تبیان، دستیار زندگی
«برای اولین بار در ایران، تور تخصصی خنده درمانی و ریلکسیشن در امارات»، «تور روان درمانی یک روزه، بی‌نظیر و آرامش بخش»، «تور ماساژ و غواصی». این جملات بخشی از تبلیغات تورهای گردشگری هستند که این روزها در آگهی های تبلیغاتی زیاد به چشم می خورند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عجیب‌ترین تورهای تابستانی ایرانی‌ها


«برای اولین بار در ایران، تور تخصصی خنده درمانی و ریلکسیشن در امارات»، «تور روان درمانی یک روزه، بی‌نظیر و آرامش بخش»، «تور ماساژ و غواصی». این جملات بخشی از تبلیغات تورهای گردشگری هستند که این روزها در آگهی های تبلیغاتی زیاد به چشم می خورند؛ تورهای جدیدی که دیگر عناوین معمولی گردشگری و تفریحی را به دوش نمی‌کشند. بلکه با صفاتی نظیر «شادی آور» یا «خنده درمانی» همراهند. صفاتی که به گفته گردانندگان این تور‌ها به پررونق شدن آن‌ها کمک بسیاری می‌کند.

سفر

ماساژ و مهمانی کنار دریا

شاید اگر برای اولین بار اسم تورهای خنده درمانی و ریلکسیشن به گوشتان بخورد به یاد باشگاه‌های خنده بیفتید که در بسیاری از کشورهای دنیا برپاست. تورهایی که به گمانتان حتما باید از اول تا آخرش بخندید و تمرین شادی کنید. اما باید بگوییم که در این تور‌ها خبری از خنده‌های سرخوشانه و شادی افزای نیست.

اگر با یکی از این تورها تماس بگیرید، گردانندگان این تور‌ها به شما خواهند گفت که منظورشان از تورهای خنده درمانی، خنداندن مسافران نیست.

خانم ص، یکی از گردانندگان این تورهای خنده درمانی است. او درباره چگونگی برگزاری این تور‌ها به مجله مهر می‌گوید: «تورهای خنده درمانی شامل ماساژ برای مسافران، مهمانی کنار دریا، اقامت در بهترین هتل‌های خارج از کشور، تفریح در پارک آبی، تور کشتی و... می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «البته بخش مهمانی کنار دریا در این تور حذف شده است. اما برنامه‌های ماساژ و دیگر برنامه‌های همچنان پابرجاست.»

خانم ص می‌گوید که این تور‌ها سال گذشته رونق بیشتری داشتند، اما امسال دیگر خبری از تورهای 70-80 نفره نیست: «در سال گذشته ما تبلیغات ماهواره‌ای داشتیم و به همین خاطر تور امارات‌مان به صورت گروهی برگزار می‌شد. یعنی در گروه‌هایی بین 70 تا 80 نفر. اما الان این تبلیغات متوقف شده و به همین خاطر استقبال کمتر است و از امسال گروه‌های 5 نفره ثبت نام می‌شوند و به صورت جداگانه به مسافرت می‌روند.»

به جز تورهای اروپایی که این روزها آژانس های مسافرتی برای آنها بازاریابی زیادی می کنند، تورهای روسیه هم روی بورس هستند. سفر به روسیه در ماه گذشته که به خاطر شب های سفید رقابت بیشتری بین آژانس ها وجود داشت، حدود 3.5 میلیون تومان تمام می شد اما این روزها شاید مجبور باشید برای سفر به مسکو و سن پطرزبورگ حدود 6میلیون تومان هزینه کنید

سفر اروپا چقدر هزینه دارد؟

سفرهای گردشگری تورهای داخلی امسال رونق کمتری دارند، دلیل آن هم نزدیکی قیمت تورهای داخلی به خارجی است. تورهای گردشگری خارجی اما همچنان مسافران مخصوص خود را دارند؛ اگرچه با قمیتی گزاف‌تر.

