تبیان، دستیار زندگی
زندگی روزمره پر از اتفاقات تلخ وشیرین است. در میان این اتفاقات گاه می رنجیم وگاه می رنجانیم. اما اینکه چگونه این اتفاقات تاثیر بدی در زندگی مان نداشته باشد، نیازمند نگاه ما به این قضییه است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخشش را به یکدیگر بیاموزیم


زندگی روزمره پر از اتفاقات تلخ وشیرین است . در میان این اتفاقات گاه می رنجیم وگاه می رنجانیم. اما اینکه چگونه این اتفاقات تاثیر بدی در زندگی مان نداشته باشد، نیازمند نگاه ما به این قضییه است.

بخشیدن، گذشت کردن

وقتی فردی، باعث ناراحتی افراد دیگر می شود و یا به آنها  آزار می رساند، ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا مورد بخشش قرار گیرد. افرادی که  اطرافیانشان را می بخشند، دارای شجاعت و قدرت گذشت هستند. بخشیدن و فراموش کردن خطاهای دیگران زمانی برای افراد سخت تر می شود که توسط فردی که به او اعتماد داشته اند، آسیب دیده باشند. در واقع فرایند بخشیدن، مرحله ای است که نیاز به فداکاری و انعطاف پذیری دارد. با توجه به مطالعات انجام شده، در واقع بخشیدن دیگران می تواند سلامت عمومی را از طریق کاهش سطح استرس و بهبود سلامت قلب بهبود بخشد.

خطاهای دیگران زمانی برای افراد سخت تر می شود که توسط فردی که به او اعتماد داشته اند، آسیب دیده باشند

به خودتان فرصت دهید

افراد در موقعیتهای مختلف عکس العمل های مختلفی نشان می دهند اما نکته حائز اهمیت این است که گاهی افراد از خود توقع دارند تا به سرعت خطای انجام شده را ببخشند و یا اطرافیان از آنها می خواهند که فرد خاطی را ببخشد. حال آنکه این امر با توجه به خصوصیات شخصی مختلف نیازمند گذر زمان و نیازمند پردازش وضعیت بوجود آمده است.وقتی افراد به خودشان فرصت نمی دهند تا ببخشند و به نوعی در بخشیدن و فراموش کردن فرصت زمان کمی به خود می دهند، در مواردی باعث می شوند تا احساس خشم و تنفر پنهان در آنها بوجود آید.

آنچه شما را آزرده بنویسید

زمانی که افراد ناراحت هستند و فرد مقابل را صاحب خطایی می دانند که قابل بخشش نیست و به نوعی احساس می کنند نمی توانند ببخشند تنها کاری که می توانند انجام دهند این است که در دفتر خاطرات یا دفتر وقایع روزانه در مورد احساسات خود و ارتباط با دوستان و اعضای خانواده  و در مورد وضعیتی که برایشان بوجود آمده بنویسند و زمانی که احساس می کنند تخلیه شده اند می توانند تصمیم درستی بگیرند.

خود را در شرایط دیگران قرار دهیم

گاهی قراردادن خودمان در موقعیت دیگران به ما کمک می کند تا شرایط فردی را که از دست او رنجیده خاطر شده ایم بهتر درک کنیم. مطمئنا اگر افراد خود نیز خطایی انجام دهند حتی اگر پشیمان هم باشند، اغلب قادر به ابراز نیستند و به نوعی می توان گفت کوتاه نمی آیند. هر کس از جمله خود ما در طول زندگی اشتباه می کنیم، در واقع جایز الخطا بودن انسان بر کسی پوشیده نیست اما در این خطاها چه کسانی را آزار می دهیم و به چه میزان شهامت عذر خواهی کردن را داریم  به خصوصیات فردی مان باز می گردد.

افراد باید به این واقعیت توجه کنند، نگهداری خشم و غضب نسبت به دیگران اغلب باعث می شود، خود فرد آسیب ببیند.نکته حائز اهمیت این است که کینه ای بودن بیشتر از طرف مقابل به خود انسان صدمه می زند

دلگیری های ما گنجینه ای از تجربیات

یادگیری و آموختن در زندگی در تمامی مراحل وجود دارد، حتی زمانی که ناراحت و دلگیر  شده اید، به نوعی وضعیت بوجود آمده کمک خواهد کرد تا در شرایط زمانی و مکانی دشوار، گنجینه ای بی نظیر از تجربیات را بدست آورید.

در زندگی روزمره آزرده خاطر شدن نباید افراد را مایوس کند بلکه این امر برای یادگیری فرصت جدیدی است. موفقیت در برخورد با چنین اتفاقاتی نشان دهنده پیشرفت در مباحث رفتاری است. در اوقاتی که سپری می شود، به جای  تمرکز بر روی نکات منفی، لازم است بر روی نکات مثبت تکیه شود و افراد به خاطر درس هایی که آموخته اند، شاکر باشند .

نکته حائز اهمیت این است که کینه ای بودن بیشتر از طرف مقابل به خود انسان صدمه می زند.

شناسایی اعمال و نکات مثبت به افراد کمک خواهد کرد که احساس بهتری نسبت به خود پیدا کنند. به طور مثال گفت وگو به جای کینه توزی و یا بی محبتی بهترین راه حل است

گاهی فکر می کنیم ادامه رابطه سخت است

گاهی افراد احساس می کنند که ادامه رابطه پس از این رویداد ارزش ندارد حال آنکه گفت وگو راجع به این موضوع  با طرف مقابل مفید است.

زندگی روزمره می گذرد و روزها جای خود را به سالها می دهند در این میان بخشیدن خطاهای دیگران لازمه اش این است که در آینده بعد از بخشیدن، فراموش کنیم و دوباره موضوع را مطرح نسازیم و روزهای گذشته را یادآوری نکنیم. درباره اتفاقات گذشته با دوستان خود صحبت نکنیم زمان بیشتری را صرف تمرکز خود کنیم و سرگرمی جدید برای خود در نظر بگیریم، وقت بیشتری را با خانواده صرف کنیم و یا کتابهای خوب بخوانیم. در نهایت آنچه در گذشته پیش آمده و ما را آزرده خاطر کرده است به مرور زمان و به سادگی در حافظه مان ناپدید می شود.

هانیه ورشوچی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

آموختن رموز خوش بینی

گمرک اندیشه تان را مراقبت کنید

 تصاویر زیبایی از پشتکار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.