با بازی مونتگومری کلیفت) از پای در می‌آید ایفای نقش می‌کند

هنگام دریافت جایزه اسکار

پس از این فیلم حضور در فیلمهای جانی گیتار (نیکلاس ری)، وراکروز (رابرت آلدریچ)، در جستجوی پناهگاه (نیکلاس ری) و روز بد در بلک راک (جان استرجس) او را به عنوان یکی از موفق ترین بازیگران نقش مکمل دههء 50 ثبت می‌کند. اما  بورگاین با وجود قیافه نافرم خود خواهان حضور پر رنگ تر و حتی نقش اول در فیلم‌ها بود کاری که در نیمه دههء 50 با وجود ستارگان نوظهوری چون مارلون براندو، مونتگومری کلیفت، جیمز دین و چارلتون هستون و ستارگان پا به سن گذاشته‌ای چون همفری بوگارت، جیمز استوارت، گری کوپر، کری گرانت و جان وین که هنوز هم بازیگران محبوبی بودند کار بسیار دشواری بود. اما  بورگاین با پشتکاری مثال زدنی توانست به این مهم دست یابد. حضوردر فیلم مارتی (1955) ساخته دلبرت مان براساس نمایشنامه بیادماندنی پدی چایفسکی بی شک خاطره انگیزترین بازی  بورگاین در عالم سینما می‌باشد.  بورگاین در این فیلم به نقش قصابی مهربان و صمیمی توانست با وجود رقبای سرسختی چون جیمز کاگنی، اسپنسر تریسی، جیمز دین و فرانک سیناترا اسکار نقش اول مرد را تصاحب کند، مارتی بی شک یکی از موفق ترین فیلم‌های عصر طلایی هالیوود می‌باشد؛ این فیلم توانست سه جایزه اسکار دیگر(بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه) و نخل طلای کن را نیز بدست آورد.

ارنست بورگاین ، 95 ساله به دلیل نارسایی کلیوی، در بیمارستان لس آنجلس در حالی که خانواده اش کنارش بودند، در گذشت. خانواده این هنرپیشه هالیوود در اطلاعیه ای که به مناسبت مرگ او منتشر کردند اعلام کردند که وضعیت جسمانی او تا قبل از اینکه به این بیماری کلیوی مبتلا شود، بسیار خوب بوده و مشکلی نداشته است.

پس از فیلم مارتی،  بورگاین در آثار متعددی ایفای نقش کرد که از جمله آنها می‌توان به سه مرد شجاع 1956 (به همراه ری میلاند)، جوبال 1956 (دلمر دیویس)، بهترین چیز در زندگی آزادیه 1956 (مایکل کورتیز)، وایکینگ‌ها 1958(به همراه کرک داگلاس و تونی کورتیس)، باراباس 1961 (ریچارد فلیشر)، پرواز بر فراز فونیکس 1965 (رابرت آلدریچ)، دوازده مرد خبیث 1967 (رابرت آلدریچ) اشاره کرد.

سال 2004

اما مطمئنا دیگر افتخار مهم ارنست  بورگاین حضور در شاهکار فراموش نشدنی این گروه خشن (1969) ساخته هنرمند برجسته سینما سام پکینپا می‌باشد او به نقش داتچ یکی از اعضای دسته وحشی در کنار ویلیام هولدن (به نقش پایک بیشاپ) حضور پر رنگی در این وسترن کلاسیک داشت.

ماجرای پوزایدن 1972 (رونالد نیم)، معشوقه‌ها 1992 (با بازی رابرت دنیرو)، قرمز2010 (با بازی بروس ویلیس)، سه سری نا موفق از فیلم دوازده مرد خبیث در سالهای (1985 ، 1987 و 1988 ) و سریال تلویزیونی Air wolf وER دیگر کارهای وی در دنیای سینما و تلویزیون می‌باشد.

 ارنست بورگاین

وی 5 بار ازدواج کرده و صاحب چهار فرزند می‌باشد؛ خانم کتی جورادو (1924-2002) بازیگر فیلمهای سر ظهر و جک یک چشم در بین سالهای (1959 تا 1963) همسر  بورگاین بود.

ارنست افرون  بورگاین بازیگر سینما و تلویزیون آمریکا که به خاطر ایفای نقش در فیلم مارتی در سال 1955 برنده جایزه اسکار شده بود، بعد از 60 سال فعالیت کاری، درگذشت.

ارنست  بورگاین ، 95 ساله به دلیل نارسایی کلیوی، در بیمارستان لس آنجلس در حالی که خانواده اش کنارش بودند، در گذشت.

خانواده این هنرپیشه هالیوود در اطلاعیه ای که به مناسبت مرگ او منتشر کردند اعلام کردند که وضعیت جسمانی او تا قبل از اینکه به این بیماری کلیوی مبتلا شود، بسیار خوب بوده و مشکلی نداشته است.

فیلمهای جانی گیتار(نیکلاس ری)، وراکروز(رابرت آلدریچ)، در جستجوی پناهگاه(نیکلاس ری) و روز بد در بلک راک(جان استرجس) از جمله فعالیت های مهم سینمایی آقای  بورگاین در دههء 50 محسوب می شود.

او در فیلم مارتی (1955) ساخته دلبرت مانبر که جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برایش به ارمغان آورد در نقش قصابی مهربان ظاهر شد و در دریافت این جایزه از کسانی چون فرانک سیناترا پیشی گرفت.

این فیلم در آن سال توانست سه جایزه اسکار دیگر یعنی جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه و نخل طلای کن را نیز بگیرد.

سه مرد شجاع (1956)، وایکینگ‌ها (1958)، باراباس (1961)، پرواز بر فراز فونیکس (1965)، دوازده مرد خبیث (1967) و این گروه خشن (1969) از سایر فیلمهایی هستند که ارنست بورگاین در آنها ایفای نقش کرده است.

آخرین فعالیت ارنست  بورگاین حضور در یک سریال تلویزیونی آمریکایی در سال 2009 بود .

فرآوری:مسعود عجمی

بخش سینما و تلویزیون تبیان