تبیان، دستیار زندگی
یادتان هست «بامزی» همان شخصیت دوست داشتنی کارتونی چپ و راست به سراغ عسل می‌رفت و کارهای سختی را به راحتی آب خوردن انجام می‌داد؟ اگر شما هم می‌خواهید ضعف و بیماری را از خود دور کنید عسل را دریابید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه می‌کند این عسل؟!


یادتان هست «بامزی» همان شخصیت دوست داشتنی کارتونی چپ و راست به سراغ عسل می‌رفت و کارهای سختی را به راحتی آب خوردن انجام می‌داد؟ اگر شما هم می‌خواهید ضعف و بیماری را از خود دور کنید عسل را دریابید.

عسل

این ماده‌ی غذایی مقوی و خوشمزه حاوی خواص درمانی فوق‌العاده‌ای است.

در طب سنتی از عسل برای رفع حساسیت‌های فصلی و همچنین نابودی باکتری‌های التهاب زای لوله‌ی گوارش استفاده می‌کردند.

ما در این مطلب قصد داریم گوشه‌ای از خواص بی‌شمار عسل را بازگو کرده و علاوه بر یادآوری آن شما را تشویق کنیم بیشتر از این ماده‌ی غذایی مقوی استفاده کنید. با ما همراه باشید.

عسل: یک شیرین کننده‌ی طبیعی

عسل طبیعی‌ترین و سالم‌ترین شیرین کننده‌ی موجود است. حتماً شما افراد زیادی را دیده‌اید که چای یا شیر خود را به جای قند و شکر با عسل شیرین می‌کنند و یا در پخت و پز از آن استفاده می‌کنند؟ شما هم می‌توانید به جای قندهای تصفیه شده از عسل استفاده کنید. با این حال توصیه می‌کنیم در مصرف آن دچار افراط نشوید. هر ماده‌ی غذایی مفیدی اگر بیش از اندازه مصرف شود به نفع سلامت بدن نخواهد بود. خودتان را از خواص بی‌شمار این ماده‌ی مقوی و خوشمزه محروم نکنید اما حواستان باشد دچار زیاده‌روی نشوید.

عسل، سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند

نتایج پژوهشی که درJournal of the Science of Food and Agriculture  به چاپ رسیده نشان می‌دهد عسل دارای خواصی است که مانع از رشد تومور در موش‌های آزمایشگاهی می‌شود.

خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی عسل مانع از رشد و تکثیر باکتری‌ها می‌شود.

در گذشته‌ها در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها روی سوختگی و زخم‌های باز عسل

می‌زدند تا جلوی عفونت و آلودگی‌ها را بگیرد. امتحانش مجانی است

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل می‌تواند از سیستم دفاعی بدن محافظت کرده و ناخوشی‌هایی مانند زکام و گریپ را از بین ببرد.

عسل، گلو درد را تسکین می‌دهد

البته الآن هوا خیلی گرم است و سرماخوردگی رواج نیست. اما اگر زیر کولر مانده‌اید و کمی احساس گلو درد می‌کنید به سراغ عسل بروید. چون این ماده‌ی غذایی ضد سرفه است.

زمان سرماخوردگی و ابتلا به گلودرد که معمولاً با سرفه همراه است عسل می‌تواند به خوبی گلوی شما را نرم کند. می‌توانید با عسل و کمی آب گرم قرقره کنید تا گلودردتان تسکین پیدا کند.

حواستان باشد که کودکان زیر یک سال نباید عسل بخورند. اما برای بچه های بزرگ‌تر عسل یک شربت ضدسرفه‌ی مناسب محسوب می‌شود.

شیر و عسل

عسل: تجربه‌ی یک خواب راحت

عسل یک هیدرات کربن است و باعث ترشح انسولین می‌شود. این عملکرد به نوبه‌ی خود باعث تحریک «تریپتوفان» می‌شود. تریپتوفان ترکیبی است که شما را به خواب می‌سپارد.

اگر دچار بد خوابی یا بی خوابی هستید قبل از رفتن به رختخواب یک لیوان شیر گرم و عسل میل کنید. گرمای شیر باعث افزایش تأثیر تریپتوفان می‌شود.

اگر اهل ورزش هستید عسل را دریابید

بیشتر ورزشکاران برای کنترل کمبود گلوسیدها به نوشیدنی‌های ورزشی رو می‌آورند. این نوشیدنی‌ها به نوبه‌ی خود حاوی قندهای تصفیه شده‌اند که مضرات خود را دارند. برای اینکه انرژی خود را بازیابید یک قاشق عسل میل کنید. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد عسل یک هیدرات کربن بسیار موثر است که قبل از هر جلسه‌ی ورزشی به دردتان می‌خورد. به خاطر اینکه به راحتی هضم می‌شود و با یک ریتم منظم وارد متابولیسم بدن می‌شود.

عسل، جای بریدگی و سوختگی را درمان می‌کند

خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی عسل مانع از رشد و تکثیر باکتری‌ها می‌شود. در گذشته‌ها در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها روی سوختگی و زخم‌های باز عسل می‌زدند تا جلوی عفونت و آلودگی‌ها را بگیرد. امتحانش مجانی است.

نتایج پژوهشی که درJournal of the Science of Food and Agriculture به

چاپ رسیده نشان می‌دهد عسل دارای خواصی است که مانع از رشد تومور در موش‌های آزمایشگاهی می‌شود

خدای نکرده اگر دستتان برید یا دچار سوختگی سطحی شدید روی محل مورد نظر کمی عسل بمالید. البته پانسمان یادتان نرود. همیشه جای زخم را با دستمال تمیز ببندید.

عسل، پوست و مو را مرطوب می‌کند

عسل برای نرم و مرطوب کردن پوست و مو فوق‌العاده است. تنها کاری که باید بکنید این است که کمی وقت بگذارید و ماسک درست کنید. ساده‌ترین راهش این است که عسل را با روغن زیتون مخلوط و به عنوان ماسک پوست یا مو استفاده کنید. این ترکیب همچنین برای نرمی و لطافت لب‌ها نیز معجزه می‌کند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

آشنایی با ژله رویال؛ یکی از فرآورده‌های زنبور عسل

عسل، بهترین شربت سینه برای کودکان

12 خاصیت فوق‌العاده‌ی عسل

راه‌های تشخیص عسل طبیعی

عسل، شیرینی طبیعی

عسل را خوب می‌شناسید؟

اثر آنتی اکسیدان‌های عسل

خواص دارویی عسل

دارچین و عسل را با هم بخورید

قوی‌ترین آنتی بیوتیک طبیعی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.