تبیان، دستیار زندگی
این روزها که سفر وزیر امور خارجه آمریکا به مصر و دیدار مرسی رئیس جمهور این کشور حواشی بسیاری به پا کرده است. این دیدار و سفر با اعتراضاتی روبرو شده است اما در این میان عده ای از مسئولین دیدار با کلینتون را رد کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصری‌هایی که کلینتون را دور زدند!


این روزها که سفر وزیر امور خارجه آمریکا به مصر و دیدار مرسی رئیس جمهور این کشور حواشی بسیاری به پا کرده است. این دیدار و سفر با اعتراضاتی روبرو شده است اما در این میان عده ای از مسئولین دیدار  با کلینتون را رد کردند.

شخصیت‌هایی مانند گئورگیت قلینی نماینده سابق پارلمان مصر، عماد جاد نماینده پارلمان مصر و معاون مدیر مرکز تحقیقات الاهرام، مایکل منیر رئیس سازمان قبطی‌های آمریکا و نجیب ساویرس از تاجران سرشناس مصر دیدار با هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا را که امروز در مصر بود رد کردند.

مصر-کلینتون

پایگاه خبری الیوم السابع با اعلام این خبر افزود که این افراد سفر هیلاری کلینتون به مصر را محکوم کردند و دیدار کلینتون با اخوان المسلمون سپس سلفی‌ها و پس از آن تمایلش به دیدار با قبطی‌ها را تقسیم مذهبی مصر قلمداد کردند.

بنا بر این گزارش، این افراد در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که چون مردم مصر سفر او به مصر را رد کردند آنان نیز از این دیدار پوزش خواستند و تاکید کردند که از زمان پیروزی انقلاب مصر کلینتون و دیگر سیاستمداران آمریکا به این کشور سفر کرده‌اند اما مکررا با جریان‌های اسلامی دیدار کردند و دیگر مذاهب را نادیده گرفتند.

در این بیانیه آمده است: در آن زمان چنین دیدارهایی را بخصوص قبل از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری با جریان‌های دینی نوعی فشار خارجی می‌دانستیم برای گرفتار کردن مصر در راه تقویت جریان خاص برای رسیدن به قدرت.

مایکل منیر در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که دیدار با کلینتون را رد کرده است زیرا نمی‌پذیرد که دیدارهای کلینتون این دیدارها را به مسمانان،‌ قبطی‌ها، اخوانی‌ها و سلفی‌ها تقسیم کند.

مایکل منیر در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که دیدار با کلینتون را رد کرده است زیرا نمی‌پذیرد که دیدارهای کلینتون این دیدارها را به مسمانان،‌ قبطی‌ها، اخوانی‌ها و سلفی‌ها تقسیم کند

اما در دیدار مرسی با کلینتون چه گذشت؟

این در حالی است که  شنبه شب کلینتون  با رئیس جمهور مصر دیدار کرد و  و با همتای مصری خود کنفرانس خبری برگزار کرد.

کنفرانس مطبوعاتی وزیر امور خارجه آمریکا با همتای مصری خود در حالی پس از دیدار با رئیس جمهوری مصر برگزار شد که شهروندان مصری در مخالفت با این سفر در حال برگزاری تظاهرات هستند.

شبکه های اسکای نیوز و الجزیره، "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با محمد کامل عمرو همتای مصری ادعا کرد: سفر من به مصر برای حمایت از مصری ها و تحولات دموکراتیک در این کشور است.

کلینتون در ادامه این کنفرانس خبری گفت : در مذاکره با مرسی به بررسی راههای حمایت آمریکا از مصر پرداختم.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: مذاکراتم با طرف مصری تقویت همکاریهای دوجانبه از طریق نهادها و موسسات بین المللی و طرفهای کمک کننده است.

کلینتون با اشاره به ایجاد صندوقی برای حمایت از مصر با مبلغ اولیه 60 میلیون دلارگفت : از مرسی به خاطر اینکه رئیس جمهوری تمام مصری ها بوده و متعهد به حفظ تمام دستاوردها است، تمجید کردم.

این در حالی است که شبکه اسکای نیوز از تجمع اعتراض آمیز برخی گروههای سیاسی مصر در مخالفت با سفر کلینتون به مصر و شعارهای آنها در این زمینه خبر داده است.

مصر-کلینتون

به گزارش این رسانه عربی، مقابل کاخ ریاست جمهوری مصر و محل کنفرانس کلینتون و وزیر امور خارجه مصر تجمعات اعتراض آمیزی در مخالفت با سفر وزیر خارجه ایالات متحده برگزار شد.

کلینتون ادعا کرد به تلاشهای خود برای برقراری صلح عادلانه و فراگیر بر اساس دو دولت و ملت که برخوردار از صلح و امنیت باشند، ادامه می دهیم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: ما می خواهیم که شریک خوبی برای مصر باشیم و از روند دموکراسی در این کشور و همچنین تحقق آرزوی مصری ها حمایت کنیم.

کلینتون در این کنفرانس خبری گفت: منافع بین واشنگتن و قاهره بسیار فراتر از اختلافات است و از تحولات دموکراتیک در مصر حمایت می کنیم، اما واشنگتن نمی تواند نیازهای مصری ها را مشخص کند بلکه تصمیم نهایی با خود مردم مصر است.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: واشنگتن با بسیاری از دولتها همسو بوده و اتفاق نظر دارد، اما با برخی دیگر اختلاف دارد، اما با این حال از روند دموکراسی و حقوق بشر حمایت می کند.

کلینتون گفت: هیچ تلاشی برای دیدار میان رئیس جمهوری مصر و رهبران اسرائیل انجام ندادیم، اما امیدواریم مصر از روند صلح حمایت کند زیرا به نقشی که این کشور می تواند در مذاکرات صلح ایفا کند، ایمان داریم.

هیلاری کلینتون پس از دیدار با محمد مرسی رئیس جمهور مصر در کنفرانس خبری مشترک با محمد کامل عمرو همتای مصری خود در قاهره اظهار داشت: واشنگتن متعهد شده است از اقتصاد مصر حمایت کند تا مشکلات کنونی را پشت سر بگذارد

محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه مصر نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت : محمد مرسی رئیس جمهوری مصر بر  احترام مصر به تمام تعهدات وتوافقات خود تا زمانی که طرف دیگر هم با هدف  تحقق صلح فراگیر به آن پایبند باشد، تاکید کرد.

وی افزود : مرسی بر حق ملت فلسطین برای تشکیل کشور به پایتختی بیت المقدس تاکید کرد.

هیلاری کلینتون پس از دیدار با محمد مرسی رئیس جمهور مصر در کنفرانس خبری مشترک با محمد کامل عمرو همتای مصری خود در قاهره اظهار داشت: واشنگتن متعهد شده است از اقتصاد مصر حمایت کند تا مشکلات کنونی را پشت سر بگذارد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه به وعده باراک اوباما رئیس جمهور این کشور مبنی بر چشم پوشی از یک میلیارد دلار از بدهی های مصر به آمریکا و اعزام تجار آمریکایی به مصر برای بررسی سرمایه گذاری در این کشور اشاره کرد.

فرآوری : عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: جهان نیوز / فارس