تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه برابر با بیست و ششم تیر 1391 هجری خورشیدی، بیست و ششم شعبان 1433 هجری قمری و شانزدهم ژوئیه سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و ششم تیر در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز دوشنبه برابر با بیست و ششم تیر 1391 هجری خورشیدی، بیست و ششم شعبان 1433 هجری قمری و شانزدهم ژوئیه سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

26 تیر 1367

جمهوری اسلامی ایران رسماً قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون جنگ تحمیلی را پذیرفت‌، آیت الله خامنه ای رییس جمهوری وقت ایران نامه ای به خاویر پرز دكوئه یار دبیر كل سازمان ملل متحد ارسال و پذیرش قطعنامه از سوی ایران را اعلام كردند.

26 تیر 1359

به موجب اصل 91 قانون اساسی و به منظور پاسداری از احكام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرتِ مصوبات مجلس شورای اسلامی با آن‏ها، شورایی به نام شورای نگهبان تشكیل شد.

26 تیر 1347

به دنبال وقوع كودتای بعثی‌ها در عراق‌، ارتش ایران به حالت آماده‌باش درآمد و مرزهای دو كشور بسته شد.

26 تیر 1343

وزارت امورخارجه به كنسولگریهای ایران دستور داد كه به محض درخواست مقامات دادگستری گذرنامه اشخاصی كه در مظان اتهام قرار گرفته و یا سوءاستفاده آنان مسلم شده است، لغو و ترتیب بازگشت آنان به ایران داده شود. این اقدام به منظور جلوگیری از خروج سرمایه از كشور انجام شد.

26 تیر 1341

كابینه 'علی امینی' كه در 16 اردیبهشت 1340 شكل گرفته بود، با استعفای وی سقوط كرد. اختلافات امینی در میزان بودجه مملكتی با دربار و مجلس علت این استعفا بود.

26 تیر 1331

كابینه چهارم' احمد قوام' تشكیل شد. این كابینه چهارروز بعد تحت تأثیر قیام 'سی تیر' سقوط كرد.

26 تیر 1328

قرارداد نفتی 'گس ـ گلشائیان' میان وزیر دارایی وقت ایران 'گلشائیان ' و نماینده كمپانی نفتی انگلیس 'گس‌' به امضا رسید. این پیمان به دلیل ماهیت ظالمانه‌ای كه داشت در مجلس پانزدهم و شانزدهم به تصویب نرسید و زمینه‌ساز نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران شد.

26 تیر 1320

'سراستافورد كریپس' سفیر انگلیس در مسكو در جریان جنگ جهانی دوم، در تلگرافی به وزارت خارجه كشورش بار دیگر خواستار فشار نظامی و اقتصادی بر ایران، به منظور واداشتن این كشور به اخراج آلمانی‌ها از ایران و توقف همكاری با آن كشور شد.

26 تیر 1295

'مستر آلن' از سوی كاردار امریكا در تهران، به عنوان مأمور مخصوص جهت حفظ منافع امریكا در همدان تعیین شد.

26 تیر 1290

محمدعلی شاه پس از خلع از سلطنت و پناهندگی به سفارت روسیه در تهران، از ایران خارج شد و در شهر اُدسا در روسیه اقامت گزید. وی پیوسته در پی بازگشت به ایران و تصرف تاج و تخت از دست رفته بود. بدین منظور به اتفاق برادرش' ملك‌منصور میرزا ' شعاع السلطنه با مقادیر زیادی اسلحه و سپاه عظیم برای تصرف تهران وارد منطقه 'گمش تپه' شد.

26 تیر 1288

'محمدعلی شاه قاجار' توسط یك كمیسیون عالی مركب از چهره‌های برگزیده مشروطه خواهان از سلطنت خلع و ولیعهد 13 ساله او به نام 'احمد میرزا 'به سلطنت رسید.

26 تیر 1288

كابینه 'محمدولی خان تنكابنی' ملقب به سپهدار اعظم، نخستین كابینه عصر'احمدشاه قاجار' تشكیل شد.

تنظیم: هومن بهلولی