مدیر یکی از آژانس‌های گردشگری قیمت یک تور هفت روزه اروپایی را تا 5 میلیون تخمین می‌زند. در حالی که در سال گذشته سفر به کشوری مثل ایتالیا نهایتا 3 میلیون تومان برای گردشگران آب می‌خورد.

این مدیر آژانس می گوید که وضعیت به شکلی است که حتی هزینه آگهی ها هم برای آژانس ها جبران نمی‌شود: «سال گذشته این زمان، تور‌ها تکمیل شده بود اما در حال حاضر از 20 نفر‌، 7 نفر ثبت نام کرده‌اند و این در شرایطی است که حداقل 3 هفته از هنگام تحویل مدارک تا گرفتن ویزا زمان لازم است یعنی ر عمل دیگر فرصتی برای ثبت نام جدید باقی نمانده و مسافر هم برای سفر در هفته دوم ریسک نمی‌کند.»

به جز تورهای اروپایی که این روزها آژانس های مسافرتی برای آنها بازاریابی زیادی می کنند، تورهای روسیه هم روی بورس هستند. سفر به روسیه در ماه گذشته که به خاطر شب های سفید رقابت بیشتری بین آژانس ها وجود داشت، حدود 3.5 میلیون تومان تمام می شد اما این روزها شاید مجبور باشید برای سفر به مسکو و سن پطرزبورگ حدود 6میلیون تومان هزینه کنید.

آفریقای جنوبی، برزیل و آرژانتین هم دیگر مقصدهایی هستند که آژانس ها در منوی پیشنهادی شان قرار می دهند. هر چند که مسافرانشان از اروپا کمتر است و البته قیمت شان بیشتر.

سفر به آفریقای جنوبی که در نوروز امسال 7 تا 8میلیون تومان برای هر نفر هزینه داشت، این روزها با 5.5 میلیون تومان هم امکان پذیر است اما سفر به برزیل و آرژانتین هم حدود 7میلیون تومان هزینه دارد و یک خانواده 4نفره باری سفر به این کشورها باید مبلغی حدود 24 تا 25 میلیون تومان هزینه تور بدهند!

سفر

ماه عسل رویایی؛ 9میلیون تومان

به جز این تورهای خارجی، در میان گزینه های آژانس های مسافرتی تورهای جدیدی هم به چشم می خورند که شاید تا دو سه سال قبل هیچ کس اسمی از آنها نشنیده بود. تورهایی که با این عبارت های رمانتیک، شما را به یک ماه عسل به یادماندنی دعوت می کنند: «استقبال با حلقه گل و دستهء گل در فرودگاه جزیره زیبای سامویی، آتش بازی به یاد ماندنی همراه با پرواز بالون شانس، یک وعده شام در فضایی رومانتیک، اقامت در جزیره خصوصی و...»

این‌ها برنامه‌هایی است که تورهای مختلف برای تازه عروس و داماد‌ها در نظر گرفته‌اند. برنامه‌هایی که مقصد بیشترشان فیلیپین، ارمنستان و تایلند است. مبلغان این تور‌ها می گویند که سفر با این تورها بهترین راه برای ثبت خاطراتی رویایی و به یاد ماندنی در شروع زندگی مشترک است. البته شاید تنوع این برنامه‌های رویایی برای هرکسی جالب باشد، اما یک سوال را به ذهن می‌آورد. قیمت این تورهای هیجان انگیز چقدر است؟

یکی از گردانندگان این تور‌ها، درباره قیمت این تور‌ها که مختص عروس و داماد‌ها است، به مجله مهر می‌گوید: «قیمت این تور بسته به تاریخ سفر و نوع تور برای عروس و داماد‌ها متفاوت است. به محض دریافت درخواست تور از آن‌ها همکاران ما قیمت تور و مشخصات و نام هتل را با اطلاعات کامل تور به اطلاع آن‌ها می‌رسانند.»

او درباره قیمت تقریبی این تور‌ها که برنامه‌های زیادی در آن‌ها گنجانده شده است، ادامه می‌دهد: «قیمت تورهایی مثل تور ایتالیا، اسپانیا و فرانسه حدود 5 تا 9 میلیون هزینه دارد که البته با توجه به سطح برنامه‌های درخواستی عروس و داماد‌ها، تفاوت می‌کند.»

