تبیان، دستیار زندگی
همه ما در زندگی به دنبال پشتوانه و یار و همراهی هستیم که در ثانیه ثانیه زندگی را با او تقسیم کنیم هم در شادی ها کنار ما باشد و هم در سختی ها و مشکلات یار و یاور ما باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر می خواهی خداوند همراه تو باشد


همه ما در زندگی به دنبال پشتوانه و یار و همراهی هستیم که در ثانیه ثانیه زندگی را با او تقسیم کنیم هم در شادی ها کنار ما باشد و هم در سختی ها و مشکلات یار و یاور ما باشد  ...

یاری

در این میان عده ای فقط و فقط در لحظات شادی در کنار ما هستند و به محض بروز کوچکترین مشکلی ما را تنهای تنها به حال خود وا می گذارند و رها می کنند و کم هستند عده ای که برای همیشه در کنار ما باشند.

به راستی انسان در این دنیای وا نفساه به چه کسی می تواند اعتماد و تکیه کند آیا به جز خداوند ملجأ و پناهگاهی برای آدمی وجود دارد ؟؟

همه ما می دانیم که جواب این سوال منفی است و نمی توان پناهگاهی جز خداوند برای خود پیدا کنیم چرا که پناهگاه های دیگر به زودی خراب می شوند و همیشگی نیستند .

حال برای اینکه یاری و کمک ویژه خداوند را در سرتاسر زندگی احساس کنیم شرائطی لازم است که خداوند برای یاری بندگان بیان کرده است هرچند که یاری و همراهی خداوند شامل همه بندگانش می شود اما با فراهم کردن این شرائط یاری و کمک ویژه خداوند را از آن خود خواهیم کرد

(و قالَ اللَّهُ إِنِّی مَعَكُمْ :و خدا فرمود: «من با شما هستم.)

اما شرائطی دارد:

1)نماز

(لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ : اگر نماز برپا دارید)با نماز می توانیم یاری و همراهی خداوند را از آن خود کنیم چرا که نماز یاد کردن خداوند است و خداوند نیز فرموده است : فَاذْكُرُونی‏ أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لی‏ وَ لا تَكْفُرُونِ : پس مرا یاد كنید، تا شما را یاد كنم؛ و شكرانه‏ام را به جاى آرید؛ و با من ناسپاسى نكنید.( البقرة :  152)

اگر کسی میخواهد یاری خداوند را در تمام لحظات زندگی داشته باشد باید خود از یاری و کمک کردن به خلق خدا امتناع نورزد و همواره در رفع مشکلات مردم پیش دم باشد

2)زکات

(وَ آتَیْتُمُ الزَّكاةَ:و زكات بدهید)

3)ایمان و یاری انبیاء

( وَ آمَنْتُمْ بِرُسُلی‏ وَ عَزَّرْتُمُوهُمْ:و به فرستادگانم ایمان بیاورید و یاریشان كنید)

آری تنها ایمان به پیامبران کافی نیست و علاوه بر ایمان باید دست به یاری انیبیا نیز بلند کنیم و آنها را یاری دهیم .

کمک

4)کمک به خلق خداوند

(وَ أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً: و وام نیكویى به خدا بدهید)

اگر کسی میخواهد یاری خداوند را در تمام لحظات زندگی داشته باشد باید خود از یاری و کمک کردن به خلق خدا امتناع نورزد و همواره در رفع مشکلات مردم پیش دم باشد .

با فراهم آمدن چنین شرائطی است که خداوند متعال وعده یاری و همراهی ما را در تمام مراحل زندگی داده است :

(و قالَ اللَّهُ إِنِّی مَعَكُمْ...........لَأُكَفِّرَنَّ عَنْكُمْ سَیِّئاتِكُمْ وَ لَأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهار: و خدا فرمود: «من با شما هستم.» .........  قطعاً گناهانتان را از شما مى‏زدایم، و شما را به باغهایى كه از زیر [درختان‏] آن نهرها روان است در مى‏آورم( المائدة :  12)

با نماز می توانیم یاری و همراهی خداوند را از آن خود کنیم چرا که نماز یاد کردن خداوند است و خداوند نیز فرموده است : فَاذْكُرُونی‏ أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لی‏ وَ لا تَكْفُرُونِ : پس مرا یاد كنید، تا شما را یاد كنم؛ و شكرانه‏ام را به جاى آرید؛ و با من ناسپاسى نكنید

5) دعا کردن

قُلْ ما یَعْبَۆُا بِكُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاۆُكُمْ»[فرقان، 77 ]؛ بگو اگر دعایتان نباشد پروردگار من اعتنایی به شما ندارد.

«وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ»[مۆمن، 60 ]؛ یعنی پروردگارتان گفته: مرا بخوانید تا اجابت‌تان كنم كسانی كه از پرستیدن من كبر می‌ورزند به خواری به جهنم وارد خواهند شد.

امام محمد باقر ـ علیه السّلام ـ در تفسیر و تبیین این دو آیه چنین فرموده است: منظور از كلام خداوند كه می‌فرماید: ان الذین یستكبرون... دعاست كه برترین عبادت دعا می‌باشد.[كافی، كلینی، ج 2، ص 446 ] و از آن گرامی سۆال شد آیا زیاد قرآن خواندن بهتر است یا زیاد دعا كردن. امام ـ علیه السّلام ـ فرمود: دعا خواندن، آیا نشنیده‌ای كه خداوند متعال می‌فرماید: «قل ما یعبو ابكم...» بگو اگر دعایتان نباشد پروردگار من به شما اعتنایی ندارد.

6) صبر

أُولئِكَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَهٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ »

هدایت، درود و رحمت پروردگار را به صابران ارزانی می دارد.  [سوره بقره، آیه 157 ]

« و الله یحِب الصبرِینَ »

صابران را در زمره دوستان و محبوبان خود یاد می كند.[سوره آل عمران، آیه 146 ]

فرآوری : محمدی

بخش قرآن تبیان


منبع : وبلاگ گروهی رهپویان قرآن

سایت اندیشه قم