تبیان، دستیار زندگی
از دیگر ویژگی های این دوران و عصر آخرالزمان آن است که دین های مردم دستخوش تحریف و تغییر قرار می گیرد و مدعیانی برای دین بوجود می آید. در روایات شریفه هست که با ظهور حضرت مهدی (عج) بسیاری از دشمنان حضرت خود از داعیه داران دین هستند که از دم شمشیر او (عج) م
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکلیف آخر الزمانی ها!

آخرالزمان


این عصر، عصری دیگر است! به ما می گویند آخرالزمانی ها! این امیدوار کننده است که ما آخر زمانی باشیم که جهان در غیبت او می سوزد و زمان از درازای غیبتش کش آمده است!

این امیدوار کننده است و باید شاکر باشیم که اهل آخرالزمان شده‌ایم! اهل زمانی نزدیک و نزدیک به وعده ی دیدار!

گرچه در آخرالزمان همه چیز آشفته تر است و همه چیز التهاب دیدار دارد و امانش را غیبت و انتظار بریده است.....

اما این امیدوار کننده است که اهل آخرالزمان غیبت باشی!....


آخرالزمان!

در روایات شیعه درباره ی آخرالزمان بسیار آمده است و اوضاع و احوال آن زمان را ترسیم نموده است. نمی دانیم از لحاظ زمانی و سال و ماه این آخرالزمان چقدر طول خواهد کشید و پس از چند سال و چند قرن به پایان خواهد رسید؟! اما در مورد ویژگی های این عصر یعنی آخرالزمان و مردمان آن در روایات شیعه بسیار آمده است.

آشفتگی اوضاع!

آخرالزمان زمانی است که با ظهور حضرت مهدی(عج) دوران آن به پایان می رسد. از این رو براساس روایاتی که می فرماید: زمانی حضرت علیه السلام ظهور می کنند که عالم پر از ظلم و جور شده باشد. می توان گفت آخرالزمان دورانی است که بشریت در کل عالم ظلم و جور و فساد را تجربه می نماید! اوضاعی بسیار آشفته به ظالمان به مظلوم ها ظلم می کنند و فساد و جور همه جا را فرا گرفته است!

آخرالزمانی ها کسانی که زمینه سازان واقعی ظهور حضرت (عج) هستند منتظران واقعی هستند که مطالب آیات و روایات را که اسرار اهل ولایتند را مورد فهم قرار داده اند!

نومیدی بشریت!

همچنین در مورد ویژگی این دوران می توان از روایات دریافت که بشریت همه ی سیستم های حکومتی و فکری خود را رو کرده و به کار گرفته است و همه آنها با شکست مواجه شده اند. از روی بشریت دریافته است که با تدبیر عقلی بشری نمی توان سعادت حقیقی را دریافت. بهمین دلیل روح یأس و نومیدی از تجارب بشری در دوران آخرالزمان وجود دارد و همگان به این نتیجه خواهند رسید که نیاز است تا سیستمی الهی از جانب خدای عالم به کار گرفته شود!

امام زمان

آخرالزمان و دین ها!

از دیگر ویژگی های این دوران و عصر آخرالزمان آن است که دین های مردم دستخوش تحریف و تغییر قرار می گیرد و مدعیانی برای دین بوجود می آید. در روایات شریفه هست که با ظهور حضرت مهدی (عج) بسیاری از دشمنان حضرت، خود از داعیه داران دین هستند که از دم شمشیر او (عج) می گذرند!

اما از سوی دیگر در این میان در همین دوران آخرالزمان است که بایستی یاران حقیقی برای زمینه سازی ظهور حضرت (عج) پرورش یابند. از این رو آخرالزمان با همه آشفتگی ها و اوضاع نا به سامانش که همگی منتظر ظهور یک مصلح کل است. بهترین ها را هم در دل خود پرورش می دهد!

معارف نهفته برای اهل آخرالزمان!

از امام سجاد(علیه السلام) روایت شده است که حضرت فرمودند: چون خداوند متعال می دانست در آخرالزمان اقوامی موفق خواهند آمد، سوره ی توحید "قل هوالله احد" و اوائل سوره ی حدید را نازل فرمود.

از این رو معلوم می شود که عمده یاران حضرت (عج) و زمینه سازان ظهور حضرتش در همین آخرالزمان پرورش می یابند که معارف عمیقی را در می یابند که تا پیش از آنها احدی در نیافته بوده است!

آخرالزمانی ها کسانی که زمینه سازان واقعی ظهور حضرت (عج) هستند منتظران واقعی هستند که مطالب آیات و روایات را که اسرار اهل ولایتند را مورد فهم قرار داده اند!

مسئولیت منتظر واقعی بودن! مهمترین مشخصه ی آخرالزمانی سابقون این است که یک منتظر واقعی است. کسی که شوق دیدار مولایش و رسیدن لحظه ی موعود ظهورش او را بی تاب گردانیده است و او را برانگیخته است تا از نظر فکری و اخلاقی و عملی در ابعاد مختلف آمادگی های لازم را کسب کند

ایشان همان کسانی هستند که به فرموده قرآن کریم سابقون اند. یعنی سبقت گیرندگان در درک معارف حقه الهیه! السّابقون السّابقون اولئک المُقرّبون فی جنّات النعیم ثُلة من الاولین و قلیلٌ من الآخرین.

السابقون آخرالزمانی قلیل اند یعنی تعدادشان کم است اما از نظر معارف بالا هستند. در واقع گرچه کمیت آنها کم است اما کیفیت ایمان و عملشان برتر و عالی است!

آخرالزمانی ها و یک تکلیف الهی!

آخرالزمانی هایی که سابقون اند و مقربون کسانی هستند که زمینه ساز ظهور حضرت خواهند بود. آنها در این عصر و دوره تاریخی یک مسئولیت مهم دارند، مسئولیتی به امتداد همه ی تاریخ تشیع و اسلام!

مسئولیت منتظر واقعی بودن! مهمترین مشخصه ی آخرالزمانی سابقون این است که یک منتظر واقعی است. کسی که شوق دیدار مولایش و رسیدن لحظه ی موعود ظهورش او را بی تاب گردانیده است و او را برانگیخته است تا از نظر فکری و اخلاقی و عملی در ابعاد مختلف آمادگی های لازم را کسب کند.

پس او از نظر فکری و عقیدتی برتر است کسی است که سوره ی توحید و فهم سوره ی حدید برای او گذاشته شده است!

از نظر اخلاقی مهذب است و مصلح و می کوشد خود و دیگرانش را مهذب نماید.

و از نظر عملی در انجام واجبات و ترک محرمات کوشا ترین و سبقت گیرنده ترین است. او از نظر جسمانی آماد گی دارد و حتی شده با یک تیر خود را منتظر ظهور می کند، حتی با یک تیر که آن را ذخیره ی روز ظهور می کند!

و به مصداق واعدولهم ما استطعتم من قوة و من رباط الخیل .....

تا آنجا که می تواند خود را مجهز عرصه ی نبرد و پیکار حق علیه باطل می نماید!

آخرالزمانی سابقون مقربون یک منتظر واقعی است و چه قلیل اند.....

                                                                                                                                                               ن. رادفر

بخش مهدویت تبیان


منابع و مآخذ:

1-     عصاره خلقت – آیت الله جوادی آملی

2-     مجموعه ی مقالات – آیت الله حسن زاده آملی

3-     کافی – شیخ کلینی – ج1

4-     بحار الانوار – علامه مجلسی

5-     آشتی با امام زمان (عج) – شجاعی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.