سفر

تورهای غیراخلاقی چه می‌کنند؟

این تورهای گران قیمت و جلب، چندان هم بی دردسر نیستند. از چند وقت پیش برخورد با تورهای گردشگری خارجی و داخلی که برنامه‌های تفریحی غیرمعمول برای مسافران خود تدارک می‌بینند، شروع شده است. چیزی که مسوولان گردشگری کشور، از میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گرفته تا پلیس امنیت تهران، نظارت و برخورد با متخلفان در زمینه برپایی تورهای غیراخلاقی، نام‌گذاری کرده اند و معتقدند این نظارت می تواند برخی از برنامه‌های این تورهای تفریحی خنده درمانی و ریلکسیشن را تعدیل کند.

اواخر هفته گذشته بود که خبر برخورد جدی و بدون اغماض با تورهای گردشگری از سوی مسئولان گردشگری کشور و پلیس امنیت شنیده شد و در میانه همین هفته هم، 15 آژانس گردشگری به دلیل تخلف و رعایت نکردن موازین اخلاقی پلمپ شدند.

برگزاری جشن های مختلط، رعایت نکردن حجاب و سرو غذای حلال، اقامت زنان و مردان نامحرم در یک اتاق از هتل و مواردی از این دست، مصداق های این تخلفات اخلاقی بودند که پلیس امنیت تورها اعلام کرده بود با آنها مقابله خواهد کرد.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده انتظامی تهران روز گذشته در این باره گفته بود: «طبیعی است که تور باید شاد باشد، اما اگر کلمه شاد به عنوان کدی تبدیل شود که در آن به مخاطبان این‌گونه القا شود که قرار است در این تور، بسیاری از مباحث عرفی و اخلاقی جامعه زیر پا گذاشته شود، قطعا پلیس با این موارد برخورد می‌کند.»

البته محمدحسین فراهانی؛ مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران معتقد است اکثر تورهایی که اقدام به تبلیغ و اجرای تورهای گردشگری تابستانه بدون رعایت قوانین و مقررات، شئونات اسلامی و اخلاقی کرده‌اند فاقد مجوز هستند و بازرسان این اداره کل با کارت‌های شناسایی صادره شده بصورت محسوس و غیر محسوس نحوه خدمات دهی و برگزاری تورهای گوناگون را بررسی می‌کنند.

فراهانی به فارس گفته بود که این تورها معمولا از طریق روزنامه‌ها مسافران خود را جذب می‌کنند و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در این زمینه با وزارت ارشاد مکاتباتی انجام داده‌است که در صورت تبلیغ آژانس‌ها از آن‌ها مجوز و پروانه فعالیت بخواهند.

مردم تخلفات تور‌ها را گزارش دهند

تشکیل پلیس امنیت برای تورهای گردشگری به اینجا ختم نشد. معاون معاون گردشگری کشور شماره پیامک و تلفن گویایی را نیز برای گزارش تخلفات این تور‌ها از سوی مردم اعلام کرد. منوچهر جهانیان با بیان اینکه در برخورد با آژانس‌ها و تورهای متخلف گردشگری با کسی تعارف نداریم، گفت: «در صورت مشاهده تخلفاتی از جمله عدم رعایت موارد اخلاقی و اسلامی در تورهای گردشگری به صورت جدی برخورد صورت می‌گیرد. مردم هم در صورت مشاهده این تخلفات می توانند مورد را به شماره 2000440 پیامک کرده و یا با شماره تلفن گویای 09669 تماس بگیرند.»

او گفته است که هنگام بروز یک تخلف از سوی یک آژانس یا تور گردشگری مجازاتی مانند تذکر کتبی، تعلیق و ابطال مجوز صورت می‌پذیرد اما در صورت مشاهده برگزاری تورهایی با شائبه غیر اخلاقی پروانه فعالیت این گونه دفا‌تر بلافاصله و بدون تعارف ابطال می‌شود.

بخش گردشگری تبیان


منبع: مجله مهر