تبیان، دستیار زندگی
اگر روزه دار آب را به قصد رفع عطش در دهان گرداننده و بیرون بریزد بطورى که هیچ مقدارى از آب پایین نرود چه حکمى دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا آب گرداندن در دهان از عطش روزه را باطل می کند؟

روزه


ماه رمضان ماهى است كه نزد خداوند بهترین ماه هاست. درست است كه تمام ماه ها از آن خداست: اِنَّ عِدَّة الشُهُور عِنْدَالله اِثْنا عَشَرَ شَهْراً، (توبه، آیه 35) ولى در بین این دوزاده ماهى كه در این آیه بیان شده است، تنها ماهى كه با اسم «شَهْرُ الله» برده مى شود، رمضان است و روزها و شب هاى این ماه از روزها و شب هاى سایر ایّام بهتر است. ماهى كه در آن خواب شخص روزه دار عبادت، رحمت الهى فراگیر، درهاى بهشت به روى بندگان شایسته باز و درهاى جهنّم بسته باشد، همه اینها خود دلیل بر افضلیّت این ماه است; اگر چه همه ماه ها و همه موجودات و مخلوقات از آنِ خداست و خداوند همه اینها را خلق كرده است.


روزه از اركان دین است

در روایات اسلامى روزه به عنوان یكى از اركان اسلامى معرفى شده است.

در حدیثى كه زراة از امام باقر (علیه السلام) نقل كرده چنین آمده است: اسلام بر پنج چیز بنا شده است: نماز، زكات، حج، روزه و ولایت(معرفت امام).

همچنین پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمودند: روزه سپر و مانع است از آتش. (فروع كافى، ج 4، كتاب الصیام، ص 62; وسائل الشیعة، ابواب الصوم المندوب، باب 1، ح 1)

و همچنین حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: حدود واجباتى كه خداوند آنها را بر بندگانش واجب كرده است، پنج تاى آنها از بزرگترین فرائض هستند: نماز، زكات، حج، روزه و ولایت كه نگاهدارنده و پاسدار این چهار فریضه است.(بحارالانوار، ج 65، ص 388(

حال که از رمضان و روزه سخن گفتیم از برخی سوالات فقهی در مورد روزه و پاسخ آنها توسط آیة الله خامنه ای(دام ظله) بهره می گیریم:

سوال: اگر روزه دار آب را به قصد رفع عطش در دهان گرداننده و بیرون بریزد بطورى که هیچ مقدارى از آب پایین نرود چه حکمى دارد؟

ج) در فرض سۆال اشكال ندارد.

سوال: اگر در ماه رمضان براى سحرى بیدار شویم و سحرى بخوریم و بعد بفهمیم اذان گفته‌اند روزه قبول است یا باید روزه آن روز قضا شود؟

ج) اگر تحقیق نموده و با علم به اینكه هنوز صبح نشده خورده است و بعد فهمیده كه صبح شده، روزه صحیح است و قضا ندارد.

سوال: گاهى اوقات انسان ترش مى‌کند، یعنى موادى ترش مزه از معده او به فضاى دهان او مى‌آید. حال، اگر روزه‌دارى ترش کند و این مواد را سهواً یا عمداً قورت دهد، روزه‌اش چه حكمى دارد؟

ج) اگر پس از آنکه به فضاى دهان آمد عمداً و اختیاراً فرو برد، روزه‌اش باطل مى‌شود ولى سهواً مبطل روزه نیست.

سوال: آیا کارهاى دندانپزشکى از قبیل کشیدن دندان، عصب کشى، بى‌حسى، پر کردن، روزه را باطل مى‌کند؟

ج) اگر چیزى وارد حلق نشود، روزه صحیح است.

سوال: من روز قبل دندان پر كرده‌ام و امروز كه روزه‌ام مقدار مختصرى خونریزى دارد حكم آن چیست؟ آیا خوردن آب دهان در این حالت كه مخلوط با خون دندان است جایز است چكار باید كرد؟ روزه چه حكمى دارد؟

ج) اگر خون در آب دهان مستهلک شود، محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و مبطل روزه نیست.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله خامنه ای (دام ظله)

کتاب: رمضان ماه خدا ـ زین العابدین احمدی، حسنعلی احمدی

سایت شیعه سرچ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.